Dräktig hona, hur långt kvar?
hejhej, jag har två dräktiga honor, en som har gått lit längre än den andra tror jag.
Mimmi är den första honan, hon hde en make som sorgligt nog avled, vi trodde att hon var dräktig, men hon födde aldrig, så hon fick en ny kompis som heter max, dom har gått tillsammans i ca 13-14 veckor, hon är högdräktig nu, man kan känna ena fostret röra sig ibland, och huden ör spänd på magen, hur vet man när det är nära? och hur går det till, brukar dom klara förlossningnen själv?
Ronia är en ny hona jag har, hon är också dräktig, jag vet inte hur långt gången hon är, men inte lika långt som mimmi, hon är tjock, men inte jättejätte, kanske två, tre veckor kvar?
finns det något speciellt jag ska tänka på?
/Ellen (:

Ja, det finns det.
Bla måste du tänka på att ge dom dräktiga honorna extra mycket c-vitaminberikade grönsaker såsom morötter, vit/grön/blomkål, paprika, broccoli, persilja etc.
Dom brukar klara förlossningen själva, men ibland kan det uppstå komplikationer, därför är det viktigt att man läser på om avel innan man sätter ihop en hona och en hane.
Jag vill inte låta otrevlig nu, men på ditt inlägg låter det som att du inte bara parat EN hona, utan TVÅ honor "bara för att"? Med tanke på att du inte låter så kunnig, så låter det inte så seriöst.
Vad var syftet med parningen?
Kan rekommendera en bra sida om marsvin där det står om avel bla. Humlans marsvin
Beroende på ålder och hälsotillstånd m.m. brukar honor i regel klara förlossningen bra själva. Du kan på ett ungefär veta när de ska föda genom att känna hur mycket de är öppna (finns en tråd här om det).
Annars så är det viktigt att känna till saker om avel innan man tar en kull, som #1 har skrivit.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

alltså, jag parade en hona eftersom jag vill ha en kull, eller ja, hon är så himal fin och snäll, bra temprament och så, jag vill bevara det.
den andra honan har jag nyss fått, jag fick henne av en tjej som hade typ 20 marsvin i en kartong..! jag kunde inte lämna henne där :/
och jag har en vuxen som hjälper mig varje dag med allt. hon är ganska kunnig :)
tack för hjälpen! :)
/Ellen (:
#3 Den honan du fick, var hon dräktig när hon kom alltså?
Mvh Felicia

jaa,
/Ellen (:
#0 Var är hanen nu? Låt honom inte gå med honan ända tills hon föder, då finns det risk att hon paras igen direkt efter att kullen kommit, vilket inte alls är bra för hennes hälsa. Flytta honom genast till en annan bur om de fortfarande bor ihop! Denna hane tycker jag också att du istället ska skaffa en liten hane som sällskap till, så att han slipper gå ensam sen. Behåll en hanunge åt honom ur kullen kanske?
#3 Fast man kan ju inte bara ta en kull utan att ha läst på ordentligt först. Även om honan har världens bästa temperament, måste man vara medveten om vad för komplikationer som kan uppstå osv. innan man beslutar sig för att riskera hennes liv. Och jag hoppas att du vet vad hon har bakom sig i stammen? Det finns ju alltid en risk att hon bär på sjukdomar om man inte håller koll på det. =/ Både hälsa och temperament ska ju vara i centrum när man tar en kull.
Vad hände med resten av marsvinen i kartongen? 
**
#5** Vi får verkligen hoppas att hon inte är så långt gången! Att en hona flyttas sent inpå dräktigheten kan medföra stress för honan och orsaka toxicos. Stress när hon bara har 2-3 veckor innan födsel kan vara livsfarligt…
Här finns mer avelsfakta. Hoppas att du blivit lite efterklok nu…
Lycka till!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

dom andra marsvinen fick vi ju lämna,
känns hemskt :'/
ja, men det finns en som kan marsvin som också äger marsvinen, hon är vuxen och kan :)
/Ellen (:

Jag tycker inte alls att det är nåt fel att ta en kull bara för att man tycker att det är roligt, varför ta bort glädjen över dom kommande ungarna med att skriva om en massa komplikationer och sjukdomar och sånt som kan hända. I dom flesta fall går det jättebra. Jag önskar dig lycka till med ungarna!!
#7 Du kunde inte kontakta något omplaceringshem som hjälp, angående de vanvårdade marsvinen? :( Anmäla det?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Linnet; tack! :) det känns bra att någon förstår vad jag menar, <3
Creation; jo jag ska det :)
/Ellen (:

nu har hon fött, tre ungar, men en dog :/
/Ellen (:
#11 - Grattis till ungarna! Hur mår mamma och bebisarna nu då? Kan du känna om det är några ungar kvar i magen eller är hon "tom"?
Hanna
#11 Grattis ;) Synd att inte alla överlevde, men sånt händer på marsvin (rätt vanligt vad jag läst/hört samt upplevt den enda kullen jag har varit med om). Föddes h*n död eller dog h*n senare…?
Hur är det med dem nu?
Mvh Felicia

dom går runt, äter och mår bra, hon mår också bra :)
dom är så himla söta när dom slirar eller vad man ska säga i spået, igår så hade en fastnat med huvudet under matskålen! :o men jag fixa det, den hade inte vart så länge :P
den som dog var mest lik pappan, så det var ju synd,
dom två som är kvar, är en trefärgad, jättesöt, och sen andra är svart och rödbrun :)
/Ellen (:
#14 Så skönt. Slirar i spånet…? Hur menar du då? *s*
Hur lyckas man fastna med huvudet under matskålen - är det inte bara en vanlig keramikskål?
Mvh Felicia

den är en sån ikea, typ plast, och då är det ett litet hål typ, så man kan ta upp den :) där stack den in huvudet! :P
den råkade fösa undan spånet och slirade på platsen :P
/Ellen (:
#16 Jaså, okej… Lite farligt med sådana. Du får se till att ha ett tjockare lager spån (6-7 cm) och sätta ner skålen en bit i spånet. Då kan de inte halka runt heller; något som inte bra.
Mvh Felicia

jag har fixat det reda :)
/Ellen (:

hon har dödat ungarna? :'/ varför!? hon bet av benet på första, örat på andra, den tredje vägrade hon mata!
/Ellen (:
#19 Nämen! Oj så konstigt…? Har aldrig hört något liknande faktiskt, om att marsvin gör så =/ Den tredje som lever kan du ju stödmata. Läs mer i artikeln som heter "Stödmatning" :)
Mvh Felicia

den tredje dog, jag försökte hålla i honan så den kunde äta, men den ville int, så jag köpt sånhära mjölk, stödmjöl eller vad det heter- han åt inte :(
/Ellen (:

Nej fyfan så hemsk. :( Jag beklagar verkligen. Undra varför mamman gjorde så, helt plötsligt?
Marsvinshonor dödar inte sina ungar. Troligen har ungarna dött och hon försökt få liv i dem och då varit så hårdhänt att hon bet av ett öra eller så.

#19 Såg du henne göra det? Att bita av benet va verkligen att ta i av henne :( :(

jaha, men vad kan ha varit felet då? :'/
24; nej jag antog det, efetrsom det bara är hon som är med dom..
/Ellen (:
#25 Jag vet inte, hon måste varit väldigt hårthänt. Jag skulle i alla fall inte avlat mer på henne.
Men det kan väl inte ha varit helt av?
Mvh Felicia
Det är inte speciellt ovanligt att honan råkar bita av både tassar och öron och större delar ändå när hon försöker få liv i ungarna. Åtminstone inte i samband med födseln. Flera dagar senare är det väl inte lika vanligt.
#25 Vägde du ungarna så att du såg att de gick upp i vikt?
#27 Jaså, ojdå =/
Mvh Felicia

den första dog första dagen, den andra andra dagen och den trejde tredje dagen, så jag hann inte väga dom :/
asså, hon hade bitit sönder tassen på ena, hela örat på andra :(
/Ellen (:

#6 Jättebra artikel - nu har jag lärt mig ännu mer. Tack.