Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
Läst 2845 ggr
gickan87
0

Planering av burbygge (våningsbur)

Någon här som har byggt våningsbur? Funderar allvarligt på att bygga en men behöver råd och tips om billigaste alternativet och bästa behandling av träet så det inte börjar lukta.

Tanken är att det ska bli tre våningar varav 2 av burarna ska vara 160*80 och en 120*60. Ena 160*60 måste vara närmast golvet då tanken är att det ska bo 2 kaniner där som ska kunna ta sig in och ut ur buren som dem vill.

Så bilder på era våningsburar tack!

MVH Erika :)

Abico
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min våningsbur som helt nybyggd.
Jag har använt lagerhyllan Gorm från IKEA som stomme och plexiglasen är löstagbara. Men det låter väldigt jobbigt att du ska ha olika storlekar på burarna, lättast tror jag vore om du hade samma storlek på alla. Mina burar är 127x49cm inuti.

Hanna 

tantnett
0

Skall bygga exakt detsamma.

Trevånings med kaninen längst ner då ju hon är frigående.

Jag har haft flax med att vänner och bekanta har liggande trävirke samt nät.

Får köpa in hela skivor som skall sitta på sidor som skall täckas, samt till golven och tak.

Vill tro att fönsterfärg/högblank är rätt vettigt att måla det hela med. Lätt att torka rent.

Till golven tänkte jag mig plastmatta "alltså sån man lägger vanligt golv med" som man limmar fast samt fästa kanterna med silikon.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

gickan87
0

#1 Fast tror inte att storleksskillnaden blir så svår att fixa iaf. Har tänkt mig ett "lock" ovanpå den andra buren och sedan ställa en vanlig gallerbur ovanpå med dem måtten.

#2 Det svåra blir väl egentligen att få allt rakt Obestämd

Jag är en sådan person som har tummen mitt i handen.

tantnett
0

#3 Men varför inte bygga allt enhetligt 160x80?

Är väl skönt att slippa gallerburen?

gickan87
0

#4 Det känns taskigt om 2 av marsvinen ska få dela på en bur som är 160*80 medans dem andra är 4 i en och sedan 2 dvärgkaniner Foten i munnen

Fast det är ju bara ur mäsklig synvinkel. Skulle bli 200 kr billigare och ta en gallerbu högst upp också :)

gickan87
0

Tror ni det finns något bra virke på k-rauta? Obestämd

tantnett
0

#6 men kan du inte fördela marsvinen tre och tre då?

Svårt att säga om k-rauta har billigt virke.

Bäst är nog att du gör en ritning, och räknar på vilken dimession du skall ha på dom olika delarna för att sen ringa runt om prisuppgifter.

Har du sen tummen mitt i näven Skrattandeså kan du ju även på vissa brädvarufirmor få allt uppsågat som du vill ha det.

Många gånger tror jag dom enskilda brädvarufirmorna är billigast.

gickan87
0

#7 Såg att byggmax var riktigt billig, så får bli en sväng dit när allt är uttänkt.

Eftersom det är 4 honor och 2 okastrerade hanar så känns det inte som en idé att dela upp dem.

tantnett
0

#8 Ok det var ju inte lätt att veta att det var den könsfördelningen.

gickan87
0

#9 nej, självklart inte. Jag borde ha nämnt det i första texten.

Sandra-B
0

Hade det varit jag som skulle bygga buren hade jag gjort alla lika stora, ju större utrymme ju gladare blir ju grisarna och i framtiden vill du kanske kunna ha fler marsvin?
Dessutom så minskar ju risken att hanarna börjar bråka ju större utrymme de har att röra sig på.

160*80 är stort så jag tror inte att dina honor misstycker om att bo fyra i den, tror även att hanarna skulle vara glada om de får en så stor bur att röra sig på, marsvin älskar stora burar:-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

gickan87
0

#11 Ja, kanske. Än så länge så är det bara funderingar. Men jag hoppas det blir verklighet.

Caspia
0

Jag tror inte att honorna blir arga på hanarna för att de har lika stort men är hälften så många… En annan tanke är att det borde vara bäst att ha hela bygget i samma bredd. Det tar ju ändå upp lika stor plats.

Envishet och drömmar

FeliciaS
0

Jag hade också gjort alla våningar lika stora, mycket enklare och man behöver inte justera någon stomme extra. Allt blir liksom samma mått, det måste bara vara mindre komplicerat ^^ Och för stort kan det ju aldrig bli precis - marsvinen lär uppskatta det desto mer än en gallerbur som dessutom är mindre ;) Avundsjuka på det sättet finns inte precis i marsvinens värld.

#2 Tänk då på att ha giftfritt silikon bara! :) Lätt hänt att man kanske inte tänker på det och får veta det i efterhand, inte jättekul att behöva byta :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

tantnett
0

#14 Vill tro att silikon man använder till akvarier är helt ok även till denna typ av användning? Funderar på den.

Turligt nog finns det på rimligt avstånd en färghandel som även tillhandahåller ett stort djursortiment och med dessutom en enormt djurkunnig personalstab. Så jag tänker handla där så att man får giftfritt både målarfärg m.m.

gickan87
0

Okej, jag gör alla burar lika stora :)

Men jag har ett problem. HAde tänkt använda Ikeas sänglåda som bottnen på burarna men nu har dem slutat sälja just den lådan jag var ute efter. Några tips på andra bottnar med ungefär lika stor storlek?

Caspia
0

# 16. Vilken sänglåda är det du menar? Ikeas sortiment är ju (eh) ganska stort. Annars kan det väl inte vara så svårt att bygga en låda med botten? Två kortsidor, två långsidor och en botten?

Ett annat förslag är att du skaffar en våningssäng och sågar av benen och långsidorna till lämplig höjd och längd. Då kan du använda sängplatserna som stomme och bygga en "låda" utifrån det.

Envishet och drömmar

deluxe
0

#15 Akvariesilikon är det som är bäst att använda :)

FeliciaS
0

#16 Det är väldigt enkelt att sätta ihop egna lådor, fyra sidor och en botten - lätt som en plätt ^^ Inte kostar det särskilt mycket heller.

Mvh Felicia

gickan87
0

#17 kommer inte ihåg vad den hette. Den kostade iaf 199:-

gickan87
0

Men hur får man dem täta och tåliga då?

Så de inte börjar lukta efter en månad så man måste kasta ut buren.

FeliciaS
0

#21 Det är inget problem. Om du får tillsågat skivor så skruvar du ju bara ihop dem :) I botten har man ju plastmatta som med fördel går upp en bit på väggarna, det håller jättebra mot fukt.

Mvh Felicia