Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettaktivering
Läst 4238 ggr
[natalie742]
0

Hoppande marsvin

Förrut innan vi skaffade marsvin trodde vi inte att marsvin kunde hoppa särskillt högt eller inte alls. Men  marsvin e ganska duktiga på att hoppa när dom vill. Vi har ett hyllplan i buren 21 cm upp, dit hoppar dom med lätthet. Hur högt hoppar era marsvin?

SaraB
1

Mina hoppar typ bara upp på sitt hustak, det är kanske 20 cm eller något. Det är iförsig ganska mycket… Räcka ut tungan

Snuttan2
0

Jag hade ett desperat marsvin en gång som trodde det var något jätte bra på andra sidan en flyttlåda… Vet inte exakt hur hög den var, men de är ju rätt stora, lätt över en halvmeter höga iallafall… Hon tog sig iallafall över :)

Nicey_och_Smulan
0

Låter roligt att ha ett hyllplan i buren…jag är nämligen ute efter något skoj för dem att göra i buren.

Hur får man upp ett sådanat smidigast?

Fäster man det i gallret?

FeliciaS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag varierar möbleringen mycket, men ibland har jag ett hyllplan där de hoppar upp (där matskålarna står) och ibland ett hus. Calypso har tagit sig över ett hinder bestående av 2 toarullar (hinderstöd) och ett sugrör som bom. Fast han tyckte inte det var så kul mer än första gången… :) Sera gillar inte alls att hoppa, bara upp på saker ;)

#3 Om du har en bur där gallret går vågrätt kan du sätta in en obehandlad träplanka som hyllplan, det har jag gjort :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Nicey_och_Smulan
0

#4 Tack så mycket. det var en bra idé. Söt bild du hade =)

[Liinda]
0

Mitt ena marsvin har lyckats hoppa över badkarskanten som tur var så hann jag reagera och tog emot henne. Och jag har för mig att det är ca 50 cm högt. Jag mätte då för jag ville veta hur högt hon hoppadeRäcka ut tungan

svampi
0

Mina marsvin kan hoppa en bana byggd av dvd fodral som står vågrätt. Dom kan också hoppa in i buren när dom har vart ute, helt själva. Dom är inte äns ett år gamla.

Det som liinda berättade verkade helt otroligt.SkrattandeGlad

[Liinda]
0

Jo jag blev rätt chokad själv när hon gjorde det men jag tror endast hon lyckades hoppa så högt för hon fick panik och ville fly.

FeliciaS
0

#6 Oj, herregud…!

#7 Tänk på att inte låta marsvin som inte har växt klart hoppa för mycket då det är ansträngande och kan slita på lederna… (hoppa över saker alltså, inte upp och sen ner fr. ngt)

Mvh Felicia

dannebacken
0

Jag använde kattransporter som hus (hade stoora burar då ja) och de hoppade de lätt upp på. Har aldrig mätt hur högt det var. Sedan var det några som envisades med att hoppa över burgallret när jag bara hade en ruta i höjd (bygger mina egna burar av gallerkuber från Rusta).

svampi
0

Tack för varningen#9 men jag tror faktiskt dom inte tar någon fara av det.Räcka ut tungan

Limpan
0

Mina kan bara hoppa ettt litet hinder typ 6 cm :S

FeliciaS
0

#10 Smart! Vilken Rusta? Här i Göteborg finns de inte =(

Mvh Felicia

dannebacken
0

Har tyvärr inte hittat de på länge nu heller, tur jag köpte på mig rejält innan. De var billiga också, 199 kr för trettio kuber.

idipidi
0

Nej, de har utgått tyvärr. Jag har också en förpackning som jag köpte innan de slutade sälja dem.

FeliciaS
0

Så synd…

Mvh Felicia

GroaLover
0

man kanske skulle fråga sin Rusta..

Lejonkungen
0

En av honorna i mitt marsvinsgäng brukar hoppa då hon blir badad. hon har träffat några väggar i sina dar men för det mest hinner jag fånga henneRäcka ut tungan

[MatildaW]
0

#18. Hahaa, eftersom hon hoppat in i några väggar kanske hon fått en "fnurr" av det så att hon tkr att det är kul Flört *jag skämtade*

svampi
0

#19 inte för att lägga mig i men det där lät taskigt.Förvånad

[MatildaW]
0

#20. Jag skämtade, och det la jag till. :) Det var inget illa menat så.

KvirrZ
0

Haha, hur kan man tycka att det lät taskigt?  ser ju på hur det är skrivet att det var ett skämt(+ att det står det :P ) Flört

- Mvh Emma

[MatildaW]
0

#22. Jag tänkte så jag åxå när jag skrev det, det ser ju ut som ett skämt, och jag har ju tillagt att det är ett skämt :)

KvirrZ
0

#23 Precis :P

- Mvh Emma

svampi
0

Jaja, herregud jag får väl tycka vad jag vill.

ElinM
0

Mina marsvin brukar hoppa över kanten på en vit back som är ca.20 cm :)

Blondi3
0

Mina hoppar inte alls ?!

ElinM
0

Jag har två små marsvin som hoppar på nästan allt och två ganska stora marsvin som bara lyfter upp framtassarna på saker som dom små skulle hoppa upp på :)

mandisen
0

mina marsvin hoppar 20sm

DianaG
0

Mina marsvin har hoppat typ 1dm men jag har inte prövat högre :)

ciss
0

Har aldrig provat.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Abico
0

När Sune bor i den lilla gallerburen så brukar jag ta av gallret de stunder jag sitter i rummet med honom (dvs. de timmar jag sitter vid datorn varje dag ^^) och då skuttar han både ner ur den och upp i den. Den är nog 15 cm hög eller nåt.

Hanna 

Blondi3
0

Jag vill med att Gunnar & Lennart ska hoppa ^^ Lennart brukar hoppa upp på hustaket eller plankan OM jag lagt in tegelstenen till dem :P

bejtedejte
0

Det är en marsvinsuppfödare som har eller har haft ett marsvin som är med i guinnes rekordbok, han hoppade hur högt som helst. Någon kanske vet namnet på honom och hur högt han hoppade? :)

Tindrar
0

Putt! Fortsätt skriv, tråden är trevlig:)xD

fiorano
0

Ett av mina marsvin hoppade 22cm över till grannen fast vi han oatt sära dem.

Sannich
0

#6 Haha, har en flicka som gjort det med. Och till saken hör att hon väger 1,056kg, så det var mycket att hoppa med. Colleen hon hoppade över badkarskanten enbart för att det var vatten i, hon är nämligen tokrädd för vatten. :)

FeliciaS
0

Oj vilken gammal tråd som har puttats upp ^^,

Mvh Felicia

[findusen]
0

när ja badade mitt teddy marsvin ja hade som yngre hoppade hon upp på badkarskanten^^ men hon skuttade mkt o ofta. hon hoppade ur min famn en gång när hon skulle in i buren, men missade buren o hoppade in i ett skåp bredvid (hon klarade sig utan skador)
medans melvin ja har nu han kan knappt hoppa in i buren(typ 20 cm)^^

petronellaa
0

Kaj har som högts hoppat ca. 10 cm , bra tycker jag trotts hans ålder som är snart 5 år ;)

patricia76
0

Min hoppade 20 cm idag! jag trodde inte att de hoppade överhuvutaget eftersom jag har sett burar utan galler!

kram patricia

FeliciaS
0

Mina grisar hoppar/upp ner på hustaket där det går en liten spång/trappa upp till övervåningen. Ibland när småfiorna får fnatt skuttar de över rör och träbron ;P

Mvh Felicia

[findusen]
0

#41 jag har inget galler, har en bur som är 2 ihopsatta dillingbackar från ikea och en burbotten till en 140x70 bur och dom hoppar aldrig ur. men är dom ute och springer på golvet hoppar dom gärna in..! :P

dom hänger över kanten när det vankas mat :P

PetraS
0

#34 Han heter Guiness World Records LTD-03 Puckel Martin och är Morfar till min pethona! =)

Kan dock inte komma ihåg hur högt han hoppade.. någon som kanske har en Guiness World Records bok hemma och kan kolla? :)

Creation
0

Cinnober hoppar lätt 2 dm åtminstone(upp på hustaket). :) Har inte provat högre.
Dianthus hoppar inte alls. ;P

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

marsvin2008
0

Lätt 20 cm utan problems

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

zazzmi
0

innan hoppade mina marsvin mycket, men nu hoppar de nästan inte alls,