Grönsaker och frukter m.m!
Hejsan, nu kommer en till "låda" om grönsaker och frukter och lite torrfoder och sånt. Det är för att jag tänkte fråga er, hur mycket ger ni till två marsvin? Och vad ger ni varje dag? Har ni nå tips? Just nu ser det ungefär ut så här:
Varje dag:
- 1 eller 2 morötter
- Vitkål, två stora blad
- Vitaminer, ½ ml
- Gröt, 3 msk
- Broccoli, en "gren" (när det finns hemma)
- Färska pinnar
Varannan dag:
- Tomat, en halv av en stortomat var (testar för att se hur mycket jag kan ge dom eftersom dom älskar tomater)
- Persilja, 1 varsin näve (de är ganska dyrt här så det blir väl att man har hemma 1 eller 2 veckor i månaden)
- Banan, 5 cm var eller hur man säger
- Gurka eller sallad, 1 - 2 msk och 2 varsinna blad sallad
- Knäckebröd, 1 var
Mer sällan (typ 1 gång i veckan):
- Selleri, 1 kvist var (väldigt sällan)
- Majs, 1 halv majs att dela på
- Apelsin, 1/4
- Mandarin, 1 klyfta
- Äpple, 1 klyfta (lika stor som mandarin klyftor)
- Vindruvor, 2 eller 3 var
- Paprika, 1 msk stora
- Tallgrenar (typ 2 gånger i månaden)
Sen är det väl inte så mycket mer än torrfodret som är 1 msk Lottie pellets och ½ - 1 msk havre på morgonen och lika på kvällen. Också byter jag vatten VARJE dag, ibland 2 - 3 gånger om dagen (för jag tycker dom förtjänar så färskt vatten som möjligt, även om dom kanske inte bryr sig så mycket :P) också fri tillgång till hö!
Sera och Calypso får dagligen:
- Morot, en mellanstor
- Persilja, ca 2 msk var
- Broccoli, drygt 2 cm av skaftet eller några grenar med blomknoppar
- Alfalfa-groddar, runt en ½ dl var
- Hö (fri tillgång)
- Torkade brännässlor (fri tillgång, 1 dl räcker 3-4 dagar)
- Pellets från zooaffären (2 msk/dag och marsvin)
- Vatten (byts minst 1 gång varje dag)
- Vildäppelgrenskvistar byts efterhand de gnags ner… minst 1g/v
Grönsakerna byts ut ibland också så de får även iblan;
- Vitkål, 20 g/marsvin (de äter ändå inte mer vitkål
) - Grönkål
- Paprika (ganska sällan eftersom att Calypso inte gillar det)
- Banan
- Tomat (max 1g/v)
- Gurka och sallad väldigt sällan… mer som "godis"
Vad är det för vitaminer du ger? Sådana i flytande form från zoo?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#1. Det är någon slags flytande form av vitamin (C vitamin främst) som är framställt till växande marsvin och rekommenderat utav både veterinär och uppfödare :) den är från HB's :)

Är så svårt att skriva hur mycket mina får av varje men ska försöka så gott jag kan. Jag skär ner de flesta grönsaker då dom är två och två i burarna och för att båda ska få chans att äta lite av varje så delar jag på det mesta,, annars blir någon utan något.
Två gånger om dagen ger jag dom:
En halv morot
Broccoli, lagomt
Vitkål ca 15 gram
½ äggkopp pellets av sorten Lottie
Byter vatten
Fri tillgång till hö
Ibland får dom:
Paprika
Äpple
Tomat
Majs
Sallad
Blomkål
Banan
Apelsin
Gurka
Ungefär varannan dag får dom c-vitamin brus i vattnet och ibland får dom c-vitamin brus direkt i munnen.
kommer inte på något mer just nu…
#2 och #3 Jag bara undrar liksom - om marsvinet får i sig tillräckligt med C-vitamin/dag så är det ju helt onödigt att ge tillskott av C-vitamin!? (Om de inte är förkylda eller har C-vitaminsbrist)… Då får de ju i sig allt främst via grönsaker/frukt (och till viss del även pellets).
Mvh Felicia

#4 jag ger c-vitamin tillägg utifall att, är liksom dumt att vänta tills dom får symptom på c-vitamin brist…då c-vitamin inte lagras i kroppen utan överflödet kissar dom ut.
Vore det andra vitaminer som lagras i kroppen vore det en annan sak och inte riskera eventuellt överflöd.
Jag ger oftast c-vitamin brus i vattenflaskan men som alla vet så bryts c-vitaminet ner väldigt fort och får dom inte tillräckligt genom maten och missar en del i vattnet så har dom det jag ger dom direkt i munnen.
Det skadar inte marsvinen att få lite extra c-vitamin emellanåt så länge man håller sej inom en rimlig nivå. Och eftersom det inte är någon större kostnad eller någon större fara för dom så får dom lite extra emellanåt.
#4. Precis som #5. skriver så tycker inte jag att de är nå problem, och de är bättre att ge lite mer än att vänta tills nå sympton visar sig. Nu kan man lixom vara på den säkra sidan och veta att dom inte får någon brist :)
Jo… Men de visar ju inte symptomen om de får tillräckligt varje dag =P
Mvh Felicia
#7. Joo, de är väl sant, men hur säkert är det då att dom äter upp allt som man ger så hela C behovet är täckt? =D Därför ger jag lite extra varje dag, så kan jag vara 100% att det inte händer nå :)
#8 Okej… ;) Men man ser ju om de äter upp de. Tackar dina marsvin någongång nej till grönsaker? 
hihi..
Mvh Felicia
Här står om varför man inte ska ge sina marsvin för mycket c-vitamin. Det stämmer att överskottet kissas ut, men kroppen vänjer sig vid extrema nivåer och de kan faktistk få c-vitaminbrist om man sen återgår till normala nivåer:
http://goto.glocalnet.net/mars/sjuk/pseudosc.htm
Och här är en artikel om hur mycket ett marsvin behöver äta för att få i sig dagsbehovet:
#9. Jopp, jag ser, det mesta ligger halvätet, förtuom typ persilja och sånt :P mina får max ½ ml per dag typ multi, så jag kan inte se att de blir någon brist, eftersom dom får det varje dag klockan 7 på morgonen, och dom dagar då jag inte har "vitamin tillskott" så ger jag dom persilja att äta, och dom får stora mängder persilja, typ 1 - 2 nävar, sen får dom ju massa andra grönsaker.
Appropå grönsaker, jag har hittat en mycket uppskattad paprika hos marsvin, SNACK PAPRIKA :D mina två åt upp sina bitar på några sekunder och skrek efter mer :P riktig succé!
#10 Bra internetsidor! Mina marsvin får ca 15g broccoli, några kvistar persilja, ½ dl alfalfagroddar och antingen varsin körsbärstomat, lite kål (savoy/grön), en bananbit eller en bit gurka varje dag. Tror ni att det är lagom? (De lämnar aldrig något =P)
Mvh Felicia
#12. Det låter bra :) Mina får lite olika, men mest (bl.a):
- banan
- äpple
- morot
- persilja
- broccoli
- vitkål
- paprika
- mandarin
- apelsin
Det är väl lite vad dom kan få under dagen, varje dag på morgonen innan skolan lägger jag in en ny morot och vitkål, sen när jag kommer hem brukar det bli broccoli, persilja, vitkål sen på kvällen banan, äpple, paprika, mandarin/apelsin och ett knäckebröd :)
(Kom ihåg att jag INTE ger lika varje dag).
#13 Okej :) Mina marsvin älskar clementin! Jag ger inte heller lika varje dag, bara på ett ungefär. När broccoli, alfalfagroddar och persilja finns hemma ger jag dem det. De får det som finns hemma :)
Mvh Felicia
#14. Precis så här också, men vitkål finns i stort sett alltid hemma, det är lixom basen för mig bland grönsaker, sen morötter, persilja, broccoli och sånt :D men jag brukar i alla fall köpa 4 stycken persilja "buskar" i månaden, och jag försöker sprida ut det så det blir en varje vecka :) jag har hittat ett ställe där dom har billig och bra (ekologisk odlad) persilja som bara kostar 6.90 kr (tror jag de va) så där köper jag 4 stycken för samma pris som 1 ½ vid våran affär som är nära :)
Jag köper mina grönsaker som jag ska ha utav mina egna pengar (får 500 :- i månadspeng varav 200 - 300 går till marsvinen med deras mat och allt) själv och det tycker jag är bra, för då får jag alla grönsaker jag köper för mig själv till mina små knytten :) så kan jag köpa vad jag vill och hur mycket jag vill =D
Mina tycker väl om clemetin å sånt så där, det är inte direkt favorit :P
#15 Okej :) Är clementin som med apelsin - att man bara ska ge lite?
Mvh Felicia
#16. Jopp, men man kan ge det oftare än apelsin, men inte för ofta :)
#17 Okej ;) men hur ofta kan man ge en klyfta då, tror du?
Mvh Felicia
#18. En klyfta var till marsvinen menar du? Ja du, du kan ju alltid testa dig fram hurmycket dina tål, för det är ju olika. Men varannan till var tredje dag åtminstone :)