Måste man ha hus?
Det kanske finns ett sådant här inlägg men min dator är så seg och jag hittade inga när jag sökte.
Men måste man ha hus i buren , det kankse är bra för dom att komma "bort" från varandra ibland men måste man ha hus eller kan man tex bara ett hus ?
Enligt lag ska marsvin ha en plats där de kan söka skydd, dvs ett hus av något slag eller liknande, då marsvin ju är flykt-/bytesdjur.
Från artikeln "Vad säger lagen om marsvin?" här på sajten:
"12 § Marsvin ska ha sådan inredning att de kan söka skydd.
Tolkning
Detta innebär att marsvin alltid måste ha tillgång till hus eller liknande (exempelvis rör). Att bara ha hö duger inte eftersom det lätt trampas ner och äts upp vilket innebär att skyddet försvinner. Att inte ha skydd i början och hävda att det gör dem tamare är inte acceptabelt. "
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Det måste finnas någon typ av gömsle i form av hus/rör/bräda.
#2 Räknas en bräda som ett riktigt gömsle? :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#3 Dom vill ju framför allt ha skydd uppifrån, så en bräda/hylla i buren som dom kan sitta under funkar lika bra som ett hus.
#4 Vad bra :) Då har jag ett gömsle åt mina damer :P
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Kan ju vara skönt för dom att kunna dra sig undan från dom andra också, så vi har tre hus i buren och tak över halva "hödelen". Då kan dom välja själva om dom vill sitta ihop eller inte. Men det är kanon att ha en hylla som dom kan sitta under, stjäl inte lika mycket golvyta. 

#3 Beror på hur bred brädan är :) Jag anser att en tillräckligt bred bräda som täcker så många marsvin som det finns i buren + lite till är ett gömsle, det är lika mycket gömsle som ett rör. :)
#7 Den är bred och lång så att alla 3 kan sitta där under utan problem och de syns heller inte. De har även ett rör som de kan gömma sig i om de vill.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Just hus måste du inte ha, men gömställen. En höhög är inte ett godkänt gömställe - däremot rör eller diverse hus med tak och minst tre väggar (eller motsvarande).
#8 Det räcker ju :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus