Jag = dagens klantskalle!
Jag tror att jag kanske har gjort en något ogenomtänkt liten räddningsaktion idag. Såg en jäkligt trist annons om ett ensamt marsvin och kunde inte låta bli att svara på den, och personen ringde upp för att fråga om jag var intresserad. Det lät ungefär som jag hade föreställt mig och plötsligt så hörde jag mig själv säga att jag kunde ta emot honom tills han hittar ett nytt hem om det skulle vara så. Munnen gick snabbare än hjärnan liksom…
Korkat som fan! Dels för att det är en hane och jag redan har en flock med en kastrat + fyra honor, och dels för att jag precis efter att jag lagt på insåg att jag bara förstör för dom som har omplaceringar och tar betalt för att ta emot djuren. Nu sabbade jag ju liksom hela den principen - det enda jag gör är ju att ge den nuvarande ägaren en lätt genväg för att bli av med marsvinet. 
Shit vad dum jag känner mig. H*n skulle ringa tillbaka och nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra, försöka avstyra alltihop lite snyggt och hänvisa till en omplacering eller ta emot honom ändå och lära mig av misstaget…
Jadu, vad gör man :P
Om han redan sitter ensam så mår han ju knappast sämre av att sitta ensam hemma hos dig med en i övrigt korrekt skötsel och ljudet av andra marsvin.
Hanna

Sant, det var väl lite det min reptilhjärna tänkte också. Längre än så kom den inte i tankeprocessen… 
Alternativet är ju att själv lämna in honom på ett omplaceringshem där han kanske kan få sällskap av en äldre hane, men jag känner mig mest dum för att jag förstör ju liksom deras arbete om jag ger ägaren en sån lätt utväg…
Skaffar man djur så lättvindigt så är det klart att det ska kosta att göra sig av med dom. Och då är det ju jättedumt om jag lägger mig i, för då slipper h*n ju lära sig den läxan. Å andra sidan så kändes det inte som att den här ägaren var typen som skulle bry sig om att betala för att omplacera honom, isåfall hade dom nog hellre släppt ut honom…
Men tänk också på att dom flesta omplaceringshem har fullt näst in till hela tiden för att det är så extremt mycket överflöd på marsvin som familjer har tröttnat på. Så jag tyckte du gjorde en bra gärning :)

Här finns det ingen som håller på med omplaceringar och jag brukar försöka ta emot om jag har plats, tar inget betalt för att ta emot, men det måste ju följa med bur.
det tycker jag me!

Jo, för marsvinets del är det ju ingen förlust. Jag tänker mest på att puckot till ägare borde få ta konsekvenserna av att ha skaffat sig ett djur som h*n varken kan eller vill ta hand om.
Får väl se vad som händer, inte ens säkert att han hör av sig igen i och med att jag inte var speciellt intresserad av att själv betala för att ta hand om och omplacera marsvinet. Där nånstans går liksom gränsen. Man ska ju absolut inte tjäna något på att behandla djur som slit-och-släng-varor,
snarare tvärtom isåfall…
#6 Håller fullständigt med dig

Kanske dags att inse att man inte kan rädda hela världen 
Jag trodde faktiskt att jag hade lärt mig det men jag har visst en bit kvar. Det är så svårt att inte lägga sig i när man ser saker som bara är helt fel!