Grodda egna groddar till marsvinen
Hej! Lägger detta i en egen tråd så vi hittar den igen..
Det är jätteenkelt att göra egna groddar. Skölj 1 dl bönor, linser eller kikärter och blötlägg över natten. Häll bort vattnet och skölj dem igen. Lägg i en glasburk. Låt burken stå under en handduk, gärna upp och ned med nät över öppningen så att vattnet kan rinna av ordentligt. Skölj sedan groddarna 2 - 3 ggr per dag. Efter 4 - 5 dagar är groddarna klara. Ställ dem nu i fönstret så blir de vackert gröna. Förvara groddarna i kylen. Hållbarhet ca 5 dagar. Groddarna är riktiga små energibomber, fulla med vitaminer och mineraler.
Du kan få köpt alfaalfa frön, mungbönor och annat på hälsokosten. En förpackning räcker en evighet. Om du använder Alfaalfa - ta bara en matsked - de växer fort… Och pass på groddarna så de inte möglar. Det kan ske om man har för mycket i en för liten burk… ta hellre en mindre mängd i så fall.
Jag har tänkt testa detta med solrosfrön också. Man kan köpa såna groddar i butiken ibland och de är jättegoda. Våra marsvin älskar de, men det borde fungera lika bra att göra själv. Det går ju att ha flera burkar med olika groddningar gående samtidigt. Kan ju starta de med några dagars fördröjning.
Haha, verkligen bra att du la ut det i en egen tråd så att säga, så fler kan se :)

Nu ska jag följa mitt eget råd och gå och grodda linser och se om marsvinen gillar det - om inte får jag äta upp de själv..
Jag har köpt alfalfa frön som gror nere i köket nu :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag har inga marsvin så jag får grodda åt mig själv. För gott är det :)
#4 Jo, det är rätt gott tycker jag. Har du några djur?
Mina groddar blev typ misslyckade…! Jag råkade göra en grej så allt åkte ut i diskhon… *suck*
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Något strular här på forumet så jag skatt testa med att låsa dessa ämnen som "bråkar" och se om det försvinner.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4