Mer gömställen = skyggare marsvin ?
Jag har ju två pappershus nu & två plaströr, nu har jag börjat tänka om då de just nu är väldigt lättskrämda hela tiden… tycker det blivit värre, fast vi smyger på tå för dem och försöker undvika häftiga rörelser och röster..
Bör jag ta bort rören tills de blivit mer tama ? Idag höll jag i en morot vid buröppningen (som de älskar) för att få dem att komma till mig istället för att de springer ifrån oss hela tiden när vi försöker ta upp dem..efter ett tag så hade båda ätit från handen vid buröppningen, men de var försiktiga…
Nej, du ska inte ta bort gömställena. Marsvin är flykt- och bytesdjur, tar man bort deras ställen de flyr till blir de bara stressade och rädda och det blir som en "tvångsmetod" till tamhet skulle jag vilja säga. Ta istället upp dem många korta stunder och sitt vid buren, klappa och locka på dem - så vänjer man dem på det snälla marsvinsvänliga sättet :)
Sedan kan man ju ha hus som består av fyra ben + tak eller tre väggar istället för 4 väggar + tak till exempel.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag tror det är bäst att låta dem ha sin trygghet i att gömma sig i hus som de flyktdjur de reflexmässigt är. Flyktdjur är ofta lättskrämda & att ta bort hus/gömslen bygger ingen tillit utan blir ett forserande (vem har bråttom när det handlar om vänskap). Det tar låång tid att få marsvin riktigt tama, ofta beroende på hurdant marsvinet också är som "person". Forsätt locka med mat, och gå & rör er som vanligt, dem märker snart att inget händer trotts ljudet av er. Rutin & erfarenhet av hur ni är/låter kommer att ge ett tryggare marsvin.
Sitt vid buren och småprata med dem & om du vill ta upp dem och de är rädda, använd nån sorts "hiss" ex. en mössa som du tar upp dem i, kan oxå fungera som myssäck i famnen. Detta gör upptagningsprocessen tryggare & de slipper känna sig jagade av en människoklo, som de i början kan uppfattas ;) Mössan minskar stressen.
Att det äter från handen är ju jättebra, hur länge har ni haft dem? Riktig tamhet tar som sagt var mycket tid & går inte på några veckor.
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
Jag hade inte tänkt ta bort husen, men funderade främst om rören kunde göra så att det blir svårare att få dem tama..Vi brukar ha dem i örngott när vi håller i dem, ena tjejen brukar lägga sig platt och sträcka ut sina ben när man klappat en liten stund ( twiggy) men sita kan inte riktigt slappna av utan är bökig hela tiden..men å andra sidan, som sägs, vi har ju bara haft dem en vecka hemma..men vi får ha tålamod helt enkelt..
Tålamod är som sagt djurtämjarens bästa vän :P De måste få en chans att vänja sig vid de nya situationerna, t.ex. era ljud och att sitta i knät. Olika marsvin tar olika lång tid på sig att slappna av :) Tillslut lär de sig vem som kommer med maten ;)
Nej ta inte bort doms trygghet.
Man kan inte tvinga marsvin att bli tama då blir dom bara räddare.
Jag har hållit på med mina marsvin sen dom var små
Utanför buren. Då blir dom tama.