Gräs tillräcklig c-vitaminkälla?
Jaha, då är det vår för fullt i Skåne och givetvis kommer denna gräs-liga fråga upp i mitt huvud - igen! Sen jag började knipsa av grässtråna som kom till att nu håva in en näve i buren/höbollen, så har mina grisar tvärvägrat andra gönsaker.
Visst, det är kul, billigt och lättillgängligt med gräs och maskrosblad. Men RÄCKER det som C-vitaminkälla???? Hö har de alltid tillång till och då och då petar jag in någon morot/vitkålsblad/annat vinterfoder (men tyvärr får jag oftast ta ut det dagen efter - orört). Kollade på livsmedelsverkets lista, men det är inte så att jag hittar just gräs, maskrot, kirskål… Så nu för tillfället kör jag som sagt mest:
Hö
Vatten
Pinne att gnaga på
Höboll med friskt grönt (gräs, maskrosblad, kirskål…)
Någon gång bladpersilja, broccoli, vitkål, selleri… - som som sagt ratas.
Räcker detta?!?
Även under sommaren då mina får en hel del gräs ges det grönsaker. Jag tror inte att gräs är så c-vitaminrikt som man kan tro och tänker inte ta några risker. Därför ges grönsaker precis som vanligt här under sommarhalvåret också, i något mindre portioner dock om dom fått gräs också.
Hanna
Gräs och annat grönt utifrån innehåller ganska mycket c-vitamin. Här hemma brukar marsvinen sommartid bara få grönsaker regniga dagar eller andra dagar då jag av någon anledning inte kunnat plocka gräs.
Hur mycket c-vitamin det inenhåller varierar med sort, grovlek, ålder o.s.v. men jag har hittat en siffra på 50 mg/100g. Det ger ju ett hum om storleksordningen i alla fall. Det inenbär att ett marsvin på ett kilo i så fall behöver äta ca 20 gram gräs per dag för att få i sig tillräckligt.
Kan ju tillägga att när man tänker efter så är det ju inte så konstigt att de får i sig tillräckligt med c--vitamin från gräs. Gräs är ju ursprungsfödan. Marsvin är ju i grunden just gräsätare.