OD på satinlånghår?
Är OD precis lika vanligt på satinlånghår som det är på vanliga satiner? Jag tror att jag frågat detta i någon annan tråd men inte fått något svar..
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Jag är också nyfiken på det. Eller får de bara "akut kalkbrist"? 
Envishet och drömmar
Jag har för mig att jag läst i MM att korthåren oftast är drabbade..
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

# 2. Ja, de är ju åtminstone de mest uppmärksammade, men vad gör att i så fall att en av satingrupperna (dvs korthåren) drabbas mer/oftare när OD går att sammanlänka med anlaget för satin? Det är ju samma anlag på långhår och korthår. Eller? Är satinlånghårsägare lika uppmärksamma på symptom som satinkorthårens?
Envishet och drömmar
Jag känner till satinlånghår som drabbadts av OD, även om det inte verkar lika vanligt. Om jag återigen får hänvisa till den tyska doktorsavhandlingen så undersökte de olika färger och hårlag. De såg skillnad på hur mycket symptom de visade beroende på varifrån djuren kom och också mellan hårlagen. Korthåren var mer drabbade än lång- och strävhåren (om man nu kan prata om satinsträvhår.. ;))
Deras resultat pekar på att troligen har alla satiner har en genetisk defekt men att man sen att olika linjer blir olika sjuka på så sätt att de visar symptom olika tidigt i livet. Alltså att det påverkas av övriga gener. Inte alls något ovanligt när man pratar om genetisa sjukdomar.. Desstuom misstänker de att det påverkas till viss del av skötsel. Det kan vara foder och/eller vistelse i solljus t.ex. Inte heller något konstigt utan tvärt om väldigt vanligt att genetiska sjukdomar också påverkas av miljöfaktorer.
#4 Tack för den! Mycket intressant :) Ska läsa så fort jag får tid.
Mvh Felicia
Glöm inte heller att satinkorthår är mycket, mycket vanligare än satin på andra hårlag alltså hör man om fler fall där.
#5 Den är grymt krånglig kan jag säga. Flera hundra sidor och väldigt mycket teknisk information som inte är intressant för andra än veterinärer som är intresserade av röntgenmetodik, typ… Men om man förmår sålla mellan vad som är intressant att läsa och vad som inte är det, så står det en hel del intressant faktiskt.
#6 Jo, det klart :)
#7 Haha, okej :P Får se hur mycket jag orkar ta mig igenom ^^
Mvh Felicia
Tack Ida för nyttig information! :) Jag ska ögna igenom den avhandlingen någon dag.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

# 9. En avhandling ögnar man inte igenom, det är ganska långt från serietidning.
Dessutom är den ju på tyska.
Envishet och drömmar
Jag föder upp satinlånghår och har kanske haft en med OD, men när jag fick hem honom igen var han svårt vanvårdad(ägaren blev sjuk och ordnade marsvinsvakt under en längre tid, djuren fick varken mat eller vatten regelbundet), därför är varken jag eller vet. säkra på vad det var. Han var såklart jättemager och uttorkad men hans framben var deformerade och svullna i lederna, han hade ont i kroppen och åt inte som han skulle, hans skelett var skört och han avlivades. De jag har pratat med tvivlade på att det var OD då han endast var 6 månader gammal, men den bristfälliga skötseln kanske försnabbade hela förloppet.