Våran Lisa har nyligen fått smått
Grattis till superfina ungar!!
Se nu till att mamman får ordentligt med c-vitamins rik kost, som frukt och grönt. Men ge ej för mycket av det då det kan få munsår. Om du ger tomater så skrapa ur fröna (det geggiga). Skäm bort henne ordentligt med andra ord nu en tid framöver. Hon behöver det för att själv komma på "fötter" igen efter födseln samt att mjölkproduktionen skall gynnas.
INGA vattenslålar skall in i buren, ungarna kommer att fatta flaskans funktion när de behöver det, antingen av misstag genom att nudda den eller att se vad mamman gör. Skålarna gör bara vattnet skitigt och odrickbart.
Ungarna kommer att prova hö ganska så snabbt och även testa vad mamman äter, så allt kommer att sköta sig själv, så inget att oroa sig för.
Grattis åter igen!
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Tack 
Men ungarna når juh inte upp till vattenflaskan
räcker det med att dom diar?
Ungarna har redan smakat på hö och sallad vad jag har sett, fast dom bara e 3 dagar gammal.
Varför är inte kärnorna i tomat bra för marsvinen?

#2, det räcker att de diar. Jag har alltid haft mina vattenflaskor ganska högt upp i buren, och har aldrig haft några problem. Bebisarna lär sig efter ett tag att de kan sträcka sig upp mot flaskan och på så sätt dricka. Jättesöta bebisar förresten!! :)

supersöta ungar ni fått, fina färger på alla marsvinen.
Som dom andra skriver så kommer ungarna på att dricka ur vattenflaskan.
Mina honor har fått rejält med grönsaker och pelltes för att orka med digivningen, och jag har skurit grönsaker i mindre bitar då jag har tyckt att bebisarna har haft lite lättare att äta då, men det kanske är jag som inbillar mej :-)
Jag har även gett c-vitamin direkt i munnen på både hona och ungar ett par gånger i veckan, då växande bebisar behöver mycket c-vitamin men det kanske inte behövs om dom får bra med grönsaker.
Kom även ihåg att dom ska ha fri tillgång till hö
Som sagt behöver en digivande hona extra kost. Se till att hon har fri tillgång till pellets och hö och ge henne bra med grönsaker - persilja, broccoli, groddar, morötter, rotselleri osv… Det hon gillar ;) Inte för mkt tomat, paprika och äpple (dessa små magar kanske inte heller reagerar så bra på så mycket syrligt ifall de tar sig ett smakprov?). Ungarna börjar smaka på allt mamman äter (och dricka ut flaskan) så småningom!
Att ge C-vitaminsdroppar behöver du inte göra, det är onödigt om de får bra med grönsaker :) Dessutom kan det inte vara så nyttigt?? Säkert framställda/konstgjorda c-vitaminer som kroppen inte är gjord för…
STORT GRATTIS TILL DE FINA BÄBBARNA! 
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag säger som de övriga, de fåt vatten genom di, frukt och grönsaker. De kommer att sträcka sig efter vattnet när de kommit på det. Inge extra c-vitamin behövs om de får frukt och grönsaket. Tomatfröna är starkt syrliga och vissa marsvin kan få munsår (visserligen har jag klarat mig från det). Se till att det finns fri tillgång till hö så skall allt lösa sig automatiskt.
Åter igen Grattis till jätte fina ungar!
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
#5. Hur menar du med "Säkert framställda/konstgjorda c-vitaminer som kroppen inte är gjord för"? För så klart är dom ju konstgjorda *skratt* men veterinär gav tips till mig med sånt för yngre marsvin tills dom blivit 7 - 8 månader, eftersom en bebis behöver liter mer för att kunna bygga upp kroppen :)
#7 Alltså C-vitaminer som säkert inte alls är så bra och inte ger så mycket för marsvinen. De är säkert gjorda för att folk köper det - alltså för att de ska tjäna pengar. Jag tycker iaf att det är helt onödigt då man inte ens behöver ge det till marsvin! ;)
Mvh Felicia

marsvinsbebisar behöver extra mycket c-vitamnin liksom den dräktiga honan,,, ett vuxet marsvin ska ha 1 ml/dag av en upplöst c-vitamin brustablett (för människor) i 1 dl vatten…
ungar och dräktiga honor ska ha 3 ml/dag…man kan också dela på tabletten och ta ½ dl vatten…
Tror inte att detta konstgjorda brustabletten är speciellt farlig att ge heller. Blir dessutom inte så dyrt att ge dom detta då 10 brustabletter kostar 20:-… då är det värre med dropparna man köper på zoo som är speciellt framtagen för marsvin + att dom är jätte dyra.
min vet. rekomenderar också mer c-vitamin till växande ungar och dräktiga honor.
någon skrev att 30 gram vitkål räcker till dagsbehovet för ett vuxet marsvin,,alltså ska växande ungar och dräktiga honor ha ca 60 gram.. då är väl risken att man får tjocka marsvin istället..och det är väl inte så bra kanske…
Jag ger Allvitamin C- och multivitamin till mina marsvin(blandar med vattnet i drickflaskan) Sen har jag köpt allvitamin för växande marsvin som jag ger till Lisa som har småttingar.
Tror det e bättre att ge de här som jag köper på djurmagasinet, det e juh inte bara C vitaminer utan även andra vitaminer.
Men det e juh bra att man kan ge c-vitamin brus också, och så mycket billigare.
Sen brukar jag ge vitkål lite då och då.

c-vitamin bryts ner väldigt fort när man blandar det i vattnet, pga ljuset,,, ger bra med grönsaker, vitkål, broccoli, morötter m.m så får dom i sej det mesta av c-vitamin och andra vitaminerna.
ibland ger jag dom c-vitamin direkt i munnen, och ibland blandar jag i vattenflaskorna,, en del av marsvinen dricker nästan på engång när jag bytt vatten… byter 2 ggr/dag…
Det blir mycket billigare med c-vitamin brus,,, jag köpte c-vitamin i zoo affären förut men slutade ganska fort med det då jag tyckte det var meningslöst att mata dom med pengar när det fanns billigare alternativ,,,
Grattis till charmtrollen!
#9 Ja, brustablett älskar mina marsvin. De får dom när de är snuvuga eller förkylda och det hjälper jättebra! Jag har hört och läst (på en marsvinssida) att man inte ska ge mer än 20g vitkål per marsvin och dag - eftersom att det är "starkt" för magen och de kan få magont. Så ge aldrig mer än högst 30g vitkål per marsvin och dag ifall ni inte vill att marsvinen ska få ont i magen! ;)
Mvh Felicia
Mina marsvin brukar äta ganska mycke vitkål faktiskt, brukar lägga in en näve så och då.
Idag har jag faktiskt köpt C- vitamin Brus, tänkte prova nån dag, kan juh köra varannan dag vanliga marsvinsvitaminer å varannan dag människovitamin.
#14 Om du vill tänka på dina grisars små magar - ge de inte mer än 20 g/marsvin! Alltså 40 g om de är två i buren osv… =)
Mvh Felicia

Det är ju ganska lite.. 20 gram. Är marsvinen vana vid vitkål blir de inte dåliga i magen av det. Mina har alltid haft fri tillgång till vitkål och aldrig blivit dåliga i magen av det. :)
Jag har aldrig haft ett marsvin med c-vitaminbrist tack vare vitkålen. Sedan har jag också gett persilja och broccoli som tillskott till ungar och dräktiga och digivande honor, aldrig några droppar eller annat.
Ja, de flesta uppfödare ger rejält med vitkål utan problem. Det där med att de skulle få gaser och så är väl mest en myt.
Jag kanske skulle väga vitkålen å se hur mycket jag ger då. Men mina marsvin verkar inte ha nåt problem med gaser eller magont.
#18. Vana marsvin brukar inte ha det :) jag kan ge mina två hur mycket som helst, men ska ett marsvin gå på en "diet" så jag har läst hos en uppfödare att då ska man ge 30 g vitkål (exakt, men för mig spelar de ingen roll om det blir lite emr eller lite mindre) och nån morot nån gång ibland eftersom moroten innehåller mycket socker, sen så kan du ju byta ut moroten till t.ex broccoli, persilja och sånt :)
Min uppfödare (alltså som har fött upp Sera & Calle) rekommenderar att man ska ge 20 g/vitkål per marsvin och dag. Det tillgodoser hela C-vitaminbehovet för en dag så man kan ge andra grönsaker också eftersom att endast 20 g grönsaker per dag är lite - men om man ger andra grönsaker är det inte lite! =P
Mvh Felicia
#20. Knepigt, jag som läste på www.marsvin.se att 30 g tillgodoser hela C vitamin behovet 
#21 Okej… Men för att vara på säkra sidan då - 30g tillgodoser absolut hela C-vitamin behovet :)
Mvh Felicia
#22. Haha, ja den säkra sidan är bäst :P
#23 Japp =)
Mvh Felicia
Något strular här på forumet så jag skatt testa med att låsa dessa ämnen som "bråkar" och se om det försvinner.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4