Vad blir det för färg?
Jag har en self black hona (chokladbärare) som går med en self black hane men han verkar inte få till det (ska ge det nån vecka till men de har gått ihop sen i februari).
Har iaf börjat fundera på att byta hane till henne nu (eftersom hon snart är 10 månader) och se om det blir bättre men svarta är lite svårt att hitta så snabbt tror jag.
Har en tanke att sätta henne med en eng. crested de. golden hane men frågan är vad det blir för färger på bebisarna?
Har kollat färgkalkylatorn men lyckas få fram både 100% golden agouti och 100% black.
Eventuellt så är pappan chokladbaserad golden om det spelar nån roll. Dessutom så är hanen pe. bärare.
Hoppas att någon vet:-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Nja.. om det blir agouti eller icke-agouti beror ju på om hanen "bär" på agouti eller inte. Den svarta färgen döljs ju med hjälp av e-anlaget. Jag vet inte riktigt vad som ligger bakom dagens pe-goldens? Men det känns inte som att ett A borde vara med i bilden….
Om han är chokladbaserad eller bärare av choklad, kan det ju bli mer eller mindre choklad också. Så länge inte honan är pe-bärare också bör inga lilac/beige dyka upp i kullen.
Ifall du parar med denna hane och han är chokladbaserad(och ej har några A) är det i princip som att para med en choklad, bara att ett litet e följer med avkommorna, om man säger så. ;) Ev. ett litet pe också. Då skulle det uppskattat kunna bli 50% black och 50% chocolate(varav 50% är pe-bärare).
För att kunna vara säkrare tycker jag du borde välja en hane som inte har e-anlaget, istället är en enfärgad E-hane(eller hur man ska säga ;P) ett bättre alternativ, ifall du inte vet ifall goldenhanen har agouti i generna eller inte.
Hoppas att det inte blev för luddigt nu ^^' Jag är inte så jättebra på att förklara. Är inte säker på om jag fick det helt rätt nu heller(är lite trött)…
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#1-2
Tack för svaren men så långt är jag med:-)
Det jag funderar över är väl snarare vad som är mest troligt, det vill säga om det är mest troligt att anta att hanen är "dold agouti" eller ej.
**SMF 237 Sweet Dream's
När jag satte min self black hane med min self de golden hona så blev ungarna black/golden asså dem blev svarta med golden fläckar och vissa tassar var golden färgade.
Synd att du bor så långt ner i landet annars hade du kunnat låna en self black hane av mig om du velat.
Det vanliga är att goldens är dolda agouti, så att du alltså får goldenagouti och ev. orangeagouti. Pet-tecknade ska väl sägas och med risk för goldenfläckar som också kan dyka upp i nästa generation.
Men visst finns det chans för black och chocolate också, även om det inte är lika troligt. Dock forfarande risk för goldenfläckar.
#4 Var det en renavlad golden som du parade med då? Från vanliga goldenlinjer?

Tack för svaret.
Lutar dock åt att jag får ta en chans, bättre at para henne med en golden än med en teddy iaf känns det som:-)
Fick precis reda på att hans kusin (de. golden roan) lämnat en kull med endast black (samt roan) med en self black hona samt hans morfars bror (amerikansk crested lakeland de. golden) har lämnat minst en amerikansk crested lakeland black.
Kanske kan spela in?
**SMF 237 Sweet Dream's
#6 Ja, det ökar absolut chansen för att du också ska kunna få svart/choklad. Det är bara att hoppas på det bästa. :)

Låter bra, då blir det nog så:-)
**SMF 237 Sweet Dream's