Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 1215 ggr
FeliciaS
0

Betalning vid lån av hane för parning

Vad brukar ni få betalt/betala vid utlåning/lån av hane eller om ni skickar iväg er hona för parning? Vad tycker ni är rimligt?

Jag har hört om allt från pengar till hö och marsvinsungar.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[jejjas]
0

nar jag hadde honor här som min syster ville ha parade tog jag 1 unge ur varge kull, de är vad jag hört är vanligast

MikaTela
0

När jag lånade hem en hane en gång så ville hon ha 100 kr eller om det var en bra kull en unge. Hon kunde även tänka sig en spånbal eller liknande som betalning. Detta om det tog sig.

Ska skicka iväg min ena hona på parning hos en kompis i höst så får se hur vi gör upp med betalning då. Då inhyser ju hon henne med så det tar på hennes foder och spån att ha henne på parning.

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

FeliciaS
0

#2 Precis, det är det jag undrar lite över.. Har en hane här och han har varit här i snart 6 veckor, jag har ju betalat spån, grönsaker, hö och allt sånt för honom. Samtidigt hade det ju inte blivit ungar om han inte kommit hit ^^ Men jag vet inte vad jag ska betala faktiskt, ägaren har inte nämt något alls.

Mvh Felicia

Mari
0

Jag tog en unge som betalning när jag skickade iväg min hane.

När jag lånade en hane så fick jag ej betala nått tillbaka, var meningen att jag skulle få behålla honom då ägaren tröttnat lite men det visade sig att hon saknat honom medan han var borta så hon var bara glad att få honom åter.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Caspia
0

# 3. Fast det är ju av ditt intresse han är där, inte ägarens, så det tycker jag inte att man kan kvitta eller ha som argument. Däremot blir den ökade kostnaden intressant om du hade skickat Frideborg till hanens ägare.

Jag tycker att det är en principsak att betala för sig. Säger hon ingen exakt summa så får du väl höfta till med 200 kr och en bunt persilja (det är ju trots allt marsvinet som gjort jobbet Flört).

Envishet och drömmar

FeliciaS
0

#5 Jo, men det är ju det jag menar; det är ju jag som vill ha hit honom :P Om hon inte nämner något, tycker du jag ska fråga då? Känns dumt att bara komma dit med hanen i transporten när jag ska lämna honom. Tänkte ge henne ett fotografi också eftersom jag fick ett väldigt fint på honom häromdan men bara det känns lite halvkul, hehe ^^

Värt att tillägga är att han faktiskt har blivit en helt annan gris när han varit här (mycket tamare och otroligt mycket finare i kroppen).

Mvh Felicia

Caspia
0

# 6 Risken är att man när man blir tillfrågad tycker att det är pinsamt att be om ersättning (typiskt svenskt!), så jag skulle inte ringt och frågat utan räckt över ett igenklistrat kuvert med en icke-snål summa när jag lämnade tillbaka hanen.

Ett foto är en jättebra idé, du tar ju så fina bilder så det blir säkert väldigt uppskattat.

Haha, säg inte till henne att han blivit "en helt annan gris när han varit här (mycket tamare och otroligt mycket finare i kroppen)" hon kanske tycker att han har blivit jätteful! Det kan ju också tolkas som att du tycker att hans riktiga ägare tar mindre bra hand om honom även om det säkert inte var så du menade.

Envishet och drömmar

luneas
0

Jag brukar inte ta något betalt alls för att låna ut hanar, inte heller har jag betalat något när jag har lånat hem en hane från en annan uppfödare. Jag tror inte att det är lika utbrett med avelspengar i marsvinssammanhang som i t.ex hund- eller kattvärlden. Personligen så tycker jag att det bara är bra om en hane som annars hade fått sitta ensam, istället får gå med hona - det är ju inget som han mår dåligt av, snarare tvärtom. ;-)

Vad som har hänt är däremot att den som har lånat ut sin hane har fått första tjing på ungar som inte ska behållas ur kullen.

emelie92
0

Om inte ägaren har bett om pengar så skulle jag ändå ha gett ett kuvert med en liten summa pengar :)

FeliciaS
0

#7 Okej ^^ Haha, nej, det ska jag inte säga… Helt rätt - det var inte så  jag menade heller :P Ska inte gå in mer på det här men han var rätt klen när han kom.

#8 Okej, det var ett annat sätt :) Hon kanske tänker likadant. Jag vet ju faktiskt inte om han går ensam hemma hos sig, om det är så är det ju som du säger; bara bra att han får kompis.

Mvh Felicia

tantnett
0

När det gäller andra djur "hund/katt" så är summan oftast=summan av en unge.

Konstigt att ni inte talat om detta innan du tog honom till parning?

Sen "drift"kostnader för djuret i fråga under tiden man hyst det, är ju en kostnad man själv får stå för.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

FeliciaS
0

Nu är det i alla fall bestämt när han åker tillbaka… Kommer bli lite tråkigt, för han är verkligen en enormt personlighet han också. Men jag har faktiskt gosat mindre (men inte lite) med honom av den anledningen; att det skulle bli alldeles för svårt att lämna tillbaka honom annars :P

#11 Nja, alltså för mig "kvittar" det ju utan det hon säger är jag med på. Får väl se vad som händer ;)

Mvh Felicia

Abico
0

När Tilda var på parning så frågade jag innan överlämnandet om hon ville ha någon ersättning för mat och alltihop, 100kr blev det.
Till parningen som troligen blir i juli/augusti har vi kommit överrens om att hanens ägare ska få en unge ur kullen om det blir fler än en av "rätt färg".

Hanna 

Creation
0

#13 Är det bestämt vilken hane Siiri ska paras med nu alltså? =)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.