Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 603 ggr
FeliciaS
0

Återkommande beteendeperioder

Min äldsta (men till storleken minsta) marsvinshona har vissa perioder då hon går på sina burkompisar och verkligen inte låter de vara. Just nu går hon endast tillsammans med Hera, som förut smitit iväg när det varit Frideborg som fått utstå hennes "attacker". Det sker ca 1-2 ggr/mån och oftast börjar hon på kvällen/natten - givetvis så jag inte kan sova *s* Jag ser inte något samband med om det är när hon eller burkompisen brunstar.

Hera är visserligen rätt mesig av sig, men hon skriker jättehögt och ser livrädd ut. Eftersom varken någon av mina andra marsvin genom åren gjort något liknande förstår jag inte vad det kan vara. När min dräktiga hona om någon vecka flyttar in till dem vill jag absolut inte att hon utsätts för samma sak… (även om kanske hon sätter Saga på plats) Jag vet inte något om hennes bakgrund annat än att hon levt utomhus ett tag, men hon kommer antagligen från djuraffär. Kan det vara hormoner som spökar eller är hon allmänt jobbig? ;P Ingen som upplevt något liknande?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Berlau
0

Precis så gör min äldsta hona också.
Det är därför dom står i vardagsrummet och inte på mitt rum, det sker endast på sen kväll och natten. Den som hon går på bara piper, piper och piper. Även några dagar efter när den äldsta kommer nära henne piper hon.
Vet ej vad det är, lycka till!

tantnett
0

Låter ju om man ser det tidsmässigt som att det skulle vara brunstrelaterat.

Har inte själv varit utsatt för detta. Däremot har jag observerat att om någon har börjat mobbas så visar det sig sen att h*n är sjuk.

Märk väl att jag inte låtit dom tillfälligt mobbade vara kvar i buren så att dom stackarna till slut blivit sjuka på grund av utslagning. Självklart har jag genast flyttat dom.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Fabiola
0

har också en hona på 4 ½ år som skriker väldigt mycket när hennes burkompis närmar sig. Ibland går det perioder då hon inte skriker alls medans andra perioder skriker hon väldigt. Vet heller inte vad det beror på men verkar intressant att flera har samma problem.

Berlau
0

#3 Min hona som blir utsatt är runt fyra-fem år, och hon som "attakerar" (ett litet starkt ord) fyller fem.

FeliciaS
0

Det är ju verkligen jobbiga perioder för de övriga grisarna och annars är hon jättehärlig. Men just när hon har sina perioder är hon minst sagt irriterande *s* Hon beter sig som en hane i en bur med brunstiga honor liksom c'',)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

deluxe
0

#5 Precis sådär höll våran Alice på förut, fast hon var mer eller mindre alltid sån och något värre när hon brunstade. Beteendet har försvunnit helt sedan vi satte in en kastrat, men för henne var det ju mer nån förvirrad dominansgrej som pågick hela tiden. Alice är en tuff individ i övrigt också, plus att hon levt ensam tills hon var två så det är lite svårt att avgöra vad som är vad. Hon vet nog inte själv riktigt vad hon sysslar med…

Men om hon inte gör så annars så är det säkert hormonerna som spökar, och då kanske det är svårare att göra något åt det? Hur är hon mot burkompisarna i vanliga fall?