Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 812 ggr
Aristarcos
0

Blivande marsvinsägare

Val av marsvin

Nu har jag varit runt och läst över allt om marsvin blandannat här och på marsvins föreningen m.m. talat med en som har flera marsvin.. och nu har vi bestämt oss för att vi ska investera i marsvin ( 2 st givetvis)

Jag var och kollade på en 2 årig hona idag, virvel, fint i buren och så, men hon löste hår som jag vet inte vad, typ en katt som byter päls… ( i och för sig så verkade de inte ha hållt på henne så mkt det senaste enligt ägaren) men hårar de vanligt vis mycket ?

Hon kissade ett flertal gånger under tiden vi tittade på henne bland annat när jag höll henne, är det ett tecken på att hon är nervös, känslig?

Ville inte heller bli fångad, i övrigt var pälsen fin, tassarna fina och ögonen fina och klara. Hon pep bara , hon kuttrade ( är väl ett tecken att de trivs?) inte alls när vi klappade henne.

Tänderna var ca 1 cm ( raka) både uppe och nere, ska de vara så långa…? Hon fick den klassiska gnagarblandningen, så det måste ju bytas till pellets istället… och de visste inte om hon tog vattenflaska varför de hade en skål i buren i stället..

Hur skulle ni ta och göra med en sådan hona… är hon för skygg ? Det är ju mina barn som ska få uppleva att ha djur även om jag har huvudansvaret…så de måste ju kunna klappa henne..

Avrådan eller råda att köpa henne ?

Tacksam för all support jag kan få !!

deluxe
0

Dom hårar en hel del. Alltid. Och kissar rätt ofta också! Men man vänjer sig snabbt, handduk under när man tar upp dom bara Flört

Vad det gäller hennes sätt är det ju svårt att säga nåt utan att ha träffat henne, jag tror att det är rätt mkt personkemi. Om hon är tillräckligt tam eller inte tycker jag inte du ska oroa dig över då marsvin blir tama väldigt snabbt om man bara tar sig tid att pyssla med dom.

deluxe
0

Var hon ensam förresten?

Abico
0

Det är svårt att avgöra om hon är vid god hälsa utan att se henne, men det låter inte som om det skulle vara något fel på henne av det du skrivit.

Marsvin fäller en del, året runt. Hurpass mycket beror lite på ras och hårlag. Men blir det kala fläckar eller om hon kliar sig mer än normalt så är det Ohyra.

Jag har ett par marsvin som kan kissa ett par gånger då jag har uppe dom, trots att det bara är en kort stund. Det handlar inte om att dom är nervösa i de fallen utan speciellt den ena av dom dricker väldigt mycket mest hela tiden. Men det är klart, det kan bero på att hon var nervös/orolig också, speciellt om hon inte var jättemycket hanterad.

Om hon pep som av obehag då ni tog/ klappade i henne skulle jag avråda dig att köpa henne. Det kan bero på att hon har ont antingen pga. Ohyra eller någon skada. Men om hon bara småpratade lite så är det absolut ingen fara, jag har ett marsvin här hemma som pratar och har sig oavbrutet så fort man har honom uppe (helt omöjligt att ha honom när man ser på tv, men det får man leva med Tungan ute).

De flesta marsvin blir väldigt fort tama om man bara pysslar med dom mycket. Men det är klart att man kanske vill titta efter ett mer hanterat marsvin om det är mindre barn som ska kela med dom, inte minst för att barnen kanske inte har tålamodet att vänta på att marsvinet ska bli tamt och snarare gör marsvinet mer osäkert under tiden som hon ska försöka bli tam.

Vart bor ni?
Jag har två unga honor här hemma som söker nya hem. Om ni bor i närheten får ni gärna komma hit och känna på dom och ett par andra marsvin också för att ha lite att jämföra med.

Hanna 

Aristarcos
0

Hej igen, tack för era snabba svar, vi bor i Bankeryd strax utanför Jönköping. Hon är ensam sedan ca 1 månad tillbaka då deras andra marsvin dog, som tydligen var mycket mer sällskaplig än den här, vilket gör att jag funderar lite extra ,om det nu är så att hon är väldigt skygg…

Abico
0

#4 - Jag tycker att du ska se dig omkring och titta på flera olika marsvin. Om det nu är så att barnen ska ha marsvinen så vill man som sagt nog gärna ha så trygga marsvin som möjligt.
Hur gamla är barnen?

Hanna 

Aristarcos
0

Hej, Våra barn är 8, 6 och 3, 3åringen kommer givetvis att övervakas hela tiden, också de andra två tills de har lärt sig hur man gör & varför… Bor du för långt härifrån då , synd annars hade vi gärna kommit och kikat… Om man vill ha ett marsvin som hårar mindre, vilka ska man titta på, släthåriga eller ? Såg att du skrev att det finns de som hårar mindre..

Abico
0

#6 - Okej :) Jag har en 6 årig lillebror som ofta är med och "hjälper till" med marsvinen, men det kräver en del övervakning.
Jag bor i Alingsås, så det är väl ca. 2 timmar från Jönköping tror jag. Vill ni komma så är ni välkommna.
Det finns släthåriga som fäller massor, liksom dom som fäller mindre. Släta långhår lär inte fälla så jättemycket har jag hört. Och sen fäller väl inte skinny så mycket heller Flört Men det är svårt att säga exakt ras inser jag nu. Här hemma är det iaf. mina blandisar som fäller mest (en släthårig och en teddykorsning).

Hanna 

idipidi
0

Jag som nästan bara har haft långhår i flera år, men nyligen skaffat ett par korthår, hade glömt hur mycket korthår fäller. Tack och lov är det ju just bara i perioder. Långhåren klipper man istället då och då och har då mer kontroll på var pälsen hamnar tycker jag.

deluxe
0

Jag har både teddy, släthår och långhår. Dom som fäller klart minst är dom nerklippta peruanerna, men även dom hårar en del så jag tycker inte att det gör någon större skillnad. Står man inte ut med att behöva rolla av kläderna efter att man gosat med marsvinen så är nog skinnys det enda alternativet. Flört

Tycker också att det låter som en bra idé att träffa flera marsvin innan man bestämmer sig!

Ireth
0

Mina långhår fäller knappt nånting, varken de lockiga eller det släta :) Väldigt bra enligt mig!

Aristarcos
0

Så det är mest långhåren som inte fäller, ;) Konstigt, .. Men klipper ni runt dem då så att inte håren bara hänger ner mot marken eller klipper ni ner dem som ett virvel eller hur gör ni ?

Det var ingen som har kommenterat det med tänderna, om det är ok att de är kring 1 cm långa ? men raka.. är det helt normalt.. känner att jag behöver veta mer om vad som är vanligt och ovanligt ;) Kan någon kommentera det så är jag tacksam, och hur ser man om det är bettfel är det när tänderna sitter vid sidan av varandra eller hur ?

Abico
0

#11 - Tänderna är ok vid 1 cm. Dom ska växa intill varandra, två uppe och två nere. Det är svårt att se bettfel då dom oftast uppstår inne i munnen och där kan man inte titta. Se istället hur hon är i hullet. Är hon i bra hull så har hon förhoppningsvis inte bettfel.

Hanna 

Aristarcos
0

#12 Åh tack ;) Det är ju en helt ny värld som öppnar sig som man måste lära sig om, just det, hon sa också att man inte behöver ge c-vitamin, för det finns i fodret ? Räcker det C-vitaminet som är tillsatt i hennes fall gnagarblandning (skulle jag trots allt vilja köpa marsvinet till slut, hur fort går det att vänja om från ett kraftfoder till ett annat ?

Aristarcos
0

#11 föresten, ang hullet, så kändes inte det som att hon var vidare tunn iaf…men jag är ju också lite ovan sas… Obestämd

Men tunn= benrangel typ ?

Abico
0

#13 - Marsvin kan inte producera eget c-vitamin (liksom oss människor) och behöver därför få det i kosten. Genom gnagarblandningen får hon inte i sig det hon behöver, det är en ren myt att det skulle gå att tillgodose ett marsvinsbehov genom torrfodret. Grönsaker är vad hon ska ha, vitkål, paprika, broccoli mm. är bra c-vitaminrika grönsaker :)

Blanda ut den gamla blandningen med det nya, tills den gamla är slut.

Jo, benrangel borde hon vara om hon har bettfel och inte kunnat äta ordentligt på två år. Fast frågan är om hon ens klarat sig så länge isf.

Hanna 

Aristarcos
0

Hur mycket torrfoder ges per dag, regerade på att hon hade en hel skål (höganässkål) nästan full framme … ska de inte bara ha mindre mängd som de äter upp framme varje dag ?

Aristarcos
0

Hur mycket torrfoder ges per dag, regerade på att hon hade en hel skål (höganässkål) nästan full framme … ska de inte bara ha mindre mängd som de äter upp framme varje dag ?

Filosofia
0

#13 Man måste inte ge pellets. Det ges mest till marsvin som växer eller behöver gå upp i vikt, etc., och dessutom finns det få bra märken att välja bland, eftersom de flesta innehåller för mycket fett och kalcium som gör grisarna överviktiga och sjuka (kan bl.a. få urinsten). Att det står på paketet att gnagarblandningen är c-vitaminberikad ska man ta med en nypa salt. C-vitaminen bryts nämligen ner ganska fort efter tillverkningen och är därför inte tillräcklig. C-vitaminerna får de därmed främst i sig genom färska grönsaker. Fri tillgång på hö och friskt vatten plus daglig utfodring av c-vitaminrika grönsaker brukar alltså räcka gott. Ger du nytt foder till marsvinet, gör det i långsam takt, så att det vänjer sig.

Det finns en massa bra Artiklar om allt möjligt som rör marsvin här på sajten. Klicka bara på "artiklar" uppe i menyn. Glad

Abico
0

#16 - Det beror på hur hon är i kroppen, om hon har lätt för att lägga på sig osv. Gnagarblandning är som lösgodis, inte nyttigt och marsvinen petar ut det godaste. Till marsvin som behöver växa till sig ger jag fri tillgång på havregryn. Marsvinen som är färdigväxta och har för lätt för att lägga på sig samt honor som ska paras och ska vara precis lagom i kroppen får här ca. 2-4 msk var/ dag.

Hanna 

Aristarcos
0

Ja just det när jag var och talade med en tjej på en zoo affär sa hon att honor är lättare att få tama, är det någon skillnad enligt er här?

Abico
0

#20 - Tvärtom tycker jag. Hanar är bra mycket mer framåt och socialare. Inget fel på honorna, jag har ett gäng riktigt härliga honor här hemma också, men dom är inte alls lika ständigt nyfikna.

Hanna 

deluxe
0

Om ni bara ska ha två marsvin till sällskap så hade jag valt hanar, av samma anledning som Abico skriver. Jag hade egentligen tänkt mig att jag skulle haft två hanar, dom hanar som jag har träffat är generellt sett mer orädda och trygga i sig själva liksom - även om dom inte nödvändigtvis är speciellt hanterade. Enda anledningen till att det inte blev hanar för oss var för att vi ville ha fler så småningom, och att jag fastnade för "flocken". Fast jag måste säga att mina lite äldre tjejer är precis lika lugna och trygga som hanar, åldern och annat påverkar ju också. Glad

Aristarcos
0

#22  jag skulle nästan tycka det var kul att ta en kull kanske, har en dröm som kennelägare… men det kommer nog inte inträffa… då borde det ju vara lite lättare att ta hand om små svin.. nackdelen är väl att då måste man om man köper ett ungt oparat svin para den rätt så omgående, måste de få ungarna innan de har blivit 7 månader eller är det bara para innan 7 månader ?  Skulle det vara kul iallafall ;) eller sköter de för det mesta sig själva ?

Creation
0

#23 Du kan ju alltid börja med att köpa två honor som du inte parar, och först senare när du känner dig redo och har vant dig vid själva arten, läsa på om avel och köpa en van avelshona eller en ung hona att para. :) 7-10 månader ungefär bör en hona som paras vara första gången, men det beror helt på hur fort hon lägger på sig hull.

Det är ju bäst om du får lära känna arten ordentligt innan du tar en kull i alla fall.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Caspia
0

# 24. Jag håller med. Det är lätt att bli väldigt förtjust när man ser bilder på marsvinsbebisar men det finns många anledningar att inte avla, bland det allvarligaste är att marsvins dräktigheter är förhållandevis riskabla och det är (mig veterligen) större risk för komplikationer och faktiskt dödsfall än för t ex kaniner. Det handlar i mångt och mycket om otur och går att försöka förebygga men inte garantera sig mot, även mycket kunniga marsvinsuppfödare har problem med sk toxicos. Dessutom är det ju ett ansvar för marsvinens liv att ta beslutet att sätta marsvinsungar till livet som inte upphör när man säljer dem.

Du blev i din andra tråd tipsad om Eragons i Göteborg som har lördagsöppet för allmänheten utan att man behöver känna något tvång på att köpa marsvin därifrån. www.eragons.se är hemsideadressen där du hittar bland annat information om marsvin, kontaktuppgifter och vägbeskrivning. Det känns spontant som att du behöver träffa marsvin i praktiken och det kan du göra där. Där finns marsvin i alla former och storlekar så att du kan provklappa och tänka vidare.

Vi är många här inne som har marsvin därifrån (bland annat jag själv, Abico, Berlau, MalinArv mfl) och kan intyga att Irene som driver Eragons alltid ställer upp om det är något som man undrar över eller om problem (t ex allergi eller att marsvinen bråkar) inträffar.

Marsvin är fantastiskt trevliga husdjur så jag tycker att ni har gjort ett bra val! Glad

Envishet och drömmar

FeliciaS
0

Först och främst välkommen hit! :)
Jag har sett att du redan fått många svar på dina frågor. Om ni tycker om honan ni kollade på och hittar en kompis till henne tycker jag ni ska köpa henne. Marsvin vänjer sig olika snabbt vid sina nya miljöer men håller man på med dem mycket blir de lugna, tama och trygga samt lättare att ta upp ur buren. Jag har haft en hel del olika raser genom åren och har märkt att virvelmarsvinen (blandraserna) har fällit mest päls. Sedan sträv- och korthåren, sist långhåren. Nu har jag bl.a. en CH-teddy och den rasen fäller i perioder :P

Marsvin har väldigt långa tänder faktiskt, 1 cm är helt normalt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

deluxe
0

Vi bodde nästan på Eragons innan vi bestämde oss. Från början hade jag tänkt mig två hanar, helst inte vita och absolut inte rödögda. Jag tror att jag hade någon idé om att dom skulle vara släthåriga också. Den gången gick vi hem med tre honor; en teddy, en slät och en sheltie som för övrigt är både kritvit och rödögd. Man vet inte riktigt vad man är ute efter förrän man träffar djuren i praktiken, dom är ju trots allt individer så i slutändan spelar kön, ålder, färger och hårlag mindre roll. Med andra ord är det en toppenidé att gå iväg och "provklappa" några marsvin innan man fattar ett beslut. Glad