PamPam's Bradana är här!
PamPam's Bradana, self dark eyed white, är äntligen här! I måndags kom hon till Sverige från Finland men först idag kunde hon komma med tåget ner till Nässjö där jag tog emot. Bara mottagandet i Nässjö är en helt egen historia, men för att summera - jag slutar funka socialt när jag blir stressad, så jag hann skrika på ett par personer (bla. transportören och tågvärden
) innan det gick fram att det var fel tåg jag försökte hitta ett marsvin på. Idiotförklara mig nu inte fullständigt, det kom in tre tåg samtidigt som alla skulle till skåne någonting från stockholm - fullständigt kaos ;)
Finskan är rätt medtagen av allt resande, redan första resan med färjan hade nog varit nog för henne. Hon är väldigt slapp och medgörlig - helt klart för medgörlig - så jag har bara sett över henne en snabbis och tagit ett kort, hoppas att hon piggnar till lite och smakar på gurkan, höet eller moroten.
Hanna
Äntligen en rapport! :)
Men jag får säga grattis så mycket och önska dig lycka till! ^^
Se nu till att få henne lugnt och trygg och låt henne vila ut. Ska bli trevligt att få träffa henne någon gång när hon gjort sig mer hemmastadd.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Stackars liten vilken pärs. Hoppas hon kommer till ro snarast.
Men helt klart underbart fin. Förstår att hon var värd att vänta på.
Marsvin 4-ever
.
Jag kikade just in i transporten och nu sitter hon och knaprar på lite hö, skönt. De andra vildarna stökar ovanligt mycket - Tilda står och skriker och Sune rycker i gallret. Hon måste undra var hon hamnat :P
Hanna
STORT grattis! :D
Hon är jättesöt. Hoppas på att få se fler bilder sen när hon återhämtat sig efter resan. :) Vem/vilka ska hon gå med sen?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Åh hon är jätte fin!=)
#4 - Ja, fler bilder blir det :)
Vi får se hur jag får ihop det bland burarna. Förmodligen blir det en del omflyttning imorgon när nya buren kommer upp. Det skulle kännas skönt att sätta henne med Wilma som är trygg och bra, i en av våningsburarna. Och sätta ihop Irma med resten av tjejerna i den stora isf. Men Wilma visade sig ju vara lite galen i vintras när jag skulle sätta henne med Greta, så vi får väl se :)
#5 - Ja :D
Hanna

Där är hon ju! :D Lyckan måste vara stor. :) Grattis!
#7 - Det är grymt härlig att ha fått hem henne till sist :)
Hanna

#8 Tänker du kalla henne Pam?
Bra att hon börjat smaka på höet.
Marsvin 4-ever
.
#9 - Det finns inga aktiva de white uppfödare kvar i Sverige, alla har lagt ner. Även i Danmark och i Finland är det mycket dåligt med dew uppfödare. I höstas var jag i kontakt med Hanna i finland och då sa hon att ev. kunde hon tänka sig att sälja sin sista dew hona till mig, till våren :) Tanken är att Bradana ska ligga till grund för min dew avel, om allt går vägen.
Hanna
Jag var tvungen att titta till henne igen, nu beter hon sig mycket mer som ett marsvin ska :) Stretade emot lite när jag skulle ta upp henne och käkade glatt morot ur handen när jag hade henne i knäet. Nu sitter hon i buren och knaprar på sin morot.
Det känns superskönt att hon är piggare igen.
Hanna

#12 Det låter som hon har kommit till ro. Säkert en liten tuffing.
Nej nu är det nattitajm.
Marsvin 4-ever
.
#13 - Hon verkar faktiskt helcool :P
Jag hade förväntat mig något i "Panik-Wilma" stil ^^ Även om vi kommer överrens nu så var jag verkligen inte poppis hos Wilma de första veckorna, hon rusade hejvillt och ville inte slappna av för ett ögonblick med mig i närheten.
Bradana (Gaah.. jag måste hitta på ett annat namn ;)) smaskade så glatt i sig även en bit paprika när jag stack till henne den precis. Mer grönsaker vågar jag inte ge henne idag, är rädd att magen pajjar på lillan då.
Hanna
Åh, vad roligt att du äntligen fått henne Hanna!
Förstår att längtan måste varit väldigt stor!
Hoppas jag får träffa henne nån gång. :)
#15 - Till SM i sommar är det tänkt att hon ska med :) Du får se till att komma hit då ^^
Hanna
#16 ja, jag hoppas verkligen jag kan komma. :)

#14 Hoppas natten varit lugn.
Men som smeknamn till det lilla underverket kan väl PAM passa?
Tycker det är ett jättegulligt namn.
Marsvin 4-ever
.
#18 - Jadå, hon verkar ha tagit natten med ro. Hon fick sova i transporten och när jag tittade till henne nysslåg hon under handduken i botten ^^'
Har beslutat att hon ska kallas Siri här hemma, det namnet klär henne :)
Hanna
Jättefin, superkär.. :) Man kan väl hoppas på många DEW-ungar så man kan få hem en ^^
#20 - Du får hålla utkik i höst :)
Hanna

#22 Hon är ju helljuvlig! Ser helt klart ut att vara en liten Siri.
Vad har du tänkt dig för typ av hane till henne?
Marsvin 4-ever
.
Å vad fin hon va ett mycket bra köp hanna
hoppas på mycket finna bebar där
Åh så fin hon är! Skönt att allt har gått bra och hon återhämtat sig ;)
Men Siri - vart fick du det ifrån? :P
Mvh Felicia
#23 - Eftersom det inte är helt lätt att hitta en fin de white hane till henne så blir det förmodligen så att hon sätts med en pe white (alla ungarna blir de white med pe white bärare) hane. Jag har spanat in en supersnygg hane men inget är bestämt ännu :)
#24 - Ja, jag är så nöjd så :)
#25 - Siri kom fram efter en del googlande ;P Det klingar lite finskt men passar samtidigt väldigt bra in bland övriga namn i burarna.
Hanna
Grattis! Jätteroligt att du vill satsa på denna fantastiska variant det är så tråkigt och konstigt att inte fler gör det. Jag var ju där och nosade lite, tre stycken de white pojkar föddes hos mig innan jag lade om kurs och satsar nu på magpie.
Jag vet inte hur du löst hane problemet till din lilla finska. Här hos oss bor två obesläktade creamhanar som är de white bärare. Ingen är väl jättebra men jag täkte att det kan vara bra för dig att veta om det blir kris. Du får låna någon av dem om du vill.
Nattsmygarns Urvon är stor och maffig i kroppen men mild och go i sinnet. Problemet med honom är att han rätt frikostigt delat med sig av pälsriktningsfel till sina barn och att han nu börjat utveckla fattyeye (men han är snart tre år, så man kan väl säga först nu) han är också rätt smal över nosen men vid perfekt hälsa och han är en härilg gris!
Fenrir hade jag tidigare tänkt sälja men nu har jag beslutat mig för att kastrera honom och anställa honom som diplomat i någon honflock här hemma, han är rätt dominant så det kommer att passa honom. Han är jättefin i typen men har kanske lite grov päls. Det som talar emot honom är att hans pappa kanske har en sjukdom som kanske är ärftlig (det ska kollas) Fenrir själv är pigg och frisk och mycket trevlig och mysigt pratig. Kastreringen blir till hösten är det tänkt.
Kan ni ni tänka er?! I min senaste magpiekull föddes en de white! Jag blev så glad!
#21 Om jag har plats då, just nu ser det inte ut så men man vet aldrig vad som händer.. ;)

#26 Bra namnval - heter vår ena katt. :-) Fast jag tycker nog att stavning Siiri passar en finska bättre. ;-) Hon var iaf riktigt fin! Skönt att hon verkar ha lugnat ner sig och beter sig som ett normalt marsvin.
#27 - Visst är det konstigt att det är så få uppfödare kvar :O Förmodligen kommer jag att importera ett avelspar från england så småningom, där finns det tydligen ett par som sysslar med rasen.
Jag ska ha dina hanar i tanken, tack för erbjudandet.
#28 - Haha, nä man vet aldrig ^^
#29 - Ja, Siiri kanske är bättre *s*
Hanna
Nu är Siiri ihop tussad med Wilma och Irma. Wilma som tydligt visade i vintras att hon kan slåss duktig trots att hon är ett par år. Tydligen kan dom slåss rätt duktigt i finland också ;) Siiri satte stackars Irma på plats direkt och sedan har hon rykt ihop med Wilma ett par gånger, jag vet inte om dom gjort upp det ännu men nu ser det helt klart ut som om Siiri ligger bäst till i burordningen :P
Jag tycker så synd om mitt lilla långhår, Irma, som bara vill studsa runt och sprida kärlek, pussas och slickas i öronen och vad får hon för det? Hon sätts i en bur med två galna släthår ;) Det slutade med att jag tog ut henne när dom höll på som värst, ingen av dom har något direkt emot henne men hon är ivägen hela tiden. Tyvärr tror jag inte att en omflyttning till annan bur hjälper henne, till och med 3 veckors selfarna skulle köra över henne ;P
Hanna

#31 Ha ha! Ja nog gör lilla Siiri själ för ryktet att finnar är inte att leka med.
Dom är kända för att ha ett hett humör.
Marsvin 4-ever
.
Ska tillägga det också att Siiri nu är vägd: 1058gram
Jag får ta tillbaka det jag sa om att hon är tjock, nog för att hon har lite mage ;) Men hon är riktigt biffig så magen passar bra till kroppen.
Hanna

#34 Önskar jag kunde sagt detsamma om mig. Att magen passar bra till kroppen. Ha Ha.
Marsvin 4-ever
.

Välkommen till Sverige Siiri!
Envishet och drömmar
#31 #33 Oj! ;) Jag som trodde hon skulle sitta ensam i en vecka. Men vad skönt för henne! ^^
Mvh Felicia
#22 Åh, hon är så himla fin! =)
#33 Haha, tjejerna håller sig på helt olika platser av buren. Ingen gemenskap här inte. ;) Hoppas att de kommer helt överens så småningom.
#39 - Haha ^^ Wilma och Siiri rök ihop igen för en stund sedan, Wilma fick för sig något tror jag ;) Men nu är det mycket lugnare i buren. Till och med Irma våga röra på sig och Wilma och Siiri håller på regeln "minst 20 centimeters mellanrum" :P Men alla tre ligger ner och vilar och ser verkligen helt avslappnade ut *Hanna glad*
Hanna
#41 Fina flickan ^^ Men vad "hängig" hon ser ut ;P Är det bara bilden tro?
Mvh Felicia
#42 - Hängig?
Jag tyckte att hon stod lite dåligt, lyfter inte riktigt kroppen såsom tex. Tilda gör när man ställer upp henne. Hennes mage är märklig också, för stor och helt lagom på samma gång ^^'
Hanna
#43 Kanske den förra dräktigheten töjde ut henne något?
Så att det blev lite överflöd av skinn, hehe.
#44 - Anna sa något liknande ikväll. Det kan ju varit fyra rätt stora ungar.. Hoppas att hon drar ihop sig lite ^^
Hanna
Gud vad gullig ditt långhår är, när hon gömmer sig, och bara när du berättar om hennes betéenda blir jag småkär! :)
#43 Hehe (A)
#44 Bättre beskrivning än min "hängig" *s*
Mvh Felicia
#46 - Haha ;)
Hanna
YES! jag hittade tråden ;) Vilken sötnosen hon är, Siiri är ett super charmigt namn tycker jag :)
Grattulerar till tillskottet ;)
Det här hade jag missat. Vilken snygging! Kul med ovanlig färg :)
#49 - Haha ^^ Ja, hon är jättesöt :)
#50 - Tack!
#51 - Ja, det är synd att den är så ovanlig - den är ju så fin.
Hanna