Skillnad på hö och hö ?
Dvs måste man vänja om mellan olika fabrikanter eller ?
Det tror jag inte. Hö är hö. :P Det viktiga är att höet är friskt och luktar gott, dvs. inte är fuktigt, dammigt eller mögligt.
Ok tack så mycket #1 ! och helst ska det väl också se grönt ut ;)
#2 Ja, och jag tycker att höet som de säljer i djuraffärerna ofta tenderar att ha en konstig färg och konsistens, plus att det är jättedyrt. Det ser nästan ut som halm. Fast det kanske inte är så konstigt med tanke på att det är inplatat och förvaras i rumstemperatur. Jag läste i en annan tråd att du bodde runt Bankeryd. Jag bor i Jönköping, så jag råkar veta att det finns mycket hästar åt det hållet. Kanske kan du köpa hö av någon bonde/hästgård i närheten, om du har utrymme att förvara några höbalar? Det är mycket billigare och oftast finare hö (be att få kolla på höet först).

Japp! Och undvik det som säljs hårdpackat i plastförpackningar i djuraffärer/mataffärer. Det är både dyrt och näringsfattigt.
Hö är torkat gräs oavsett var det kommer ifrån. Just därför att det är torkad också behövs ingen invänjning. Bara det luktar gott och inte dammar så kan du ge det utan problem ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#3 var förbi ett stall (tävlingshästar så det är nog bra hö )och fick köpa 10 kg för 20 :- i butiken var det ju max… 2 kg för 100:- ..snacka om en gruvlig skillnad..Hehe… long way from the petshop … Aha så du bor i närheten vad kul , vad hade du för marsvin.. rasrena ? Har ju hållt på med hästar, så jag tänkte att jag skulle chansa.. har också funderingar på att köpa hackad halm som strö.. men nu köpte jag toa-lätt till att börja med… så får jag se hur jag gör..
#5 ska kolla på höet, men det verkade vara jättefint & grönt..
#6 Halm har ingen uppsugningsförmånga alls, jag rekommenderar inte det som bottenmaterial. (för övrigt finns det en artikel om bottenmateria, om du inte har sett den)
Mvh Felicia
#aha, visste inte det, men om man strimlar tidningspapper & har halm ovanpå då?
#8 Tidningspapper har ju inte heller någon vidare uppsugningsförmåga. Varför kan/vill du inte ha Toa-Lätt?
Mvh Felicia
#9 Priset ;) men vi får väl se… ord pris på djuraffären var 180 :-…och ju köpt en 1.20 bur till de små..
#6 Jag har inga grisar för tillfället, men vill skaffa snart när jag känner att jag kan tillräckligt om dem. :) Däremot har jag häst åt Lalleryd/Skirebo-hållet.
Halm suger inte upp kisset särskilt bra: det blir väldigt sunkigt och äckligt när det kommer i kontakt med kisset (har erfarenhet av detta från hästarna). Tidningspapper har ju trycksvärta som färgar av sig på marsvinen när det blir blött. Även om det inte är giftigt så ser det kanske inte så trevligt ut. Om du tycker att Toalätt är dyrt kan du ju testa kutterspån. Säljs relativt billigt i stora balar. Spån är väl inte lika "stumt" och hårt för marsvinens tassar som Toalätt är? Det finns även de som använder handdukar och fleece som bottenmaterial, alt. Toalätt i botten med fleecefilt över, och byter ut och tvättar dessa ungefär varannan eller var tredje dag. Finns säkert någon tråd med info om det här. Fast det funkar bäst i lite större burar, har jag hört.
#11 Jag försöker undvika spån pga dammet i sågspånet..
Nog är det skillnad på hö och hö, men inte så att man måste vänja in nya höbalen :)
Köpte tidigare hö på Naturnära i Göteborg, bra bit att åka men höet var fint - trodde jag tills jag hittade "min" bonde utanför Alingsås som har underbart hö!
Hanna
#13 Höbalen jag fick köpa doftar alldeles underbart och är jätte grönt och fint… så det kommer att bli kanon till svinen ;) De kommer nog äta det med glädje.. om nu inte det doftar för mycket mot de är vana ;) Någon som har ett hum hur mycket hö de äter ungefär per dag … hö… ett par hekto eller ?
#14 - Härligt :) Det kommer dom nog att uppskatta.
Det varierar en del hurpass mycket dom äter…
Här går det en Antonius tvättsäck på tio marsvin, 8 vuxna och 2 ungar, på ca. 1½ vecka tror jag.
Hanna
# hehe mina 3 månaders svin kommer nog inte äta fullt så mycket ;)
#12 Men hö och halm dammar ju också ganska mycket. Speciellt när det blir torrt, vilket det tenderar att bli i rumstemperatur.
#17 Jo förvisso, men det är för att minimera problemen.. mer blir ju mer…och jag vill helst inte ha kutterspån precis över allt, blev jätteglad när jag hittade alternativ till det.. när jag var liten fanns bara kutterspån med allt vad det innebär..

Varken tidningspapper eller halm är någon höjdare. Vi hade också Toa-lätt i början (jag är SÅ trött på spån!) men det blev alldeles för dyrt. Till våran bur som är 150x80 räcker en 55-literssäck inte långt, absolut max två städningar. Ett tag köpte vi nästan en sån i veckan. Ingen höjdare!
Kan rekommendera fleece däremot. Enda nackdelen är att det kan vara jobbigt att få bort hö från fleecen, men vi har löst det genom att dela av buren och ha Toa-lätt som underlag i "hödelen". Funkar även att ha höet i en plastlåda, typ mindre kattlåda. Annars är det supersmidigt, man sopar pluttar någon gång om dagen och byter 1-2 gånger i veckan. Jag har sytt ihop handdukar och fleece i ett stycke, så nu är det hur lätt som helst att städa. Marsvinen älskar det och popcornskuttar varje gång man har sopat, dessutom har dom mycket finare tassar än tidigare.
#13 Vi handlade också på Naturnära förut men har slutat med det - tycker inte alls att höet är bra där längre. Har varit inne och lämnat tillbaka två säckar som luktat champinjoner, dessutom är det gult och tråkigt.
#16 Det blir ganska mycket spill också eftersom dom både äter, sover, leker och gör sina behov i höet. 
#19 Du har alltså en kattlåda i buren och där har du toa-lätt & hö, och på den a´ndra sidan har du bara fleece ? Men kissar de inte mycket på fleecen ? Hur menar du med att syihop fleece & tidningar.. kan inte riktigt få ihop det.. då du också byter det någon gång per vecka
… Har du någon bild möjligen..
Men att de busar i höet gör nog inget när jag kunde köpa hö för 2:- per kilo ;) Det är helt överkomligt…
#20 Idén med fleece är att kisset rinner rakt igenom till det uppsugande underlaget. Däremot måste man naturligtvis byta ganska ofta för att det inte ska bli alltför smutsigt och lukta.
Här finns en jättebra sida om fleeceunderlag för marsvin, hur man gör, dess för- och nackdelar, osv.:

Såhär ser det ut. Först har vi tidningar i botten, sedan 1-2 lager handdukar och så fleece över. I hölådan och i den mindre burdelen har vi fortfarande Toa-lätt. 
Alltså, det funkar ungefär som en tygblöja. Kisset rinner rätt igenom fleecen och sugs upp av handdukarna så det är alltid torrt på ytan. Tidningarna har jag bara i botten för säkerhets skull, dom blir nästan aldrig fuktiga ändå. Har sytt ihop handdukarna och fleecen så att det är som ett lakan, jättelätt att städa då eftersom man bara tar ur det gamla och slänger i ett nytt. Tar två sekunder. Så otroligt mycket smidigare än att stå på knä och skopa ur Toa-lätt, betydligt mer ekonomiskt och dessutom är det väldigt skönt att slippa alla sopor!

Hahaha! Såg nu att jag hade skrivit fel i det första inlägget, jag menade såklart att jag har sytt ihop fleece och handdukar - inte fleece och tidningar. Förstår varför du inte fick ihop det riktigt. 
Har rättat till det nu.
# 21 tack för länken
#22 ok då vet jag på ett ungefär, fiffigt med vägg och rör emellan ;)
Har sett massor av burar nu på bilder, men de känns ganska låga kanterna och utan lock, hur låga bur kanter kan man egentligen ha till marsvin jag som är helt novis ;)

#24 Det räcker om kanterna är ungefär 25-30 cm. Kanterna på våran bur är 28 cm och det tycker jag är lagom. Sålänge man inte behöver ha det barnsäkert eller har andra djur så funkar det hur bra som helst.
#25 oj då.. det var inte mycket.. Då kanske husen blir för höga om jag gör dem 20 höga hade tänkt att de ska kunna hoppa upp på dem om de vill !?
#19 - Ja, jag tycker att Naturnära tappade kvalitén mot slutet då jag handlade därifrån. Sista säcken som gick härhemma var det en massa pinnar och grejer i, höet var grovt och luktade tråkigt.
#26 - Hus som sticker upp över kanten och som dom ska hoppa upp på går väl att ha, men då krävs nog att buren står i ett hörn, så att det finns någon vägg eller liknande eftersom risken annars är att dom trillar ner. Alla marsvin är inte lika duktiga på att avgöra när man inte bör slänga sig rakt ut ;)
Hanna
#27 .. ok ; har du haft några förrymda svin ;) Våra svin kommer att få en bostad på 1.20 m med galler så det är ingen fara att de trillar ur buren iallafall *S*
#28 - Jadå ;) Fast inte pga. husen var för höga. Han kom ut utan hus *s*
Hanna