Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 651 ggr
Tixy
0

Dela hage med dvärgkanin?

Hejsan!
Jag och pojkvännen har planer på att skaffa något husdjur tillsammans, och funderar just nu mest på marsvin. Mest lutar det åt två honor, korthåriga. Jag är och har alltid varit grymt förtjust i rex och teddy, men vi får väl se var det leder.

I dagsläget så har jag en 1-årig dvärgkanin som är genomsnäll. Gosar med alla människor, min hund och min råtta.
Nu till frågan, är det möjligt att dom delar hage? Alltså att kaninen har sin bur och marsvinen sin, men att dom har en gemensam hage utanför burarna?

Vet mycket väl att kaniner och marsvin inte ska dela bur, men tänkte slå två flugor i en smäll, så att säga.. Självklart kommer jag alltid att hålla dom under uppsikt, oavsett om dom är med eller utan kaninen i hagen. Glad

Berlau
0

Tja, varför inte?
Aldrig provat det själv, men håller du dom Alltid under uppsikt och om din kanin är så snäll så ser jag inget dåligt i det :)

Buffen
0

Jag rekommenderar dig inte att göra det. Bl.a. p.g.a.

"Kaniner har naturligt en bakterie i sina luftvägar (bordertella bronchiseptica) som kan göra marsvin sjuka. … Marsvin & kaniner är helt olika djur med olika sätt att kommunicera, de förstår inte varandra och har inget utbyte av varandra." (cit. från http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/om_marsvin/beteende/leva_tillsammans.html)

Alltså med tanke på de olika bakterieflororna kanske onödigt att utsätta marsvinet för en möjlig risk..

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Berlau
0

#2 Oj, det med bordertella bronchiseptica visste jag inte om. Ändrar genast min åsikt !

emelie92
0

Njaa.. i korta stunder isåfall.

FeliciaS
0

Eftersom kaniner och marsvin inte förstår varandra och kaniner enkelt kan skada marsvin ser jag ingen anledning att låta de dela hage. Jag skulle haft separata hagar åt dem, träffas kan de ju få göra någon gång ibland kanske om de uppskattar det.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Rafflan
0

Tyvärr skulle jag säga nej av den enkla anledningen att jag har båda kanin och marsvin(i var sina burar) och när kaninerna är lösa själva kan dom få sina små spratt då dom hoppar och skuttar hej vilt och då är risken om marsvinen är ute att dom kan komma ivägen för kaninens framfart.

Även om din kanin är lugn nu när han är ute själv finns risken att han bli "för glad" av att få små kompisar ute att han hoppar och skuttar lite för mycket.

Men du kan ju helt enkelt dela av rummet med galler av nåt slag och låte dom vara lösa samtidigt på varsin sida :D

Tixy
0

Ah, okej. Då blir det nog så att dom får turas om med hagen, då jag inte kan ha två separata hagar.

#2 Borde inte det då vara mindre bra för marsvinen bara genom att ha sin bur intill kaninens? Obestämd

Maninerna
0

jag har haft kanin och marsvin ihop. Dom har bott i samma bur, en dvärg kanin, och varit i samma ute hagen.

queenlinnea
0

Jag säger som alla andra, du vet säkert allt nu när dom har sagt sitt.

Men jag har också haft ett marsvin och en kanin tillsammans och somsagt kaninen fick sina små skutt ibland och träffade mitt marsvin ganska rejält så stackarn flög åt alla håll och kanter.

Men ute var det ändå ingen fara, men det är inget som jag rekomenderar.

[findusen]
0

min kanin älskar marsvin och rymmer såfort hon får chansen in i deras burar :P dom bor inte tillsammans men jag har dom uppe o gosar tillsammans och kaninen gosar ner sig hos marsvinen o putsar deras ögon o päls..

marsvinen brukar få springa i käket hos kaninen (hon går lös i köket) och hon tar det väldigt lugnt….. så jag tycker man får känna av sina djur själv.. även om dom inte pratar samma språk vet jag många kaniner o marsvin som är bästa kompisar och blir jätteledsna när dom inte får bo ihop……….