Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 4353 ggr
Filosofia
0

Marsvin vs andra smådjurs för- och nackdelar?

Har märkt att många marsvinsägare här på sajten även har andra smådjur, som exempelvis råttor, hamster, gerbiler, degusar, chinchillor, kaniner, möss, osv. osv.

Jag har själv ingen erfarenhet av att äga smådjur, så jag skulle vilja fråga er vad ni tycker att just marsvin har för fördelar respektive nackdelar jämfört med dessa andra smådjur vad t.ex. gäller beteende, skötsel, kostnader, hälsa, etc. Glad

emelie92
0

Jag har bara hamster att jämföra, så jag drar det lite kort här.

En hamster är både billigare, behöver en mindre bur, du behöver inte byta buren så ofta.. så på många punkter är hamstern "bättre" än marsvin. Dock så lever en hamster endast ca 3 år, och du kan inte kela med en hamster :P

Nackdelarna med marsvin är att man måste byta buren 1-2 ggr i veckan, den måste ha en kompis (det behöver inte hamstern) och att marsvin behöver en stor bur.. sedan kan jag inte komma på några fler nackdelar med marsvin :D

Marsvin är så gosiga och charmiga, det är det bästa med marsvin :)

Bella-R
1

Jag har haft, förutom marsvin, råttor, kaniner och hamstrar bland smådjuren.

Just nu har jag marsvin, råttor och en kanin (bland smådjuren) och jag älskar alla tre djurarter.

Marsvin doftar gott (tycker jag), har väldigt gulligt (lite sötklumpigt) beteende, söta små kutter & pip, oerhört mysiga att gosa med och enormt sällskapliga & framförallt snälla!

Jag kan faktiskt inte finna någon nackdel med marsvin, annat än att mina marsvin alltid har en tendens till att kissa i knät på mig efter ca 15 minuters gos =P

Råttor är väldigt intelligenta, gosiga och sociala. Dock är den stora nackdelen med dom att deras kiss stinker något fruktansvärt! Har flera gånger övervägt att hitta ett nytt hem åt dom då jag har så svårt att stå ut med stanken.

Kaniner är lite som en blandning mellan hund & katt. Kontaktsökande likt en hund, och självständig likt en katt. Jättemysiga och söta djur som kan bli som små hundar som man kan vara ute i koppel med. Nackdelen med dom är att dom kan bli enormt jobbiga (ibland aggressiva) i tonåren.

Hamstrar är små, och väldigt billigt o ha då dom kräver väldigt lite plats och mat. Inga höga veterinär kostnader heller. Hamstrar är bra husdjur tycker jag, ofta snälla och roliga att leka med. Nackdelen med dom är att det ofta kan vara svårt o göra dom till mysdjur då dom ofta e väldigt spralliga och fulla med spring i benen, så det är inget direkt mysdjur som t.ex marsvinet är.

Veterinärkostnader ang dessa djur har jag inte så bra koll på, då jag bara haft ett marsvin som var sjuk en gång (och fick avlivas).

Dock tror jag att det är råttor av dessa djur som lättast drabbas av sjukdomar då jag fått uppfattningen om att dom är extremt känsliga för mycket. (Bla vanligt spån som är cancerframkallande för dom och kan orsaka andningssvårigheter. Där har jag inga problem med t.ex marsvinen elr kaninen).

Nu blev det en aning långt inlägg ser jag, hoppas nån pallar läsa =P

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

lomsen
0

Marsvin

+

helt underbara djur

otroligt med ungar så utvecklade vid födseln..och söta

behöver kompis alltså skaffar man fler av dessa underbara små

enda kostnad jag har är pellets då jag får hö, spån, grönsaker gratis

en gång marsvin-alltid marsvin!

-

blir lite skitiga burar förstås men glädjen hos dem när man städat är oslagbar!

lång dräktighet och väntan på ungar

Kanin

+

kort väntan på ungar om man avlar

kan bo ute året om

mysiga djur

enkel skötsel

-

kan vara rymningsbenägna

ungar väldigt sköra när de föds

Bella-R
0

#3 Rymningsbenägna kan ju alla djur vara x'D

emelie92
0

jaa :) har ett marsvin som är extremt rymningsbenägen :P ^^

lomsen
0

#3 4 ja jag menade nog mest att de kan gräva sig ut ur uteburar,

jag har ju utekaniner!

Inga av mina marsvin har rymt.Skrattande

Stormviskaren
0

Jag kan jämnföra kanin vs marsvin när det gäller avel.

Marsvin

Dräktighet runt: 70 dagar

vanligt antal ungar: 3

Ålder för första kull: Ca 7 mån

Sjukdomar vid förlossning: Toxikos.

Vanlig händelse: Första kullen döfödd. även döfödda ungar i kullarna.

Parnings ritual: Marsvin är det stor skillnad på, vissa är jätte lätta att få parade medans andra kan ta lång tid innan dom blir dräktiga.

Övrigt: Marsvins ungar föds med päls, öppna ögon, öron. Dom kan äta hö och pellets vid endast någon timmes ålder. Så man kan säga att dom är så gott som klara när dom kommer ut.

Kanin

Dräktighet runt: 30 dagar

vanligt antal ungar: från 4-10

Ålder för första kull: ca 8 mån.

Sjukdomar vid förlossning: Canser i livmodern (kan även hända om man inte avlar) och Livmoderinflammation

Vanlig händelse: Ungarna hamlar utanför boet och fryser ihjäl.

Parnings ritual: Kaniner är oftast väldigt lätt parade, det kan ta 2 sek och honan är dräktig. Men en vanlig sak brukar vara att hanen hoppar upp på honan sen trillar han av baklänges. och de betyder då att hon är parad.

Övrigt: Kanin mamman drar av päls på sin mage och bygger bo ut av det där hon lägger sina ungar. Ungarna föds utan päls, med stängda öron och ögon. En kanin har 2 livmodrar vilket gör att om man har kvar hanen hos honan sista dagarna innan hon föder kan hon bli dräktig igen trots att första kullen inte är född än.

Creation
0

Jag har bara erfarenhet av hamster och kanin förutom marsvin, än så länge, så jag kan ju jämföra dem.

Jag kan börja med Marsvin vs. Hamster
Samtidigt som att hamstrar är billigare att ha och lättare djur att sköta än marsvin, så tycker jag att man får mer utav marsvin. ;) Marsvin är mer personliga och går att få tama på ett annat sätt. Fyra av de hamstrar vi haft har bara haft spring i hjärnan, inte gos ens en stund. Den femte hamstern vi hade var aggressiv.

Sedan så tycker jag dessutom att marsvinen är roligare att titta på, deras flockbeteende och språk är ju superintressant!

Alltså…. hamster:
+ Billigare
+ Lättskötta
+ Tar väldigt lite plats
+/- Kortlivade(beror på hur man ser på saken)
+/- Tysta(beror på hur man ser på saken)
+/- Man kan ofta inte ha fler än en i samma bur
- Inte så lugna

För mig är +/- sakerna -, men det varierar säkert från person till person.
**
Marsvin vs. kanin**
Här är det faktiskt en ganska "jämn match" tycker jag. Kaniner är precis lika personliga och kan bli nästan lika mysiga som marsvin. Det finns en större utsträckning av variation på kaniner, de finns i alla möjliga former, färger, hårlag och storlekar. De är nästan som hundar, fast utan direkt lika stort skötsel- och sällskapsbehov. Det känns som att kaniner är ganska tåliga djur också, jämfört med marsvin.

Alltså… kanin:
+ Finns i större variation
+ Är lättare att få rumsrena
+ Kan bo ute året om eller vara frigående inomhus
+ Lättlärda
+/- Tysta
+/- Går inte så ofta att ha flera ihop
- Tar mer plats
- Har en "tonårsperiod"
- Större rörelsebehov

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Abico
0

Jag kan bara jämföra med hamster och till viss del gerbil då min syster har gerbiler.

Marsvin är mysiga och sociala djur med mängder av personlighet. Dom går ganska enkelt att få tama och har ständigt dessa hemtrevliga ljud för sig.

Enda nackdelen jag kan komma på är att dom kan låta en hel del, tex. om man sover i samma rum som dom.

Hamstrarna jag haft har varit riktigt otrevliga. Bägge två var dvärghamstrar och högg när dom kom åt. Av den första minns jag inte mycket annat än att den var aggressiv. Den andra väsnades dock en hel del genom att ständigt bita galler och springa i sitt skallrande hjul. Det spelade liksom ingen roll vad man försökte sysselsätta honom med, till sist satt han ändå och bet på gallret.

Tama och sociala blev dom aldrig heller och dessutom luktade dom en del tycker jag.

Gerbilerna vi haft här hemma (totalt 4 st) har varit (och är) jätteroliga att titta på. Dom busar och har sig nästan lika mycket som marsvin, med något mindre ljud. Jag kan lätt sitta i några timmar och titta på dom när dom studsar runt i sitt "akvarium".

Keldjur är det ju dock inte och det är inget för mindre barn (till skillnad mot marsvin som även passar bra med barn pga. sitt milda sätt) då dom är en hel del att hålla reda på. Jag tycker även att dom luktar ganska illa, inte alls "marsvinsgott".

Hanna 

svampi
0

Marsvin

Nackdelar:Man måste ha en rejäl bur och kunna ha marsvinen lösa på golvet. Även städa buren ofta.

Fördelar: Mycket keliga och charmiga djur som säger vad dem vill. De lever ungefär 6-8 år om man tar bra hand om dem såklart.

Råttor:

Nackdelar: Man kan inte kela speciellt mycket med råttor då de är väldigt självständiga. Man behöver en stor bur med mycket för dem att göra. Man måste vara väldigt noga med vad de äter för annars uppstår olika sjukdomar. De lever inte så länge, ungefär 2-4 år

Fördelar: De små djuren kan se skillnad på olika människor och fäster sig lätt till sin husse eller matte, till skillnad från kanske en kanin eller marsvin, som inte riktigt är så smarta.

Hamster:

Nackdelar: De är inte så keliga av sig och de är inte speciellt smarta. De lever inte hellar så länge, ungefär 2-3 år. 

Fördelar: Man behöver inte ha en sån stor bur och man behöver inte göra rent lika ofta som till ett marsvin. Bra att ha som första djur då de inte är så svåra att ha att göra med.

Bella-R
0

#10 Råttor kan man visst kela med ^^ Speciellt äldre hanråttor kan bli riktiga mysgrisar!

Sen tror jag nog att kaniner kan se skillnad på olika människor ;P Tycker faktiskt att dom är ganska smarta för & se skillnad på olika individer :)

Filosofia
0

Tack så mycket för era svar! Glad Jag har ju redan bestämt mig för längesedan att det är marsvin som passar mig. Har älskat alla marsvin jag har träffat! De är verkligen bedårande och lugna små djur. Fredliga på något sätt. Och jag älskar deras kuttrande. Dock är det alltid kul att jämföra erfarenheter!

Själv har jag fått intrycket att kaniner ofta är lite svårare att hantera (de verkar lite mer headstrong, plus att de ju är mycket större och kan sparkas mer), att de behöver ge utlopp för mer energi samt att de gnager sönder mer än vad marsvin gör.

För sisådär tolv år sedan praktiserade jag i en djuraffär och förälskade mig i en råtta som hette Morsan och hennes lilla bebisflock. Fast min mamma led (och lider) av råttfobi, så jag fick aldrig ha råttor. Idag som vuxen har jag funderat på råttor igen. De verkar så orädda, sociala och intelligenta. Men min syster (som har läst djurvård på naturbruksgymnasium) säger att deras kiss luktar jättemycket samt att de ofta kan utveckla aggressivitet, vilket känns läskigt. De är ju ändå köttätare och att bli biten av en stor råttklump känns inte så lockande. :P

Vad gäller mindre smådjur, som hamstrar, möss och gerbiler har jag fått samma intryck som er: att de inte är så gosiga samt gärna bits. :P

Bella-R
0

#12 Friska hamstrar bits absolut inte!

Och friska råttor är aldrig aggressiva, det är bara fördomar! Råttor är PRECIS som marsvin när det gäller fredligheten, dom är supersnälla & skulle aldrig ens komma på tanken att bita en människa.

deluxe
0

Jag har haft flera kaniner, råttor, hamstrar och möss. Nu har jag fem marsvin och jag måste säga att jag tycker att marsvin är nära på det perfekta husdjuret. Dom är så otroligt charmiga och personliga! Råttor tycker jag också väldigt mycket om. Det dom har gemensamt är ju att dom är flockdjur, och jag tror att det kan vara en del i att jag fastnat så för just dom djurslagen. Dom är så sociala, både mot varandra och mot människor Glad

Den största anledningen till att jag föredrar marsvin framför kaniner är att dom verkligen trivs i sin bur, våra bor i en öppen bokhyllebur som dom lätt skulle kunna ta sig ur om dom bara hade velat - men dom föredrar att vara "hemma" och det tycker jag känns kanonbra eftersom jag tycker att det känns helt fel att hålla djur i bur när man vet med sig att dom egentligen inte trivs där. Kaniner upplever jag har ett mycket större frihets- och rörelsebehov, jag skulle kunna tänka mig att ha en kanin igen men aldrig i bur - isåfall frigående i lägenheten eller möjligtvis om vi flyttar ut på landet, så att dom kan ha en bur med en stor hage utanför. Aldrig annars. Kaniner är jättemysiga djur under rätt förutsättningar, men enligt mig är dom inte gjorda för att bo bakom galler. Marsvinen är helt enkelt mer lämpade för att bo under dom förutsättningar som vi kan erbjuda dom, och djur som mår bra och trivs är alltid trevligare att ha omkring sig. Det plus flockbeteendet och deras otroliga förmåga att kommunicera med oss och varandra gör att dom vinner för mig!

Hamstrar och möss är väl fina djur, men inte speciellt roliga att ha som husdjur - isåfall tycker jag att råttorna är allt som hamstrar/möss är och lite till. Dom är jäkligt smarta och roliga att titta på, och dom har så otroligt mycket upptåg för sig hela tiden. Dessutom blir dom liksom marsvinen väldigt tama, personliga och mysiga. Sitter gärna på axeln eller kryper ihop i nån luva, tröjärm eller jackficka. Råttor skulle jag gärna vilja ha igen. Skrattande

FeliciaS
0

Jag har "bara" haft marsvin - aldrig något annat djur ;) Iofs en katt i ca 1 år, men det var inte vi som skaffade henne utan hon flyttade in hos oss. Sedan så tycker jag mycket om hästar, annars är marsvin mitt favoritdjur - de är bäst! :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

#11 Håller med om att kaniner är grymt lättlärda och förståndiga djur Glad Vår kanin lärde sig flera tricks nästan på egen hand. Hon kunde komma på kommando, följa efter oss och var dessutom rumsren. En riktigt härlig nin var hon ^^

Bella-R
0

#16 Vad härligt det låter Glad

Filosofia
0

#13 Okej, jag trodde att råttor hade mer rovdjursbeteende än marsvin har, som ju är flyktdjur, men det kanske är fel? Jag har också fått höra att råttor lätt får t.ex. hjärntumörer som kan förändra deras beteende (vilket de visserligen inte kan rå för). Och när man är inne och läser i olika råttforum och pratar med råttfolk får man oftare höra om råttor som har bitits eller plötsligt blivit aggressiva och därför fått avlivas. Det är väl inte så vanligt att marsvin avlivas pga. aggressivitet? Råttuppfödare brukar ju också sträva efter att avla på linjer som inte har aggressivitet i sig. Rätta mig gärna om jag har fel! Glad Vill gärna veta mer om råttor, efersom de verkar vara så roliga husdjur!

FeliciaS
0

#18 Marsvin är ju flykt- och bytesdjur; lugna och fredliga. Hos de finns inget rovdjursbeteende i alla fall :P Så det låter logiskt att råttor har det, ja.

Mvh Felicia

deluxe
0

#18 Det stämmer att dom har mer rovdjursbeteende än vad marsvinen har, men därmed inte sagt att dom skulle vara mer benägna att bitas. Dom äter ju knappast människor i det vilda. Flört

Cancer överhuvudtaget är väldigt vanligt hos råttor. Att det skulle förändra deras beteende så att dom blir aggressiva har iallafall jag aldrig varit med om, men visst kan det väl hända - särskilt vanligt tror jag dock inte att det är. Djur som inte mår bra eller har ont kan så klart bitas, men det tycker jag inte heller är något konstigt. Så är det ju med alla djur. Jag har faktiskt aldrig träffat en aggressiv råtta men visst existerar det precis som hos alla andra djurslag. Än så länge har jag haft tio stycken och aldrig blivit biten.

En stor anledning till att det är vanligare med beteendeproblem hos råttor tror jag är att aveln är såpass okontrollerad med uppfödning till ormmat osv. Om man tycker att djuraffärer/grossister slarvar med uppfödningen av marsvin och kaniner så är det ingenting mot uppfödningen av råttor och möss. Dom låter man verkligen springa omkring och föröka sig hej vilt, utan någon större eftertanke.

Sedan ligger det väl något i att dom är lagda på ett annat sätt, det ligger nog närmare till hands för en trängd råtta att bita än för ett marsvin - dom marsvinen blir skrikgrisar som min Lisa istället. Problemet i grunden är ungefär det samma men det tar sig olika uttryck. Glad

Filosofia
0

#20 Tack för svaret, deluxe! Känner mig lite klokare nu vad gäller råttbeteende. Glad Det är alltså falskt när folk säger i stil med att "när råttan väl bitit dig en gång och fått smak på blod så biter den troligtvis igen"? Inte konstigt att man blir skrämd liksom och känner sig tryggare med en marsvinsvegan. :P

Min syster berättade även om när deras "skolråttor" bröt sig in hos mössen en natt, dödade dem och käkade upp dem! På morgonen låg alla råttor i sina hängmattor med tjocka magar och gonade sig, medan det i mössens bur bara fanns några blodiga rester kvar. Förvånad

FeliciaS
0

#21 Men huh! Vilken hemsk historia :O

Mvh Felicia

Bella-R
0

#21 Ja, det är så falskt & långt ifrån sanning det kan bli! Bara bullshit Glad

FeliciaS
0

Vad har andra djur som marsvin inte har…? ;)

Mvh Felicia

Bella-R
0

#24 En hel del skulle jag vilja säga ;)

Smidighet - marsvin är rätt klumpiga av sig. (vilket iofs e rätt gulligt i mina ögon ^^')

Intelligens - Marsvin är ju inte direkt kända för & vara smarta, även om det GÅR att lära dom en del, så tillhör det kanske inte vanligheten. Fast att dom inte e så smarta tycker jag oxå e gulligt xD

Socialbehörighet (elr hur man säger för social) - Beror givetvis på individ, men marsvin är till naturen bytesdjur och med det så tar dom längre tid & vinna förtroende för = längre tid för o få tama & sociala. För mig har det tagit runt året med min Wille (och avlidna Sickan) att få tama.

Inget djur man kan vara ute med på vintern, utan endast sommar (och ev vår) - Kaniner & hundar går ju att ha ute oavsett årstid, vilket är ett plus. Marsvin går bara att ha ute på somrarna.

Ja, det var lite jag kom på just nu ;P Marsvin har ändå, trots detta, vunnit mitt hjärta & är ett av mina älsklingsdjur och plusen för dom överväger ju helt solklart dom mindre "bra" grejerna. :)

FeliciaS
0

#25 Nä, marsvin har allt det där :P Och varför skulle man behöva ha något ute oavsett årstid, vi själva är ju mest inne på vintern :P

Marsvin är visst smarta! I min ena bok står massa om det, och jag har själv ett par riktiga einsteins. Smidiga skulle jag absolut säga att de är.

Det där var bara onödigt - marsvin är bäst *s* haha..

Mvh Felicia

deluxe
0

#21 Ja, det är helt klart en myt. Haha! Alltså det där med rovdjur vs. flockdjur har ingenting med eventuell aggressivitet att göra. Katter tex. är ett av dom mest inbitna rovdjuren vi håller som husdjur och inte sjutton käkar dom upp oss för det? Råttor är ju inte heller renodlade rovdjur, utan allätare - precis som oss. Vi människor har faktiskt förvånansvärt mycket gemensamt med både råttor och marsvin. Det är ingen slump att råttor är så vanliga som försöksdjur för att ta fram tex. läkemedel.

Filosofia
0

Tycker Bella-R har gjort en bra sammanfattning över de "mindre positiva" aspekterna. Trots att de är lättskrämda och att det tar lång tid att vinna deras förtroende är det ändå imponerande att de nästan för jämnan är så vänliga när de blir hanterade av människor! Till "intelligenskategorin" kanske man även kan tillägga att marsvin är svåra att få rumsrena, jämfört med katter, hundar, kaniner, råttor, etc. Deras små pluttar gör väl ingen större skada, men att bli nerkissad när de sitter i knät, eller när de kissar och bajar i sin egen mat, är kanske mindre trevligt (plus att man därmed måste byta oftare i buren). Tungan ute

Bella-R
0

#26 Inte så smarta som t.ex en hund, råtta elr katt etc. Av dom djuren jag har (hund, kanin & råttor) så tycker jag att marsvinen är dom mest "korkade" (om man får säga så *s*). Visst kan dom vara ganska smarta, men fortfarande på en väldigt låg nivå Flört

Na, smidiga är dom inte.. vad får dig & tycka det? Tungan ute

Såg i en annan tråd att du "bara" har marsvin (en katt kanske det var oxå?) så då kan jag förstå att du kanske tycker raka motsatsen till skillnad från vad jag tycker, eftersom du inte har något & jämföra med Flört

Filosofia
0

#27 Det kan jag hålla med om. Jag älskar råttor just för att de är så sociala och "mänskliga". Glad De är ju på samma nivå som hundar, om inte smartare. :P På tal om råttor som äter människor blev jag som liten skrämd av filmen "I samlarens spår". Där mördar de en människa genom att åsamka honom några sår, binda honom och lämna honom i en slags industrilokal. På natten kommer råttorna fram, då de känner lukten av blod, och äter upp honom levande. :P Tänk vad media kan förvränga!

deluxe
0

Jag håller inte alls med om att marsvin är osmarta. Håller man flera marsvin ihop, allra helst en flock, så ser man ganska snabbt att dom är betydligt mer komplexa än vad man någonsin hade kunnat tänka sig.

Jag är helt sjukt fascinerad av deras sätt att kommunicera med varandra, och med oss också för den delen. Dom lär sig otroligt snabbt att tolka olika signaler och situationer! För två dagar sedan började jag med att vissla på dom när jag kom med grönsakerna. Det var andra gången jag testade det idag alltså, och det är så himla häftigt att dom redan har fattat grejen. Imorse när jag kom med morötter och visslade på dom så kom fem små grisar rusande som skott, snubblade på varandra i farten och hängde över kanten innan jag ens hunnit fram till buren. Dom är ju bara så goa!

Filosofia
0

Kanske har det att göra med att olika djur har olika flock- och kommunikationssystem? T.ex. hundar ser ju människan som en del av sin flock och därmed blir kommunikation människa-djur mer naturlig. Ser marsvinet människan som en flockmedlem?

deluxe
0

#30 Ja, det är dom verkligen. Deras beteende och sätt att tänka är nog mer likt vårat.

Bella-R
0

#31 Nej, det är givetvis upp till var & en vad man anser vara smart, men jämför man marsvin med andra djur så tillhör dom inte dom mest intelligenta djuren. Glad

Inget är omöjligt, och att lära marsvin t.ex konster är ju fullt MÖJLIGT, men det krävs mycket, mycket mer träning med ett marsvin att t.ex komma på inkallning, lära sig sitt namn etc, än att lära en råtta elr en hund samma sak. Där går det väldigt snabbt.

Ta detta med t.ex rumsrenhet som Filosofia tog upp. Vilket djur tror du går snabbast att bli rumsren - ett marsvin elr en kanin? Ett marsvin elr en råtta? Ett marsvin elr en katt? Ett marsvin elr en hund? I inget av dom jämförelserna skulle jag vilja säga marsvin.

deluxe
0

#32 Nja, dom skulle säkert kunna göra det om vi låg i deras bur 24 timmar om dygnet. Det är nog det som det hänger på. Flört

Dom visar ju tillgivenhet och försöker kommunicera med oss människor. Marsvin som slickar på sin ägare gör samma sak som när dom putsar sina burkompisar. Pratar med oss gör dom också, det är bara vi som inte alltid fattar vad dom säger. Och dom gör verkligen skillnad på folk och folk också, jag är helt klart favoriserad av mina marsvin.

deluxe
0

#34 Det är svårt att definiera intelligens men jag tycker inte att intelligens är att bajsa på rätt ställe. Rumsrenhet handlar ju inte speciellt mycket om uppfostran, kaniner tex. väljer allt som oftast att kissa och bajsa på samma ställe varje gång - utan träning. Det enda man behöver göra då är att lägga alla pluttar i en låda och vips så går kaninen på den istället.

Är det intelligens? Kaninen gör det ju inte för din skull, så på sätt och vis är det väl snarare ganska ointelligent eftersom det innebär att du har lyckats lura den att den brukar skita i en plastlåda så då kan den lika gärna göra det igen. Flört

Åtminstone vad det gäller kaniner så handlar det mer om att ta vara på ett naturligt beteende, än om intelligens.

Bella-R
0

#36 Just rumsrenhet var bara ett av hundra exempel! Flört

Creation
0

Njea, jag skulle inte påstå att marsvin är dumma. ;) Men de är kanske lite mer svårlärda än andra djur.

Man kanske kan påstå att marsvin är lite smartare än andra djur just för att de är svårlärda. Tungan ute De lär sig ingenting om de inte får belöning för det! Andra djur är dumma nog att göra det gratis, hehe.

FeliciaS
0

#38 Håller jag med om :P

Mvh Felicia

Bella-R
0

#38 Jag har då iaf inte sagt att marsvin är dumma. Bara lite mer ointelligentare än t.ex en hund. :)

Abico
0

Marsvin är "marsvinssmarta" men dom är ju inga schimpanser direkt.

Hanna 

CamillaS
0

Mina råttor har alltid varit nr 1 för mig även om jag älskar mina marsvin väldigt mycket, så kommer dom tyvärr aldrig kunna ta den platsen där råttorna är.

** + Med Marsvinen:
**

• Dom har många olika läten
  • Dom är väldigt söta djur
  • Dom är mysiga att gosa med i famnen (utom vid filning av förhårdnader, då kan dom faktiskt bita så det börjar blöda, iaf mina)
  • Det är roligt att studera, deras flockbeteénde och liknande
  • Dom ser skillnad på människor
  • roliga att lära konster
  • Dom gör söta popcorn skutt^^

- Med marsvin

• Grönsaker är dyra att köpa in (speciellt om man har många)
  • Kräver stora burar
  • Svåra att få rumsrena
  • hanar har svårt att gå med många hanar
  • Att dom är känsliga mot drag

+ Med Råttor beroende på om man har hanar eller honor. (jag har honor så jag jämför med dom.

• Dom är keliga
  • Älskar att hitta på hyss xD
  • Roliga att titta på både i och utanför buren
  • Man kan ha många råttor tillsammans (spelar ingen roll vilket kön)
  • Dom älskar att få vara med överallt
  • Dom är små och sitter gärna på axeln
  • Tycker om att pussas
  • Äter vanlig människomat (inga dyra matkostnader)
  • Lätta att göra rumsrena
  • Bits inte vid bad eller kloklippning
  • Väldigt sociala djur som väljer vilken människa dom gillar bäst
  • Älskar att klättra
  • Inte så dyra i drift
  • Lättlärda

- Med Råttor

• Får ganska ofta sjukdomar som tumörer, rossel m.m.
  • Tycker om att bita på sladdar och saker
  • Att dom är känsliga för drag

Jag tycker varken råttor eller marsvin luktar mycket om man ser till att hålla rent till dom hela tiden.
Råtthonor luktar mindre än råtthanar.

Anledningen till att jag inte skriver att det är minus hos råttor med stora burar är för att jag helt enkelt inte tycker det.
Råttors burar brukar oftast vara höga medans marsvinens burar ska vara så breda som möjligt i liggande format och tar mer plats än en råttbur gör.

Filosofia
0

På tal om smarta marsvin hittade jag det här gulliga klippet på YouTube, vilket visar att ett marsvin faktiskt kan lära sig (enklare) tricks. Vägen till ett marsvins hjärna går genom magen. Flört

http://www.youtube.com/watch?v=-LrTtWjOSwI