Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: utställningar
Läst 1002 ggr
[starlights]
0

Utställning i Landskrona 25 april

Vilka ska dit?

Vilka marsvin ska ni ställa ut? Köpa något nytt marsvin kanske?

Sandra-B
0

Jag ska dit;-)

Ska ställa:

• Melora (Sweet Dream's Lady of the Snow) seniorteddy i ras.
  • Annie (Sweet Dream's Princess of Joy) seniorteddy (5-8 mån) i ras.
  • Benjamin (Sweet Dream's Neon Tiger) juniorteddy i ras.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

haaanna
0

Vilka är det som anordnar den utställningen? ssv ?

Caspia
0

# 2. Svenska Marsvinsföreningen, lokalavdelning Sydväst.

Visst är utställningen i Folkets Hus? I så fall kommer jag. Ska inte ställa ut något av mina marsvin men tycker att det är kul att titta och ett bra tillfälle att diskutera marsvin.

Envishet och drömmar

Sandra-B
0

Jepp, tillbaka i folkets hus:-)

Kul att du kommer:-)

**SMF 237 Sweet Dream's 

Caspia
0

# 4. Ja, fast du får ju inte träffa Julgrisen.

Envishet och drömmar

tantnett
0

Jag skall dit och titta.

Tyvär kom jag mig inte för att anmäla dit, då jag ju haft sjukdom på mina. Lunginflamation m.m.

Men dit som åskådare skall jag samt hoppas även finna en fin bebbe rexhona om någon eventuellt har till försäljning?

Eller om någon som eventuellt kommer uppåt ifrån kan vara leverantör?

Marsvin 4-ever Tungan ute.

tantnett
0

Planerna på rexhonan läggs på hyllan ett tag då jag till min stora glädje skall få köpa Abicos Ella.

Är det någon som kör från Alingsås trakten ner till Landskrona på lördag, och isåfall kanske har plats för lilla Ella?

[starlights]
0

#7 Åh vad kul!
Då får man kanske se henne tävla i pet på sydvästs utställningar framöver?;)

Kommer ställa ut både Ellas mormor och morskusin på lördag.=P

PNILA
0

Jag ska dit,,,ställer 1 rex samt 5 abby,,,jag har med mih 3 st abbyhonor till salu,gold white roan.brindle samt golden golden agouti ..den äldsta 4 m ..de andra 6 veckor,,,,pga valpköp så sparar jag inga bebisar,,,200 kr st,,,350 i par,, bra hem btr än pris,,

pernilla smf 266 abbylines

0730 686360

tantnett
0

#8 Visst kommer att Ella ställas ut. Jag är ju även utställningsintresserad. Men tyvär har jag haft en förbenad otur med något var gång som det skulle vara utställning så jag inte kunnat anmäla. Nu senast var det ju ett sjukt marsvin.  Gråter

Jag kommer o pussar på Ella´s släktingar.  Kyss

Tyvär kan jag inte få ner Ella imorgon då Hanna inte är hemma.

Så min förfrågan i inlägget #7 gäller ej.

Men till er alla. Vi ses imorgon och glöm ej era knappar.

godisgrisen
0

Nej, vi ska inte dit det är jättelångt till skåne. MEN det kommer via den utställningen upp en liten gris på krokiga vägar till oss. Duetten´s Uffington en nonself black magpiepojke som ska bli avelshane här. Lilla Uffe är så välkommen!

[starlights]
0

#10 Du är så välkommen att komma och hälsa på dem.=D

Stormviskaren
0

Jag ska ställa

BabyAngels Albertina Grey crested PET

Piggelins Kenji Grey Crested PET

WiRas Tiny Ally Grey and tan nonself PET

och ska köpa en pet hane i färgerna choklad/creme/white vid namn Moonias Jackpot. :D

FeliciaS
0

Stort lycka till åt er alla idag! :)

#7 Åh! Gud vad kul ;) Hon är helt underbart söt!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

Lycka till idag allesammans!

Hanna 

TRASAN
0

hur gick det för alla söta marsvin idag? Är så ledsen att jag inte orkade komma o titta o ställa ut mina marsvin oxå. :)

FeliciaS
0

Hur gick det för er igår?

Mvh Felicia

tantnett
0

Ja hur gick det?

#12 Jag fick aldrig en chans att hälsa på dig då du hela tiden stod framför domaren.

Tyvär fick jag gå rätt tidigt då jag hade vänner med mig som skulle vidare.

[starlights]
0

För mig gick det riktigt bra tycker jag.=)

Både Julia och Elektra tog hem sitt tredje silverkort, så de får numera titulera sig som Guldpet!!! Elektra placerade sig dessutom i finalen som BIS pet 8 av hela 94 pettar!
Julia fick även cert och blev BIR-R i ras, så nu saknar hon endast ett cert för att bli SCH.=) Max blev 2/4 i sin klass och fick ett CK.

Så jag är verkligen riktigt nöjd med tanke på det stora antalet marsvin som deltog!

Hade även med två marsvin som jag fött upp, men som ägs av min kompis.
Starlight's Lady Of The Snow som vann sin klass på hela 13 pet junior honor, fick silverkort och blev sedan BIS pet junior 1. I ras fick hon cert och blev BIRj-R.
Starlight's Nami fick cert och blev BIR-R.

Sen lille Starlight's Sweet Valentine endast 2,5 månader gammal ställdes också ut av sin nya matte, han fick silverkort och blev BIS pet junior 4. I ras så fick han CK.

FeliciaS
0

#19 Grattis! Vad kul :)

Mvh Felicia

[starlights]
0

#18 Ja, jag hade rätt så mycket att ställa i början.=P
Synd att ni inte stannade så länge, men du kanske kommer på sydväst utställning i juli? Då ska jag inte ställa ut så många marsvin och kommer förmodligen ha mycket mer tid till att prata än vad jag hade igår.;)
Hann ju inte sitta ner och snacka med hälfen av personerna som jag tänkt igår, utan det fick istället bli lite småprat till och från domarbordet med dem istället.=P

Stormviskaren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För mina djur gick det väl sådär, ingen dålig kritik direkt men det var ju mycket djur som deltog och så. Tyvärr hade den lilla sötnosen som jag skulle ha med mig hem fått inflamation i tassen så de blev inte av. MEN! När klockan närmade sig 18.20 så var det inte mycket folk kvar men en uppfödare skrek, jag skänker alla mina tillsalu djur, nyfiken som jag var sprang jag dit och sen såg jag e jääätte söt peruan hane, med underbara ögon och så vacker färg, Jag sa direkt jag tar honom, tvekade inte en sekund. Visst han har extra virvlar m.m men sååå söt min mamma kidnappade honom och döpte honom till Tobias. Här är han så underbart vacker och fin :D <3

FeliciaS
0

#22 Hur gick det då?

Nämen! Oj :P Underbart söt är han i alla fall ;)

Mvh Felicia

Sandra-B
0

För mig gick det både bra och dåligt.

Benjamin (Sweet Dream's Neon Tiger) fick 89p, vann sin klass, fick cert och blev BIR-J.

Annie (Sweet Dream's Princess of Joy) fick 87p vilket är suveränt för henne, hade inte räknat med mer än maximalt 86.

Melora (Sweet Dream's Lady of the Snow) förvånade mig väldigt. Hon fick bara 87p och blev 6/6 i sin klass, för 1½ månad sen fick hon cert, blev BIR & BIS5, så mycket har hon definitivt inte förändrats på den tiden.

Är väldigt besviken av resultatet för Melora men glad över Benjis och Annies:-)

I övrigt var det en mycket trevlig dag:-)

**SMF 237 Sweet Dream's 

tantnett
0

Grattis alla till era priser.

#22 Hoppsan då som det kan gå. Söt han är.

#24 Visst blir man besviken då man ena helgen "sopar banan" med sitt djur och nästa helg åker man ut på en slät tvåa. 

Tycker att har vi en rasbeskrivning så förutsätter man att domarna följer den? Man vill ju ha en rättvis bedömning, är det för mycket begärt?

FeliciaS
0

#25 Det verkar som om det är rätt individuellt tycker jag. Har märkt när jag ställt i Guide att vissa prioriterar strävheten på CH-teddysarna jättehögt och ser inte så mycket till pälslängden och jämnheten, medan andra kan låta ett inte jättesträvt djur vinna men som har krusig päls och enormt mycket :P Till exempel.

Åkte förut runt på en hel det Shetlandsponnyutställningar och där märktes det rätt tydligt att det är domarens tycke som avgör, ena helgen var de ädlare Holländska typerna överst på listorna och någon annan helg fanns där de kraftigare Engelska shettisarna…

Mvh Felicia

tantnett
0

#26 Men det är ju inte just tycker jag att vissa domare dömer efter eget tycke och smak.

Mig veterligt tror jag inte att en CHteddy skall ha en krusig päls?

Och oavsett vad djur det är så har samtliga en rasstandard som mig veterligt domarna skall ha läst på när dom blir satta att döma.

Jag betalar för att få en rätt bedömning på mitt djur enligt rasstandarden, inte vad domaren personligen själv föredrar.

FeliciaS
0

#27 Jo, krusig päls vill man absolut ha på CH-teddysar ;) Det står i standarden. Fick mycket "beröm" för det när Hera var mindre, nu när pälsen vuxit i raketfart har den tappat lite krus och är mest jättestor.

Mvh Felicia

tantnett
0

#28 Hoppsan så fel man kan ha. Skäms fniss.

Nåväl hur som helst så tycker man ju att en domare bör vara insatt i vad som är rätt och fel, och framförallt ej bedöma efter eget tycke.

Jag har ju nästan hela mitt liv varit på otaliga hundutställningar. En alltför vanlig fråga bland utställarna när dom skall anmäla till utställningarna är, vad för typ av rasen domaren föredrar? om det är lönt att köra till den utställningen?

Detta är ju fullkomligt horibelt! Du står kanske med en enligt rasstandarden näst intill perfekt djur.

Men domaren personligen vill ha djuret si eller så.

idipidi
0

#27 Hm, man betalar inte för att få djuren bedömda av en robot utan av en människa. Faktiskt anmäler man just till en viss domare och betalar då för att få just den personens åsikter. Det är en bedömningssport och vi kan omöjligtvis komma ifrån att domarna prioriterar lite olika. Självklart är domarna pålästa vad gäller standarden, men sen handlar det om prioriteringar och det är ju inget som står i standarden? Inte mer än att olika punkter har olika ycket poäng, men sen har ju flera punkter samma poäng också.

Självklart ska det djur som ligger närmast standarden vinna, men om ett djur saknar punkt A men har punkt B medan ett annat djur har punkt A men saknar punkt B  och de båda punkterna har ika många poäng i standarden - då finns det inget facit för vad som är rätt eller fel. Speciellt inte eftersom att verkligheten aldrig är så enkelt heller utan det i själva verket handlar om en samverkan av massor av olika punkter.

Om det går extremt bra ena helgen och extremt dåligt nästa så brukar jag tänka att sanningen nog ligger nånstans mittemellan. Även om man gärna vill tänka att det är den domaren som placerade djuret högst som hade rätt…

tantnett
0

#30 Håller inte med dig. Skrattande

Nej jag betalar inte för att få domarens personliga åsikt. Jag betalar för att få mitt djur bedömt enligt rasstandardens föreskrifter samt konkuransen av dom medtävlande djuren.

tantnett
0

Känner att jag får förtydliga mig lite med vad jag egentligen menar.

#30 Du har rätt i hur en domare dömer.

Men vad jag sätter mig emot är när domarna dömer olika gällande hela typen av djuret.

Ex: En ras skall enligt standarden vara kraftig muskulös. Och så tar domaren fram en enligt standarden alldeles för lätt hund?

Har även ett minne från en gång jag visade en Cairnterrier på 70-talet. Enligt rasstandarden skall dom vara något fransyskt ställda fram. Vilket är unikt för den rasen för att dom inte skall kunna gräva sig inne i ett gryt.

Tiken jag visade var exakt något fransysk och blir slagen av hanen just för att hon var fransysk när vi kom till BIR klassen.

Det är detta jag menar, när det går till hela helheten av djuret.

idipidi
0

Jag trodde att vi pratade marsvinsutställning? Hundutställning har jag ingen erfarenhet av så där vet jag inte hur det funkar!

tantnett
0

#33 Hundarna var bara exempel.

Detta sker ju ständigt oavsett djurslag.

luneas
0

#34 Jag har inte heller någon erfarenhet av hundutställning men däremot marsvinsutställningar och kan bara hålla med idipidi i allt hon skriver. Som domare ska man givetvis vara helt opartisk och döma objektivt men någonstans hamnar man ju alltid i att ens personliga preferenser styr den slutliga bedömningen. Om du har två djur som hamnar på samma poäng och är väldigt jämna så är det ju din personliga åsikt som kommer att avgöra hur du placerar dem.

Har du ställt ut mycket inom SMF?

tantnett
0

#35 Nej jag har ännu ej ställt ut något marsvin.

Reagerade bara på inläggen #24 samt #26 då man ju får uppfattningen att domarnas personliga uppfattningar överväger standardbeskrivningarna.

Nog undrar man då det kan dömas så olika på ett och samma marsvin på kort tid som i inlägg #24?

För mig är det =För mycket personlig bedömning.

Abico
0

#36 - Nog kan det dömas väldigt olika. På dubbelutställning i höstas fick ena grisen både silverkort och cert ena dagen, dagen därpå för andra domare kom han sist i båda sina klasser.
Men sedan handlare det ju också lite om vilken kunkurrens det är i klassen.

Hanna 

emelie92
0

#36 - Förstår hur du menar, men jag tror också att man dömer lite omedvetet efter tycke och smak.