Månadens marsvin April 2009 [bidrag]
Tävlingarna annordnas av Medarbetare eller värd, och denna får inte delta i tävlingen utan är den som dömer (vid över 20 bidrag) och håller i tävlingen.
-> Regler:
Max 2 bilder, inte på samma marsvin, per person och månad.
Det får endast finnas 1 marsvin på bilden (det marsvinet som är med och tävlar).
Bilder som tidigare har deltagit i Månadens marsvin får inte delta igen.
Det ska finnas med en liten beskrivning om marsvinet (den bedöms också, lika mycket som bilden!)
Vinnande marsvin får inte delta igen (dvs. samma marsvin får inte delta fler än 1 gång under året).
-> **Övrig information:
-** Runt den 20:onde påbörjas en röstning (för medlemmarna) där de 20 bästa bidragen tävlar i finalen.
- Tävlingen (röstningen) avgörs runt den 30:onde samma månad som marsvinet vinner, dvs. Månadens marsvin april koras i slutet av april osv.
- I december röstas en utav vinnarna av Månadens marsvin fram till Årets marsvin 2009.
Så välkomna med era bidrag och stort lycka till!_
(Man kan skicka in bidrag t.o.m. 22 April)_
//Medarbetarna & värden på Marsvin.ifokus
Bidrag nr 1
Hej! Jag heter zezima min husse har döpt mig efter en Runescapestjärna, det vet jag inte vad det är men mitt namn är ju fint. Jag är ett nytt marsvin bara tre veckor gammal men jag kan redan jättemånga saker skutta med syrrorna, äta god mat och tigga mat av matte vid burkanten faktiskt kan jag redan allt, jag är bäst! Min matte och min husse har bestämt att jag ska stanna här och bli mamma till en massa snygga magpieungar när jag blir stor. Själv är jag helvit men det är inte mina släktingar så vi får se vad jag hittar på att göra för barn… Nej nu ska jag gå och se efter om mamma har någon mjölk kvar det börjar bli dåligt med det nu…
Bidrag nr 2
Jag heter Luckybucket och är döpt efter en Runescapestjärna precis som mina syrror. Min matte säger att jag är sötast i världen hon har bra ögon min matte för precis så är det, jag är sötast! Hon säger att hon ska spara mig till avel för att jag har ett så sött och fint huvud. Jag är en nonself black magpie, den bästa rasen. Fast jag är tydligen lite för lite vit, det är väldigt noga det där tydligen. Bilden på mig visar min svartaste sida på andra sidan är jag mer vit det räcker nog för att jag ska få åka på utställning säger matte. Jag är väldigt liten och smal på den bilden, nu är jag jättestor faktiskt tre veckor gammal, stor va!?

Bidrag nr 3
Det är så kul att vara ute på golvet och springa, tycker Alma (bilden). Ännu bättre är det när man får lite godis av matte.
Den första vårsolen tittar in genom fönstret och vi ligger i solen en stund, det är varmt och skönt. Kanske ska man kunna komma ut i gräset och beta lite? Det var ett tag sen sisst. Fast det får vänta, det är ju fortfarande så himla kallt… Just nu är jag och Alva nöjda och går och lägger oss under filten igen.

Bidrag nr 4
Så var man här igen, tänker Alva(bilden) som sitter och blir borstad av matte. Varför ska hon alltid hålla på och borsta oss, vi fäller ju inte så mycket…
Fast efter ett tag så inser hon att det faktiskt är ganska skönt att få bort lite hår, och hon lägger sig på sidan och riktigt njuter.
Äntligen lite bidrag! Härligt :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Bidrag nr 5.
Mitt namn är BlondinBella.
Matte säger att jag är en ytlig självupptagen diva? Pyttsan förstår ni väl att skall man uppnå något här i livet så får man ju vara både om sig och kring sig. -Va var det någon som sa något om en morotsbit?
Självfallet är det ju viktigt att frisyren ligger perfekt samt att klorna är välfilade. -Nej jag är ingen självupptagen diva!
-Flytta på dig tjockis så dom kan fota mig ordentligt! Typiskt Röde Orm att ständigt va i vägen, Suck.
-Kan ni ro hit me den där morotsbiten nångång!
-Att det alltid skall ta sån tid var gång!
- Kan ni bli färdiga nångång med fotandet, hur svårt ska det va? Ni har ju en supermodell framför kameran. Klantskallar!
- Asså man blir så trött. Vart tog den där morotsbiten vägen?
-Diva jag? Va får dom allt ifrån?
Marsvin 4-ever
.

Bidrag nummer 6
Tjena! jag heter Belle och är 10 veckor gammal. Jag älskar att vara ute och springa och så fort någonting blir för läskigt eller jag tröttnar på att vara ute, så skriker jag hjärtskärande efter matte så att hon ska sätta ner mig i buren igen. Jag bor ihop med min "mamma" (Belle tror tydligen det) som heter Marsipan och är 6 år. Varje gång vi får mat så lägger matte ner lite sallad till mig och lite sallad till marsipan men min hög struntar jag fullständigt i Marsipans rester är ju sååå mycket godare. Idag tog matte ut mig på gräsmattan och allt slutade med att matte lyfte in mig i famnen och muttrade något som lät som "nedrans lilla skitunge" (självklart så skojade hon ju) men vadå? bara för att jag vill springa in i den längsta busken som man nästan omöjligt kan få tag på ett marsvin i så blir hon sur på mig, jag förstår inte? men men nu ska jag ta min eftermiddags tupplur, tack och hej leverpastej!
/ Stephanie-D
Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus
Bidrag nummer 7
Hej! Jag är lilla brusfröet Kitty. Jag är väldigt sprallig och hoppig, Jag kan även ta det lugnt, jag brukar mysa med matte under täcket och ha det jätte mysigt. Jag är född 2009-01-14. Och är black/golden. Och har en stamtavla. Men efter som inte matte har en scanner så kan hon inte få in den på datorn.Men i alla fall. Jag tycker inte heller speciellt mycket om den där tanten med glasögonen fast hon brukar vara rätt snäll. Jag tror Zita är avundsjuk på mig. Men alla har varit bebisar ju. Jag tycker det är lite jobbigt att vara liten. För Zita får in så mycket mera i munnen och då måste jag äta fortare för att vi ska ligga lika. Men nu ska jag gå och fortsätta äta och leka hej då.
Bidrag nr 8
Här är världens sötaste Zlatan, ( Halloweens Chamdo ).
Han är en Ch Teddy, rasen som blivit min favorit.
Zlatan är född den 28/1-09, och han flyttade in med
sin kullbror hos oss för 3 v sedan. Min kära bror med
familj, hämtade upp pojkarna, och körde 75 mil för att
lillasyster skulle få hem småtrollen
.

Bidrag nr 9
hejhej jag heter cassandra och har två marsvin wilma och mittsy mina små änglar ibland så brukar dom bråka men de är inte så ofta de handlar mest om avensjuka men de lösersig alltid. dom äter mig ur huset och dom dricker mig ur huset hehe
.
men här har ni en bild på min lilla mittsy världens sötaste marsvin<33 puss o kram på er alla <3
Bidrag nr 10
BabyAngels Albertina
Jag är en ung dam, jag gillar att sova och att äta. Matte säger att der syns på bilden, men jag var ju bara tvungen att smaka lite. Jag har 2 kompis i samma hus som mig, Merian och Ally. Jag gillar mest Merian, hon är älst och klokast av oss. Matte säger att jag är jätte fin typad till utställning men det vet jag inte vad det betyder. Nu hade jag tänkt gå och äta mer morötter.
// Albertina

Bidrag nr 11
Heej! Mitt namn är Leoxus med kallas Leo. Leoxus är nästan bara som ett lite finare utställnings namn hihi.. Jaag är ett liten spralligt marsvin på 8månader :).
Åå jag är en coronet . Jag älska att busa med matte när jag sitter i hennes knä ska jag springa in i tröjan och inte sitta stilla någon sekund. När hon tycker jag blir lite jobbig sätter hon ner mig på golvet men på sitter jag stilla och rör inte en fena men när hon tar upp mig blir jag lika busig i gen ;). En gång satt jag på mattes axel och då ''råkade'' hihi jag bita av en tjock stor hår tuss från henne. Just nu letar vi efter ett marsvins hane för jag vill ha en kompis i min bur :). För innan hade jag en kanin kompis med hon blev en ängel i himlen ja sakna henne jätte mycket. Jag älskar gurka och sallad mums! Jag gillar att vara ute och sitta å äta gräs hela dagarna ;). Åå snart ska ja få kompost galler av min matte så jag kan springa mkt hihi så kul ! Och jag älska att prata hela tiden å kan inte var tyst :) Men det va nog allt om mig ..
Många slickar från Leo !

Bidrag nr 12
Hello alla marsvins-lovers! Jag är en skinnytös som fullkomligt älskar att mysa med min matte.Jag har dresserat min matte väl,hon ger mig mat och gosaker när jag skriker,hon tar ut mig och mina kompisar dagligen.Vi får leta grönskaer och leka i skojiga papperpåsar.Men jajaj,,,jag blir ju så trött efter allt lek,stoj och stim då skriker jag högst av alla då kommer min väldresserade matte och hämtar upp mig för en härlig mysstund i soffan!Jag är så stolt över mig själv att jag lyckas så bra med att dressera min matte….Lost of love från Miss S herself!
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Bidrag nr 13
Min lill-matte tar med mig på nästan allting.Jag har åkt så mycket tåg att jag kan namnen på alla stationerna utantill från oss och in till stan!Jag åker i mattes jacka oftast,det är så mysigt!!I mattes innerficka ligger det grönsaker!Helt magiskt,varje gång jag åker tåg med henne!Sån jacka vill jag oxå ha!Det roligast är kanske att "skrämma" folk på tåget.Jag ligger innanför mattes jacka å spanar,,,sen när dom ser avslappnade ut så sticker jag ut huvet å vädrar efter dom.Vilka miner och ljud människor kan göra i från sig!Men vissa av dom är väldigt trevliga ochså,jag bli klappad och dom frågar massor om MIG till matte.Jag älskar min lill-matte & hon älskar mig,tillsammas har vi sett massor olika ställen och mer ska det bli!Kram från Billy!
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Bidrag 14, Siiri.
Här har vi henne, den finska pinnen. Fast redan efter någon dag här hemma fick jag inse att smeknamnet nog borde ändras. Hon popcornar nämligen som den vildaste av marsvinsungar, fullt ös medvetslös! Först kryper hon ihop i ena änden av buren och man ser hur hon tar sats med hela kroppen.. Och sen: tjoho! Studsar och flyger ända tills hon kommer bort i andra änden, där blir det en snabb vändning och så tillbaka igen. Och så håller hon på tills hon drattar in i Wilma, då är det slut på det roliga - det är nämligen där medvetslös biten kommer in ;)
Så, återigen. Låt mig presentera: Det finska popcornet
Hanna
Bidrag nr 15
Min lilla lurvtuss Hera - en mycket försiktig tjej med söt uppsyn. Hon har två totalt olika sidor, den lugna när mys i mattes famn är helt okej - eller den galna när hon rusar runt i buren och skuttar runt som en häst utsläppt på sommarbete (ja, det finns vissa likheter). Gemensamt för dessa är att hon pratar något otroligt så fort man rör henne. Hera, eller Cherchez som hon egentligen heter, är nästan 10 månader ung och har hunnit med rätt många utställningar på den tiden. När hon kom till mig var hon bara en liten skruttig bebis på 5 veckor - hon fick plats i min hand och var sååå liten ;) Nu är hon störst i buren (beror visserligen på den 10 cm långa päls som står rätt ut) där hon bor med två kompisar. I sommar är Heras mål att äta gräs, gräs och åter gräs :)
Mvh Felicia
Camilla, har du glömt bort det här kanske? ;)
Mvh Felicia
ne då, tänkte fixa det idag då jag kom hem sent i går, fast hmm jag tänkte på datumet 25. :P
Låser iaf tråden nu och fixar en röstningstråd. :)