Burströ till långhåriga marsvin?
Jag har två marsvin, en abyssinier och en sheltie. Sheltin är 6 månader nu och pälsen börjar växa ut ordentligt. Märker att han blir smutsig under magen, kisskladdig och spån som fastnar. Jag badar honom och klipper även håret lite under magen och rumpan.
Undrar vad ni andra långhårs-ägare använder som strö i burarna? Finns det något bättre än vanligt kutterspån? Som inte smutsar ner lika mycket?

Toa-lätt eller fleece. Vi hade Toa-lätt tidigare och det är kanonbra, men dyrt och jobbigt att städa om man har en stor bur. Nu har vi gått över till fleece (tidningar + handdukar + fleece) och än så länge är vi nöjda, även om det blir mycket småstädning när man måste sopa pluttar dagligen. :)
Jag använde Toa-Lätt + spån när jag hade långhår. Höll deras (särskilt Sheltiehonan som smutsade ner sig mest) päls rätt kort på bakdelen och kring bakbenen. Annars suger ju spånet upp väldigt bra så länge det inte är fuktigt (och torrt spån gör ju inte så mycket om det fastnar) och Toa-Lätt tar bort fukt och lukt. Det fungerade bra för mig och grisarna.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Det kanske är självklart, men jag säger det ändå för jag har märkt att det inte är självklart för alla. Du är väl medveten om att det ingår i skötseln av långhåriga marsvin så ingår det att klippa pälsen regelbundet? De ska inte behöva ha så lång påls att de kissar på pälsen eller trampar på den.
Till klippta långhår är det i regel inga problem att ha spån. Det är möjligen för de lockiga som det kan bli lite plockande av spån i pälsen. Toa-Lätt strö fastnar mindre i pälsen, men jag förstod det inte som att det var det som var problemet riktigt.
#4 Vilken sötnos :')
#4 Nämen - har du kapat hennes vackra lockar! :P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Finns det något skrämmande i marsvinens miljö? Min långhåriga hane kissar på sig själv när han blir rädd, t ex när det är raketer eller smällare ute eller när han åker transportbur. Fast å andra sidan är det ju enstaka tillfällen, på det du beskriver låter det som att det är ett vardagligt problem så då skulle jag göra som de andra och rekommendera en kortare frisyr.
Envishet och drömmar
Annars kan man ev. använda StL strö, från Laxå bruk. Men då är det bra att ha spån som suger upp bättre under.