Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 2499 ggr
[Tootikki]
0

Ständigt blöt på rumpan!

Min lilla Lovis har under ganska lång tid nu varit ständigt blöt i rumpan! Det känns som om hon precis har kissat - jämt! Är det någon som vet vad detta kan bero på och/eller vad man kan göra åt det?

Pälsen runt "rumpan" är lite bruns av bajs. Jag har försökt att tväta bort det flera gånger med hjälp av schampoo, tandborsta och händer…men det går inte bort.. borde jag klippa den äckliga pälsen?

Tacksam för svar! :)

Abico
0

Hur lång päls har hon då?

Hanna 

emelie92
0

om jag var du så skulle jag ta fram saxen och klippa bort lite päls runt omkring :)

[Tootikki]
0

#1 Ganska kort. Hon är en teddy blandras.

Men vad säger ni om det med att hon alltid är blöt på rumpan- för det har inget att göra med bajset i pälsen eftersom detta är torkat!

Abico
0

#3 - Okej :/
Om det är ovanpå rumpan kan det ju vara så att hon pressar rumpan mot vattenflaskan - så gör min ena grisa.

Men jag skulle ta och klippa henne kort vid rumpan så att hon inte grisar ner sig, förhoppningsvis hjälper ju det. Och så hålla rent i buren såklart.

Hanna 

[Tootikki]
0

#4 Det är inte uppe på rumpan utan liksom vid marsvinets kön / anal.

Och självklart håller jag rent i buren Glad Men jag ska prova att klippa pälsen!

luneas
0

Det kan vaar så att hon har urinvägsinfektion (UVI). Luktar kisset mer än vanligt? När de har UVI så kissar de ofta och då kan det bli som du beskriver - att de är ständigt blöta i rumpan.