Marsvin på rummet vid allergi?
Jag har LITE allergi mot pollen och hö , men inte så mycket att jag reagerar stort och kraftigt. Mina marsvin står i köket just nu men jag vill gärna ta upp dom till mitt rum. Tror ni jag kan reagera extra mycket om jag sätter upp dom på mitt rum och har buren rätt så nära sängen. För jag vill liksom inte påverka att jag får ännu större allergi så jag inte kan ha mina underbara marsvin….
Snälla hjälp mig om detta.
Sen är det ganska lungt i mitt rum , jag kanske har lite musik på då och då men det är ju liksom inte som i köket när alla pratar och det är mera rörelser i köket , blir det ett problem för dom?
//Anna
Utökade rubriken så tråden enklare hittas via Sök-funktionen och gör forumet tydligare. Mvh Felicia, medarbetare
Tror inte det bli problem för marsvinen av att bo i ditt rum! '
Ang allergin så kan det nog tänkas bli värre om du är allergisk mot hö som marsvinen ska äta så mkt av.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Jag har rätt rejäl pollenallergi, har även höallergi i familjen samt är allergisk mot katter och kaniner. Och jag sover med 9 marsvin i rummet *s*
Det jag märkt är att under pollen säsongen (jag känner främst av björk, hassel och al typ.) så börjar jag reagera något på marsvinen, eller snarare deras hö och spån. Det är ofta över på ett par veckor och sedan känner jag inte av dom fören om ett år igen.
Jag skulle iaf. rekomendera dig att vänta tills pollensäsongen (vet inte riktigt vilket sorts pollen du känner av men) är över någotsånär då man garanterat är känsligare under den perioden.
Och sedan är det väl bara att prova. Skulle du känna av dom så får dom väl flytta ner i köket igen :)
Hanna

Okej tack så mycket!
För pappa är väldigt trött på att dom skräpar ner i köket
(hih)
Marsvinen bryr sig nog inte, lite lugn och ro är väl bara skönt ^^
Mina grisar har alltid bott i mitt rum, iofs har vi spis, kyl, fläkt, tvättmaskin, tv, dator, playstation m.m på nedervåningen så jag hade aldrig velat ha dem där.
Ang. allergin så kan jag inte säga annat än vad #2 redan gjort ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag är allergisk mot spånet som mina marsvin går på, och det kan ibland vara jobbigt att ha dem i mitt rum. Värst är det när jag gör rent och sådär, när det yr upp små dammpartiklar.
Eftersom du skriver att du inte har så mycket allergi kanske det inte är så farligt, men om du känner att det blir värre så är det väl bara att flytta ner dem igen, som #2 redan nämnt.
Jag har pollenallergi och jag har alla marsvinen i mitt rum, jag är ändå så groggy för pollenallergin så det kan liksom ändå inte bli värre ^^ Men om du har hö allergi så kanske du ska vänta tills din pollenallergi gått över så du inte påfrestar allergierna för mycket.
Vad har du för strö, om du har kutterspån, kan du använda toa-lätt så minskas dammet också… och även spåren runt buren ;)

Jag har oxå pollenallergi, och ev även höallergi, och jag har mina två marsvin + kaninen i mitt rum. Det funkar finfint. Tar ju medicin mot pollen nu när pollensäsongen är som värst, och har hösäcken precis utanför mitt rum.

Jag har pollenallergi och är allergisk mot hö, kan tyvär inte ha marsvinen i mitt rum för jag blir alldeles för dålig då. Så jag har marsvinen i köket istället.
/ Stephanie-D
Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus
Jag har både pollenalergi och hö alergi har inga somhälst problem å ha marsvinen på rumet har just nu 12 st 

#10 det beror på hur allergisk man är också, jag är väldigt allergisk mot pollen och hö, du kanske inte är lika allergisk det kanske är därför du kan ha marsvinen i ditt rum :)
/ Stephanie-D
Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus

#2 Är oxo allergisk mot katter och kvalster, men klarar du det utan mediciner ??
#5 Men varför använder du spån om du är allergisk mot det?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#12 - Jag har inte katter själv och undviker att ha katter upp i ansiktet för att inte utveckla ännu mer allergi på den fronten.
Men jag äter bara medicin under pollensäsongen nu.
Sen kan jag känna av marsvinen (snarare höet och spånet) lite ibland under övriga året när jag står och byter burar, men inte värre än att det är över på en liten stund.
Hanna

14# skönt att höra vill ju inte bli sjuk av dom små pojkarna nu när min man äntligen gått med på att vi får ha 2 stycken
#15 - Allergi är ju väldigt individuellt men förhoppningsvis ska det väl inte vara några problem för er :)
Hanna

#13 Det är först nu på senare tid som jag märkt att jag reagerar på spånet, men det har inte varit så illa. Värst har det varit när jag gjort rent, men annars har jag inte märkt av det så mycket. Men nu har det blivit värre, så jag funderar på att byta till fleece.