Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 803 ggr
Mari
0

Hur uppkommer sjukdommar?

Jag har haft marsvin sedan 2002 och kaniner sedan någon gång på 90-talet men har aldrig vart med om att få nå större sjukdommar. (en kanin som fick mjällkvalster men hade alltid haft oliak hudproblem)

Ringorm, sellnic och andra jobbiga sjukdommar - hur uppkommer de?

De kan väl inte bara poppa upp helt av sig själv? Har man för smutsigt i buren och dess omgivning? Ger man fel mat? Kontakt med andra sjuka djur vet jag smittar men soms agt kan de komma upp av sig själv bara?

Har nyss läst om xstinas marsvin som troligen har Ringorm vilket är det jag fruktar mest då det även smittar till oss människor och alla andra djur man har.

Eller är det själva individen som lätt utvecklar sjukdommar och drar åt sig Ohyra?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

idipidi
0

Det beror förstås på vad man menar för sjukdomar. Men sellnick är ett skabbkvalster, alltså ett djur som lever som parasit på marsvin. Det sprids från marsvin till marsvin via direktkontakt eller via burar, kammar o.s.v. där det kan finnas ägg. Låt säga att alla marsvin i hela Sverige behandlades med t.ex. ivomec på samma dag och man sanerade burar o.s.v. Då skulle sellnicken sen vara borta från Sverige, föutsatt att man aldrig mer importerade några djur förstås. Hoppas att alla förstår att jag inte tror att det här är genomförbart… :)

Ringorm är en slags svamp, alltså också en slags organism. Den lever också som parasit på djur. Där är det knepigare för de kan leva på andra djur förutom marsvin, även människa. Det är alltså extremt svårt (omöjligt) att utrota den helt. Det sprids också från djur till djur eller via burar, kammar o.s.v.

Problemet är att både sellnick och Ringorm kan ligga vilande länge. Sellnick kan ligga vilande i själva marsvinet och inte ge några besvär tills den dagen då marsvinets immunförsvar blir lite nedsatt av någon anledning. Då kan den börja massföröka sig och det ser ut som att ohyran kommer från "ingenstans". Ringorm har istället sporer som kan ligga vilande i omgivningen under väldigt långa perioder. Sen när de hamnar i rätt miljö så utvecklas de till svamp. Även där spelar immunförsvaret viss roll. Ungar eller djur med nedsatt immunförsvar brukar lättare få angrepp.

Blev du något klokare?

Mari
0

#1 Jatack lite klokare blev jag men har alla marsvin dessa sporer och parasiter som bor i dem? Eller är det bara vissa som sedan smittar sina burkamrater?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

idipidi
0

Nej, alla marsvin har det absolut inte utan de måste bli smittade någonstans ifrån. Om alla var noga med att behandla samtliga marsvin i hemmet när ett marsvin visar symptom på sellnick så skulle det knappt finnas längre. Sellnick är framför allt ett enormt problem blend djuraffärsmarsvin. Det är verkligen extremt vanligt att marsvin från djuraffär får sellnick.

Ringorm har varit ganska ovanligt tills för några år sedan. Förut hörde man nästan aldrig om Ringorm. Men om alla som får in det tar det på allvar, behandlar samtliga djur och sanerar så ska väl lyckas bli ovanligt igen. Helt tor jag dock aldrig att det kan försvinna eftersom att det går på så många olika slags djur.