Vad är det för skilldnad på dessa foder??
Lottie kanin och marsvinsmat
NÄRINGSVÄRDE
Protein 15%
Fett 3,5%
Växttråd 13,5%
Mineraler (aska) 6,5%
(varav Kalcium 1,1%
och Fosfor 0,6%)
Vatten 11,0%
INNEHÅLL
Havre, lucern, korn, vetekli, soja, mineraler.
BERIKNINGSMEDEL
tillsatt mängd per kg:
Vitamin A 13275 IE, vitamin D3 1103 IE, vitamin E 55 mg, vitamin K3 6 mg, vitamin B1 2,3 mg, vitamin B2 6,5 mg, vitamin B6 5,4 mg, vitamin B12 0,02 mg, pantotensyra 22,8 mg, folsyra 5,2 mg, niacin 52,4 mg, biotin 0,2 mg, vitamin C 261 mg, selen 0,1 mg.
http://www.mjau.se/sv/kanin/produkter/havrevetekli/
Carrier kanin-marsvin
Energivärde:
omsättbar energi 10.1 MJ/kg
Förpackning 10 kg
Näringsvärde
Råprotein
14%
Råfett (Linolsyra 1.5%) 4%
N.F.E (Kolhydrater) 51.5%
Växttråd 12.5%
Vatten 12%
Aska (mineralämnen) 6%
Varav:
Kalcium 1.2%
Fosfor 0.6%
INNEHÅLL: Havre, lucern (grönmjöl), vetekli, betfiber, soja, bryggerijäst, vita-miner, mineraler och spårämnen.
Fodertillsats/kg foder
Vitamin A
12.000 IE
Vitamin D3 1.200 IE
Vitamin E 45 mg
Vitamin C 600 mg
Vitamin B1 4 mg
Vitamin B2 10 mg
Vitamin B6 6 mg
Vitamin B12 0.03 mg
Vitamin K3 2 mg
Niacin 60 mg
Pantotensyra 30 mg
Folin 0.6 mg
Biotin 0.2 mg
Kolin 560 mg
Selen (selenjäst) 0.2 mg/kg
Koppar (som kopparsulfat) 6 mg/kg
http://www.blocket.se/vi/20500023.htm?ca=23_8_s&last=1
Vad jag kan utläsa är det nästan samma ??

Oj! lite för mycket siffror för mig :p

Japp mycket siffror på en freda kväll.
jag förstår inte skilldnaden förut om priset då :-)

Lottie är alltså inte mycket bättre än andra pellets. Det verkar ju ha ganska exakt samma näringsinnehåll…
Oxbow har lägre fetthalt, lägre proteinhalt och innehåller mer fibrer. Även kalciumhalten är betydligt lägre, och kalcium ska man vara försiktig med eftersom det är en bov när det kommer till urinvägsproblem - vilket är vanligt hos marsvin som äter skräpmat.
Överhuvudtaget så tror jag aldrig ett foder som utger sig för att vara kanin- OCH marsvinsmat kan vara bra, isåfall är det anpassat efter kaniner och inte för marsvin. Kaniner och marsvin har inte alls samma näringsbehov.
Om du ska ge pellets tycker jag att du ska ge Oxbow. Det är det enda fodret som är utvecklat för marsvin och som har rätt näringsinnehåll, att ge dom fel foder gör mer skada än nytta. I övrigt så måste dom inte ha pellets, hö och grönsaker räcker bra. Skulle det vara så att du behöver komplettera så kan du ge dom tex. havre, kligröt eller kornkross. Det är både billigare och nyttigare än att ge pellets som ändå bara är skräp. 
#3 Egentligen är det inte så stor skillnad mellan oxbow och andra pellets, av vad jag läst mig till. För marsvin som lätt får urinvägsinfektion eller lätt lägger på sig är det väl bra, men för övriga marsvin spelar det väl inte så jättestor roll om man tar oxbow eller lottie/carrier.
Oxbow innehåller inte lägre proteinhalt… det innehåller minst 14% protein, precis som lottie och carrier.
Sedan så innehåller oxbow 25-28% fibrer, och idag läste jag att lottie äpple och morot innehåller 25%? Lottie vetekli och havre måste innehålla ännu mer fibrer(då vetekli är väldigt fiberrikt) även om det inte står på förpackningen, kanske närmre 28%..
Så förutom låg kalciumhalt(0,35-0,8%) och lägre fetthalt(som minst 1,5%), samt mindre fosfor(som minst 0,25%), så är det väl nästan ingen skillnad mellan oxbow och andra foder? Lite mer E-vitamin än carrier/lottie och mer C-vitamin än lottie(dock ej carrier) kanske… men vad mer?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#4 Oxbow Cavy Cuisine, den för vuxna marsvin, skiljer sig en del från Lottie och övriga pelletssorter, faktiskt.
Man behöver dock inte ge pellets alls så länge man inte har väldigt svårfödda marsvin, jag ger något som heter 4-kornskross som marsvinen håller bra vikter på.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#5 Det är ju Cavy Cuisine och lottie/carrier som jag jämförde i mitt inlägg? Jag kan inte finna så mycket skillnad. ;P I alla fall inte tillräckligt med skillnad för att jag ska förstå varför det ska kosta mer än dubbelt så mycket som lottie?
Jag ger inte mina tre vuxna tjejer något torrfoder/kraftfoder, och dom verkar på prima på det. Fast yngre marsvin kanske behöver det. :)
#5 Är fyrakornskrossen något du blandar själv?
betfiber, soja, bryggerijäst??
Varför har dem stoppat i detta i fodret? Hmm känns onödigt…,
Vet någon om de syftar till betfor (sockerbetor) med betfiber? I så fall förstår jag inte heller dess syfte i fodret.
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
#9 Det bör vara fiber fårn sockerbeta. Antagligen för att få upp energi och fiberinnehåll till den nivå de vill till den kostnad de vill. :) Soja får ju upp proteininnehållet, jäst innehåller bl.a. b-vitamin.

Så då e carrier lika bra som lottie då ett bra pris om inte annat.
Eller ska man köpa ett foder som är enbart till marsvin och inte till både kanin och marsvin??

#4 Vad baserar du det på? Här är en tabell som jämför olika foder med varandra, den är tagen från den här sidan: http://www.marsvinshjalpen.se/marsvinspelletsens_rolls.htm
"Tabelltext: Innehåll i pellets. ”Standardpellets” omfattar Carrier, Stampe, Edel och Lottie.
märke
fett (g)
protein (g)
fibrer (g)
Cavy Cuisine
0.38
3.5
6.3-7
Regular
1.1
3.45
4.56
standardpellets
1.05
4.05
3.75"
Alltså: Lägre fetthalt, lägre proteinhalt och högre fiberhalt. Dessutom är mängden kalcium och fosfor balanserat så att det ska passa ett marsvins näringsbehov. Varför vill man inte ge sina marsvin den kost som är bäst för dom? Man vet ju att bland annat att överskott på kalcium är en bov när det kommer till urinvägsproblem hos marsvin, och man vet att urinvägsproblem är en av dom vanligaste anledningarna till veterinärbesök. Så varför inte göra det man kan för att minimera risken?
Tycker man att det är för dyrt att köpa bra (mindre dåliga?) pellets så finns ju alltid alternativet att ge annat kraftfoder istället, eller att inte ge kraftfoder överhuvudtaget. Dom allra flesta marsvin klarar sig bra på bara hö och grönsaker så det finns liksom ingen anledning att slösa pengar på foder som ändå inte är bra för dom.
Nu kanske jag minns fel men jag tyckte att jag läste i en annan tråd härinne för ett tag sedan att någon tydligt märkt av att carrier bidrog till urinsten. Så om jag inte minns helt galet så skulle jag inte rekomendera det fodret.
Här hemma får de marsvin som behöver torrfoder (ungar,dräktiga,djur som inte håller vikten mm.) havregryn. Ibland med lottie pellets iblandat.
Hanna
#8 Nepp, se här. Visserligen äter inte mina marsvin så mycket av det, och just nu har jag det utblandat med havre och kornkross eftersom jag gav det innan (finns även vissa spår av enstaka pellets i också, men det är verkligen inte många - gav även det innan).
Mer om kraftfoder finns att läsa i artikeln "Alternativt kraftfoder" :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

okay det kan man ju köpa på konsum här i byn
#15 Tack för tipset! :)
#12 Jag baserar på vad jag läst. Personligen förstår jag inte den där tabellen riktigt. Gram? Gram per vaddå egentligen? Kilo? Det står inte uttryckt.
Jag tycker att procenttalen längre ner på sidan du tipsade om, är lättare att förstå(just pga att procent är procenten av vilken mängd det än gäller, och inte gram per någon okänd mängd).
Där står det att Cavy Cuisine innehåller 14% protein. I #0 står det ju att lottie och carrier innehåller 14 och 15 procent protein. Kanske är det lägre proteinhalt än lottie, men inte tycker jag att det låter som någon lönsam skillnad som gör att man kan uppförstora att oxbow innehåller mindre protein?
Ang. fibrer i lottie hittade jag en innehållsförteckning här.
" NÄRINGSVÄRDE FÖR LOTTIE ÄPPLE OCH MOROT
Protein 15%
Fett 3%
Växttråd 14%
Kostfibrer 25%
Mineraler (aska) 7%
(varav Kalcium 1,1%
och Fosfor 0,6%)
Vatten 11,0% "
Samma information står på flera ställen.
Men det är ju nästan lika mycket som Cavy Cuisine med sina 25-28% fibrer. På Lottie med havre och vetekli står det inte hur mycket fibrer det innehåller, men eftersom att vetekli är så fiberrikt, antar jag att det måste innehålla ännu mer än äpple och morot gör.
Jag säger inte alls att oxbow är ett dåligt foder, det är fortfarande mycket bättre än många andra foder pga låg kalcium-/fosforhalt och lite fett. :) Men ang protein och fibrer måste jag motsätta mig.
Personligen tycker jag inte riktigt att det är värt priset till fullo, men det är bara min åsikt. Man ska ju inte ge så mycket pellets i alla fall. Så länge marsvinet inte är väldigt känsligt för fett och kalcium tycker jag inte att mängden man ger bör ta sådan skada på djuret att det får urinvägsinfektion och blir överviktigt. Gör det det så borde man väl undvika allt vad pellets heter för det djuret istället.
#14 kan man ge havregryn utan blötläggning ?
#19 - Ja, det gör jag :)
Hanna

Ja, det går jättebra.
Brukar vara mycket uppskattat:-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#20 &21
Twiggy har smakat och gillade havregryn