Inbrytning i buren ;)
När vi har haft dem på golvet utanför buren, och de har velat gå ur famnen, har de maniskt lutat sig mot buren och gnagt på gallret… har någon en ide varför de gör så… nog för att jag sett djur som velat gnaga sig ur, men inte in i buren så att säga 

var dom inuti buren när dom gnagde?
Mina förra marsvin brukade göra så när jag hade buren på golvet. Jag tror att de var rädda för ytan jag släppte ut dem på och att de därför försökte fly tillbaka in. Buren är ju tryggheten då.
Jag vet inte om mina nuvarande marsvin skulle göra likadant om jag satte ner buren på golvet, men tror inte det… de älskar att springa omkring och undersöka allt. :)
#1 det står ju att de var på golvet utanför buren ;)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Buren är ju deras revir (trygghet). Det är inte konstigt om de vill ta tillflykt dit när de är lösa på en okänd yta.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Provade att ställa ut ett hus på golvet jämte buren, Twiggy var där inne på 5 röda sekunder… hur får man dem trygga på golvet.. träning och åter träning eller finns det några knep för att öka tryggheten..
Många marsvin är rädda för öppna ytor, där kan de känna sig lite "blottade". Genom att kanske låta dem springa i ett inte så stort rum med många saker på golvet(saker att gömma sig bakom/under, undersöka), kan de känna sig lite tryggare.
På så vis fick jag åtminstone en av mina förra honor, som varit golvrädd tidigare, att röra på sig och sluta vara rädd ^^
Sen handlar det ju givetvis också om vana, att de ska lära sig att golvet inte är så farligt.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jupp, håller med #5. :) Gör en liten "lekpark" åt dem på golvet med hus, tunnlar, hölåda, gnagpinnar, stenar, etc. på en mindre yta. Du kan t.ex. hägna in en del av golvet. Då blir det inte så öppet och de kan utforska vad som finns bakom "nästa hörn" utan att känna sig så hotade. :) Prova att lägga ut lite godsaker som de kan leta efter också.