Marsvin för första gången
Funderar på att skaffa marsvin. Är helt ny på det och försöker hitta information. Tror jag skrev här för ett tag sen, men nu kan jag inte hitta inlägget…. hmm.
Vad jag förstår bör man ha 2 marsvin tillsammans. Ungefär hur stor ska buren vara. Vårt hus är ganska litet men var är bäst placering för buren? Antar att de vill ha lugn och ro där de ska bo…
Om man som vi ska skaffa marsvin för första gången vad är då bäst att börja med? Äldre och barnvant marsvin eller ungar? Jag är lite rädd för att köpa från privatperson och få hem ett marsvin som bits e.dyl. Hua! Hur kollar man bäst deras lynne osv.
Som ni hör vill jag veta massor!
Har ni tips och råd tar jag tacksamt emot dem.
Vi har en dvärgvädurshane… skulle marsvinet kunna bo med honom? Tror han är ca 2-3 år gammal, snäll och kelen mot oss.
Jag tror iaf du ska ha två marsvin, vet inte om kaninen kan bo tillsammans med dem. Då måste de nog vara ihop satta när de är väldigt små?? Eller vad säger ni?

Du ska ha minst två marsvin tillsammans, och de ska inte bo tillsammans med en kanin. 120x60 är ett bra mått för två marsvin, men gärna större om det går :) Det är väldigt ovanligt att marsvin bits överhuvudtaget, de är väldigt fredliga djur.
dom bits mera om du köper från djuraffär. Om man köper från privat person är dom mer eller mindre redan tama. Och kanin och marsvin förstår inte varandra och jag har hört att kaninen kan slå ihjäl marsvinet. hm ( inte såkert om det är sant) men två måste dom vara (:
Lycka till!
Jag köpte mina marsvin från en djur affär och de är jätte gosiga
#4 - men det är bättre ätt köpa från blocket och sådant på tanke med sjukdommar..

marsvinet kan bli ihjälsparkat av kaninen! det är dessutom två olika arter. hur roligt hade du haft det med en apa som rumskompis t.ex.? inte så mycket meningsutbyte där inte.. :P
jag tycker inte att det spelar någon roll om det är ungar eller vuxna. däremot skulle jag köpa mina djur från ett omplaceringshem, t.ex. eragons! http://www.eragons.se
det är bara att söka på google om du nu inte bor i göteborg. det finns omplaceringshem på massa ställen i landet.
vill du ha fler än två marsvin skulle jag rekommendera honor (dom funkar oftast två eller flera), annars går två hanar bra tillsammans.
Tips; Köp minst en 1,20 m bur till dem (ångrar nästan att vi inte köpte en 1,5o m bred bur då man sätter in hus och lite av varje i buren den är redan lite trång ;) ), vi har ju precis skaffat 2 stycken ungar honor på dryga 3 månader.
Vi var och träffade en vuxen hona här i området men hon var rädd, bets lite granna lite hårt ( av rädsla) släppte päls och kissade ett otal gånger förmodligen av att hon var rädd. Så åk och kolla på dem, känn på dem och studera dem. Om ni skulle åka till ett ställe dit ni inte får hålla dem själva tex i djuraffär kolla när djurpersonal håller dem under tiden och deras beteende efteråt.
Om de blir hyfsat lugna omgående efter lyft ( relativt vana att handskas med) eller om de hackar tänder = rädd / osäker lång stund efteråt upptagandet och stirrar paralyserat efteråt i buren så är de förmodligen ganska ovana vid hantering… Det är iaf vad jag kan komma på.. om jag skrivit något fel så rätta mig gärna då jag själv är mycket ny på området =)
Fråga de som säljer marsvinen om de är mycket hanterade (gärna dagligen) så är det en bra vägledning skulle jag tro.
Och läs gärna artiklarna här de är mycket bra , och hittar du inte informationen så fråga.. det finns alltid någon som kan svara =)
Lycka till det är jätte roligt… =)

120x60 är ett bra mått till två marsvin och du måste ha minst två eftersom dom är flockdjur och mår dåligt av att vara ensamma.
Marsvin bits väldigt sällan, så den risken är minimal. Oavsett om du skaffar ett äldre marsvin eller en unge så blir dom snabbt tama om man ägnar mycket tid åt dom. Vad som passar bäst beror på dig och din familj.
Jag råder alla att skaffa vuxna omplaceringsmarsvin. Dels för att det redan finns så många marsvin som behöver någonstans att ta vägen och dels för att man vet vad man får när man skaffar ett vuxet djur. Vänd dig till ett omplaceringshem eller leta själv på Blocket!
Dom ska inte bo ihop med kaniner, av flera anledningar.