Hur mycket gräs plockar ni per dag?
Som rubriken lyder,hur många mrsvin har ni och hur många påsar med gräs måste ni plocka per dag på sommaren??
jag har 10 marsvin och plockar runt 2-3 påsar per dag åt dem.
Menar du när de har vant sig med gräset?
Jag plockar aldrig i påsar, de brukar få två rejäla nävar och ibland en liten hing (5l) som jag brukar fylla och lägga in i burarna (5l/bur) har 5marsvin i dagsläget och jag veti nte hur mkt gräs det bli i sommar.
Hur stor påsar använder du?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Okej.jag har stora ica påsar som jag plockar i när jag rastar hunden.Så länge gräset är torrt så blir det ijnte gammalt eller mögligt i påsen,om det skulle bli et är det bara gå ut o plocka mer.=)
Jag plockar inte in gräs åt mina värst ofta utan dom får komma ut när det är fint väder istället. Däremot brukar jag plocka in en bukett maskrosblad var och varannan dag då det är sämre väder. Samt att jag någon gång i veckan går iväg och fyller en ica kasse med Kirskål till dom. Och detta går då på 8-9 marsvin.
Hanna

#2 samma som abico ungefär.
Jag har bara två marsvin, så oftast blir det bara en-två stora nävar.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Så mycket jag orkar… ;) Nä, men en proppfull pappkasse brukar det väl bli om dagen, till 15-20 marsvin.
Hur mycket ska dom få var, per dag?
#7 Ska och ska, det är väl inget måste att ge gräs varje dag till marsvinen, höet räcker egentligen. ;) På vintern finns ju inget gräs att plocka.
Men under övriga säsonger kan man väl plocka gräs för att få grisarna glada. De föredrar ju gräs framför hö. :) Jag brukar som sagt ge en rejäl näve/marsvin oftast.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Jag plockar ungefär 2 kg till mina 16 marsvin de dagar jag lockar och det brukar bli nästan var dag (när det inte regnar eller så).
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Kan marsvin få för mycket gräs/maskrosblad/kirskål ?

Jag plockar gräs och maskrosor till mina tre (hungriga) marsvin varje dag om det inte är jättedåligt väder (bekvämlighet framför allt). Jag plockar en knapp fryspåse men de får inte allt på en gång utan ungefär hälften till frukost dagen efter.
Envishet och drömmar
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Brukar väl bli en hel del nu på våren när man inte kan ha ute dom. Men på sommaren går dom ute istället på gräset och får äta obegränsat. Väldigt omtyckt :)
#10 - Ja, det kan dom. Speciellt när man vänjer in dom vid det, då får man ta det lite lugnt. Skulle man ge för mycket grönt, då snackar vi en hel del, så kan dom bli lösa i magen - men det gäller alla grönsaker också. Lagom är bäst :)
Hanna

#15 okej =) men när de är vana och får flera nävar per dag det är väl inte för mycket?
#16 Nejdå, det är inte för mycket :)
När de är vana finns det ju flera som har de ute hela dagarna, ibland dygnet runt. Jag hade absolut haft de ute hela dagarna om vi haft en gräsigare trädgård :P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Ok tack för svar ^^
På somrarna brukar mina få en fullproppad ica påse per dag. Och det är 5 marsvin

okej

Mina får nog en ica kasse full med gräs och annat mums morgon och kväll. Så det blir två kassar om dagen. :) Har 5 marsvin som är som tokiga när de hör att jag kommer hem eller vaknar på morgonen. :)
What så mkt gräs? Då är de bäst att gräsmattorna häromkring börjar växa så mina också får mumsa mer än en näve per dag. =)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Ja mina får en halv liten påse vissa dagar och ibland aldrig. Idag åt dom gräs, maskroser och äppelträdsgrenar, så massa mat utifrån idag:D