Den konstiga tanten.
Jaha så är man återigen ständigt på jakt efter frodig fräsch grönska.
Närhelst man går utanför dörren så har man en påse med sig för att på turen fylla med smaskigheter.
Men man plockar ju inte var som helst. För att undvika att hundar har kissat, bilar har släppt ut avgaser samt ingen har besprutat "ogräset" så ger man ju sig in på dom mest konstiga ställen.
Gissa vad byn´s barn och även en del vuxna tittar konstigt på en.
Barnen håller ständigt på att vrida sina huvuden ur led när dom ser en inne i något otillgängligt buskage.
Undrar vad dom tänker? Tror dom att man är en sexförbrytare? helt klart tänker dom nog, där går den där konstiga tanten igen!
Nåväl tur man inte bryr sig, och visst ler man för sig själv ibland när man ser deras fullständiga förbryllade uttryck.
Råkar även ni ut för konstiga blickar när ni smyger runt i buskagen efter grönska?
Marsvin 4-ever
.
Haha 
Nja, jag har fått ett par konstiga blickar när jag stått och dragit upp Kirskål utanför ena radhuslängans entrédörrar… Sedan har ett antal människor säkert undrat vad jag gjort två meter upp i äppelträdet *s*
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
hihi vet precis hur det är
bor ju lägenhet så jag har ju ingen gräsmatta själv så då får man tamed påsen ut å sringa runtå plocka gräs där man hittar det *L* men vad gör man inte för sina små älsklingar värt å bli litte idiot förklarad för det *L*

Jag är glad att jag har en tomt som bara grannen brevid ser in till. ;) Och de är minst lika knäppa som vi marsvinsägare!

Stadsvicevärdarna var på mig häromdagen och trodde att jag hade alkoholproblem. 
Envishet och drömmar

#4 Ha Ha Ha. Nog för att jag anar att vi anses lite konstiga. Men detta?
Marsvin 4-ever
.
Haha det är tur att man bor ute i skogen så man kan plocka utan att någon tror att man är tokig :P
Kommer bli värre nrä man flyttar till lägenhet i stan, d¨å får man nog ta med sig cykeln på någon längre tur för att hitta de bästa tovorna med grönt
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jodå, jag har väl fått ett gäng blickar ;)
I "mitt" kirskålsland intill cykelbanan bakom grannenshus stod jag hela förra sommaren och grejade, folk trodde jag var galen. Först måste man ju vada genom ett snår av brännässlor och sedan står jag glatt längst in (där hundarna inte kommer åt) med sax oxh ica-kasse och klipper.
Samma sak när jag ska ut och hämta björkkvistar, de bästa björkarna som har grenar man kan nå står invid bilvägen upp till villa området. Där står jag och hoppar, jag är ju inte så lång så jag måste hoppa upp och få tag i grenen först innan jag kan dra ner den lite och kapa några kvistar *s*.
När jag är i skogen och plockar marsvinsmat stöter jag mest på hundägare som vissa tittar märkligt på mig där jag ligger på alla fyra och letar efter grönska ;) Men vadå? Dom plockar ju bajs!
Misstänker att grannarna på gatan tycker att jag har något fuffens för mig också som kommer hem med bilen full med hö, spån och dessutom är ute och åker med en massa transportburar för jämnan ;)
Hanna

Vi plockar ju bara på och utanför tomten men ibland tror man ju att folk undrar vad man håller på med, men dom flesta här omkring vet väl att vi har en massa djur.
Värre var det då jag och mamma var och plockade bläcksvamp, inte många som vet att det är en ätlig och jättegod svamp. Det fanns massor på en gräskulle mitt i ett bostadsområde och vi cyklade dit 2-3 gånger i veckan och gick runt med påsar och plockade. Då kände man sig väldigt uttittad, ingen visste nog riktigt vad vi gjorde. Det kom till och med en kvinna en gång och frågade vad vi plockade. Hon hade funderat flera gånger när hon sett oss och till slut var hon tvungen att fråga.
haha, jag brukar bara gå ut och leta lite. Jag är van vid blickar. På tanke hur jag klär mig och har håret. Så det är en vana. Det är lite kul när folk ser ut som vad tusan gör hon? haha :P

Barn brukar ju fråga vad jag ska med allt gräs till. då svarar jag bara det ska jag ha som mat. man behöver inte avslöja att marsvinen ska ha det :P

#11 Finns det nåt coolare än marsvin? 
Marsvin 4-ever
.
#12 - det undrar jag också 

#11 undrar samma som 12 och 13.
#12-14 Klart det inte finns - men människor i Mölnlycke är lite skumma *s*
Mvh Felicia
haha nej jag bor på landet och har en massa fina gröna fält som tillhör gården, så har själv inte det "problemet" ^^

Jag bor bortom all civilisation så jag har inga sådana problem ;)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Jag går ingenstans utan gräsplockarpåsar från april till ooktober och vågar inte komma in hemma utan gräs, då blir jag totalt utpipt. Många har sett mig och undrat skulle jag tro men det bryr jag mig inte om. Marsvinen blir så glada och det är ju bra för ekonomin också. Konstigt nog är det sällan någon som frågar vad jag gör.
I lördags var jag ute med en hink som jag fyllde med gräs, maskrosblad och blåbärsris. Flera av kvarterets ungar (och det finns många) frågade vad jag gjorde. Jag sa som det var, att jag plockade mat till våra marsvin. När jag kom tillbaka till huset stod ett gäng på fyra flickor, modell yngre. De hade händerna fulla med maskrosblad och frågade om de fick komma in och mata, och såklart fick dom det. Resten av dagen kom det förbi barn som ville kolla och klappa grisar (och hamstrar) De som redan tittat kom åter med nya kompisar som inte varit där.
Nu vet hela kvarteret att det är bebisar på gång, och alla grannar jag möter frågar hur det går.
#19 Haha! ;)
Mvh Felicia

#19 Häftigt då kan ni ju ha kvartersfest när bebbarna är födda. 
Marsvin 4-ever
.
Haha, visst känner man igen sig lite.
Jag bor i ett ganska tätbebott område och får konstiga blickar från fem olika grannhus bara jag sätter ut marsvinen på bete i trädgården. ;) Det här är inget smådjursområde direkt, så de kan inte undvika att kika lite nyfiket över staketet för att se vad det är jag håller på med ibland.
Ännu mer uttittad känner jag mig när jag går runt på vår lilla trädgård och söker det grönaste gräset för att klippa det med sax. Undrar vad de då tänker. Att gräsklipparen är trasig? 
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#22 - Haha ;) Tänk här då. Nu i veckan hade jag ute två kompost hagar fulla med marsvin - och då var ändå inte alla ute eftersom jag inte fått ihop alla hagar inför sommaren ännu *s* Oj, vad folk tittade in över vår låga lilla häck. Och där satt jag i det gröna och klippte klor på en högljutt protesterande Tilda :P
Ännu roligare var det när jag just klippt Irma och slängde ut hela högen, den var rätt stor, med hår i rabatten - ojoj, vad folk tittade XD Där satt jag och syrran i trappfönstret och vek oss dubbla av skratt när gubbe efter gubbe vred huvudet ur led för att kunna studera det märkliga "djuret" något längre medan dom passerade, haha.
Hanna

#23 Ha Ha. Gubbarna kanske fundera om det gick att göra en tupé av pälshögen?
Marsvin 4-ever
.
#24 - Det kanske var så ;)
Är det något man kan tjäna pengar på tro?
"Peruk och tupéer av finaste marsvinshår, teddy, lunkarya och finsk self - kom och köp!" *s*
Hanna
Jag brukar med få lustiga blickar då jag har tre hundar med migf var gång jag plockar gräs! ut med cykeln, tre hundar i släptåg (bara hundarna drar blickarna till sig, brukar bli kommentarer om den pyttelilla hunden som springer med de två stora
) och så fort jag får syn på någon god tova blir det tvärbroms, ut med alla hundarna i diket och plocka gräs! Nackedeln är att voffsen också vill ha de finaste stråna att äta
. Desstutom är jag känd i stan: där kommer hon med alla hundarna, eller hon som räddar katter, eller hon med marsvinen
Jag har som tur är inte råkat ut för det för att det är inte så många som bor i närheten av oss^^

Ha Ha. Det är väl att vi marsvinsnördar finns så folk har något att tala om.
Marsvin 4-ever
.
#19 - vad sött! Sånna grannar vill jag också ha! :D

En gång när jag var ute och repade Kirskål kom en äldre man med beige fjällrävenjacka och collie och frågade om jag skulle koka soppa av kirskålen.
Jag har faktiskt testat att äta Kirskål, men den gör sig faktiskt bäst i marsvinsburen. Nässelsoppa är bättre, eller brännässlor stuvade med philadelpiaost.

Nja, grannarna vet att jag har marsvin men lite konstigt ser det väl ut om jag plockar grönt (maskroser) och går runt med en kamera runt halsen;P Sedan sy har vi skog bakom huset och där växer kirskålen (som mamma berättade att vi hade när jag fråga som jag aldrig tidigare vetat)
Här är det mina barn än så länge som står för plockandet av klöver till marsvinen.. så mina grannar behöver inte undra ;)
*ha ha*…vilken härlig tråd…jag/vi bor förvisso ute på landet men folk som far förbi när jag går uti buskagen funderar nog en hel del ändå……
Bor också i lägenhet.
Men mina får komma ut på en gräsmatta på gården, det funkar toppen! Man får vääldigt konstiga blickar ibland när man plockar gräs på våren, fast när man tar ut dom nu (Tjugoen grader här nu vid åtta, i skuggan), så är folk positiva och undrar om det är kaniner, fast en del kan faktist lite som sånt :)
Jag går och plockar gräs på våran egen gräsmatta där inte gräsklipparen kommer åt ( vi har en batteridriven automover som inte spyr ut avgaser) så det är ju perfekt :) Hittar även ibland bra tillväxta maskros blad det tycker våra marsvin om =)
Jag tänkte på den här tråden igår när jag vandrade iväg med en plastpåse och en sax längs cykelbanan och vek upp i skogen för att sätta mig och klippa ner en påse Kirskål. Hörde då hur någon högt sa "Titta! Det sitter någon i skogen" Haha ;) Och mannen som cyklade förbi gjorde verkligen allt för att inte stirra.
Hanna
alla pratar om Kirskål, vad är det? Någon som finns i hela Sverige? Hur ser det ut? vart växer det? Vad är det bra för? :)
Jag har bara hört talas om kirskolvar, något man ger till fåglar(?) men även kaniner tycker om. Fast de är ju torkade och man köper de i djuraffär.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#38 - Kirskål är ett slags ogräs som tydligen finns främst i södra Sverige. Det luktar ganska starkt och enligt mig gott, så är man osäker på om man hittat rätt kan man klippa av en stjälk och lukta på den. Fast då krävs det att man vet hur den ska lukta såklart :P
Fler bilder får du upp om du googlar namnet.
Hanna

Idag när jag satt på gräset vid cyckelvägen (med ett flexikoppel med en hund i ena handen) och klippte maskrosor (som jag la i min snygga gula påse från Netto) med den andra i häckarna kom en farbror förbi och sa att det blev fint samt att det var på tiden att någon började rensa ogräset där.
När jag svarade att det var till mina marsvin som älskar maskrosor så tittade en mycket konstigt på mig och gick därefter därifrån med snabba steg *hihi*
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#41 - Hahaha XD Du skulle bjudit in honom att hjälpa till att göra fint :P
Hanna

Ja, det skulle jag såklart ha gjort, då hade jag kanske fått hela påsen fylld, nu blev det "bara" halva *hahaha*
**SMF 237 Sweet Dream's
#30 Mamma blev bjuden på kirskålspaj häromveckan, hon tyckte det var jättegott och sa att hon skulle göra det hemma. Så vi får väl se när det dyker upp på menyn här hemma :P
#41 Haha, så kan det va' ;)
Mvh Felicia
#45 Då misstar du dig, jag såg massor på vägen från dig igår - alldeles på andra sidan gatan mitt emot ditt hus ;)
Mvh Felicia
Gillar dom blåbärsris? För det har ju vi massor :-)
#48 - Här går det ner :)
Hanna
#49 Hur mycket av det kan man ge? :)
#50 - Jag ger sällan några större mängder, något knippe per bur bara. Och ännu mindre får det vara om dom inte är vana vid det :)
Men dom är som galna i risen när det är lite knoppar på och bladen just ska komma.
Hanna
#51 Åh, vad bra att veta! :) Finns mycket sånt hos några i min släkt.

Måste bara tillägga vad jag och Anna (båda två med fina gula påsar från Netto) cyklade bort till idrottsplatsen för att plocka fräs idag (växer massor högt gräs och Kirskål där) och när v var på väg hem igen kom en ett gäng tjejer som varit och tränat och pekade på oss och sa högt "WOW! Hon har köpt gräs" och sen skrattade alla som tusan.
Vi blev även kallade fikusar av ett gäng killar och ett annat gäng sa åt oss att sticka.
Att plocka grönt till marsvinen på offentliga platser är ganska kul faktiskt *hihi*
**SMF 237 Sweet Dream's
#50 Jag ger typ 3 kvistar/tillfälle. Eftersom de käkar upp allt på en gång *s* Inte gnager.
#53 Haha - köpt gräs! ;)
Mvh Felicia

Idag blev det något pinsamt. Ha Ha.
Jag har ett specialställe här i byn nämligen på en tomt tillhörande ett ruckel till hus.
Där finns ju mycket smaskens. Och precis när jag kliver ut från den trädgården kör det förbi en ytligt bekant som endast vet att jag bor i denna by, men dock inte var!
Nu tror ju hon bergis att jag bor i rucklet. 
Marsvin 4-ever
.