Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettaktivering
Läst 3739 ggr
svampi
0

Tränar ni marsvinen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejhej

Jag undrar om ni tränar någonting med era marsvin? T.ex. träna på konster eller trix. Själv tränar jag lite med marsvinen när dom har överskotts energi. Då låter jag dom hoppa över ett hinder på låg höjd. Det gör dom nästan helt frivillgt.

Emelie1
0

Hmm.. Inte så ofta, men förut tränade jag mitt marsvins balans, jag försökte att få honom att sitta på baken utan att ha frambenen i marken, så att han typ "står sittandes", genom att hålla en morot ovanför han (han älskar morötter!). :) Han har faktist lyckats ett par ggr  Skrattande

Har tyvärr ingen bild..

Abico
0

Sune får ofta ställa sig på bakbenen för att få morotsbitar och liknande godis. De andra grisarna har inte kommit in i cirkus stadiet ännu ;P

Hanna 

Mari
0

Har lärt några av min grisar att stå på bakbenen som en kanin ^^

Första marsvinet jag brukade jag göra massor av saker med, har tappat intresset lite sen efter hon dog :/

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Wiizy
0

självklart, jag har ett hus med "trappa" på båda sidorna, sätter jag marsvinen framför tegen springer dom upp och står där om jag säger "stanna" annars springer dom ner igen .

Dom går över träbron på kommando, dom står på bakbenen om det är någonting dom vill ha… dom hoppar ibland över små hinder också, det var dom konserna jag kom på just nu iallafall… :P

Detta kan dom drekt, utan att man lockar med godis alltså.

[sweetestperfection]
0

Har varit arbetsslös ett tag så jag har haft ganska segt och tråkigt om dagarna.. Så jag har lärt mina att stå på bakbenen när de ska få godis. Så nu gör de det hela tiden när de är godissugna, ser ganska kul ut med fem marsvin som står på bakbenen ><

Emelie1
0

Naw, vad gulligt. ^^,

fiorano
0

Nej men förut idag så hängde det ett höstrå i takat av buren då stälde ett av mina marsvin på bakbenenpå sitt hustak.

[Liinda]
0

Jag lär mina marsvin konster , 1 av dom kan runt och stå på bakbenen. Annars brukar jag inte träna dom speciellt mycket det jag brukar träna är att lägga dom på rygg, kolla tassarna och lite sånt vardaglig hantering. Men självklart får dom ju komma ut och springa i rummet också :)

FeliciaS
0

De dagarna när de inte hinner vara ute så mycket tränar jag med de så att de får använda sin hjärna :) Calypso är jätteduktig! Jag har faktiskt börjat träna mer och mer med honom, varje dag nu i princip :D

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Pixelin
0

Har lärt mina grisar att stå på 2 ben :D hihi dom är ju så söta. :)

Fiona
0

jag har förökt att få Kålan att stå på bakbenen men hon är för lat x) Men pepci kan stå på bakbenen fast de var hennes förra ägare som lärde henne de .. Men ska väl försöka lära dom något D)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Creation
0

Mitt ena marsvin Maja har kunnat stå på bakbenen sen födseln :P Behövde inte ens träna henne. Upptäckte bara det en dag då jag höll på att ge marsvinen mat "Jaså, du kan stå!" xP

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

CamillaS
0

Ådi är för lat för att ställa sig på bakbenen, när jag sist försökte så tog han stöd mot min hand :P och snodde gurkbiten. skulle vilja lära honom "runt" men det är svårt då han gillar godiset, men inte tillräckligt mycket för att följa det :/ hmm…?

nåt förslag på hur jag kan göra?

MikaTela
0

Jag vill gärna lära mina tricks! :)

Nån som har förslag på hur, mina gillar godsaker men inte tillräckligt mycket för att följa dom.

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

CamillaS
0

#14 hi hi då har du samma problem som mig :P

MikaTela
0

#15 jope :p Mina går inte ens att berömma med en godisbit efter man typ klippt klorna för då tvärvägrar dom allt och är bara sura. haha

CamillaS
0

#16 Naaw vilken liten sötis ^^,

MikaTela
0

#17 Ja hon är mysig. :p Hon verkar stormtrivas med att sträcka ut sig i hängmattan om kvällarna. :D

CamillaS
0

#18 hi hi :)

[findusen]
0

min äldsta kille kan puss, (buffar me nosen/naffsar i läppen), tass (kraffsar me tassen på mitt finger) sitt fint (sitter på bakbenen) o snurra runt….. min minsta kille kan oxå d mesta av dom grejerna men inte lika flytande som den äldsta :) den mellangamla kan ingenting… :P dom andra får göra konster när dom ska ha gottgott :)

(den bruna e äldst, den svarta mellan o den ljusa yngst :))

MikaTela
0

#20 din ljusa var riktigt fin i sina färger. :D

[findusen]
0

#21 visst e han :) föll för honom så fort han hade fötts! :) tur man hade chansen ti första tjing :P har en teddy på jobb me samma färger lite mer av d svarta bara o han e oxå otroligt söt! …men tre räcker….. :P

Fiona
0

Men varje dag när jag kelar med kålan brukar jag lägga henne på rygg och smörja fötterna Räcka ut tungan Och har också börjat med att när jag klipper klorna lägger jag henne också så, d blir mkt lättare då! ;) så länge dom ligger still xD

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

fredrikaa
0

Vi lärde våran att spela död och att gå efter folk, och om man kröp i förväg och stoppade upp handen, det bettyde stop.
Och när man tog ner den började han springa till mig eller gå :)

Han gick över damsugarslangen : )

vårat andra marsvin brukade hoppa, hon hoppade lite kryss och sånt, nu minns jag inte höjden men kansne 5-6 cm : )

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

[findusen]
0

tog lite bilder på min phille när han gjorde konster :)

[findusen]
0

snurra runt. kanske inte den mest gjutna bilden men….

[findusen]
0

tass

[findusen]
0

puss!

idipidi
0

Åååh…. jag ahde ett marsvin för hm… ganska många år sen nu. Henne lärde jag att snurra runt när man sa "dansa!". Sen när hon kunde det riktigt bra så tiggde hon så i buren. Alltså hon snurrade runt vid matdags för att få mat snabbare, utan att man hade sagt något kommando. Skitsött!

Mitt allra första marsvin hoppade hinderbana också. :)

Samaraz
0

Men guuuu vicka fina marsvin ni har å guuu va gulligt när de gör konster : )

Jag lär inte mina nåt särskilt mer än vanlig hantering id kloklippning och så lite extra om de skall ställas ut, särskilt Cuyarna brukar jag hålla på med lite extra om de skall ställas. Förut hade jag några cuy hanar som inte gick i avel och som ite gick ihop med andra hanar, så då hoppade jag hinder med dem…bifogar en bild (som varit med på listan förut)

Hatasallad
0

Mina kan inga konster. De är lata och lite tröga, precis som matte ^^

paronskrutten
0

Blondie kan en hel del, kommer när man ropar om hon är på golvet (om man har nåt gott iaf)

Helena

FeliciaS
0

Naaww vad sött Findusen! :)

Mvh Felicia

[findusen]
0

#33 hehe tack :) han e mer som en hund än ett marsvin :P

#30 gud så himla söt han va me sin nos! :D smart me inhägnade hinderbana :)

Manda1
0

jag har anvent en kartong bit och vikt den dubel sedan tog jag en oanvänd strumpa över kartongen sedan fäste jag den i buren med ståltråd sedan la jag en handuk under sedan sa jag:

Hoppa Hugo!

Då hoppar han up och ner på andra sidan sedan säger jag:

Kom Hugo!

då kryper han under den. och sedan får han typ gurkaGlad

[Liinda]
0

#29 Hehe det är det som Konrad har börjat med nu, om jag öppnar buren så kan han börja snurra runt som en galning för att få lite godis :P

[Liinda]
0

Nu har jag börjat träna på en annan sak med Konrad också (undrar hur mycket hans hjärna klarar :P) det är att när jag säger "pussen" så ska han nosa på min mun så att det ser ut som en puss. hehe får väl se om jag lyckas

CamillaS
0

försöker lära mina att stå på bakbena men det lyckas inte Ådi är för lat för att göra det. när han sträckt sig till gränsen till att han måste börja "lyfta på kroppen" då säger det stopp och han struntar i om han får godiset eller inte :/ samma sak om jag försöker med snurra runt då försöker jag visa godiset i framför nosen på honom och dra den lite försiktigt i en cirkel men när vi kommer till att han måste snurra så struntar han i det igen…

nåt tip hur man får en latis att lyfta och snurra på fläsket?Flört

[Liinda]
0

Det gäller att ha tålamod och träna träna träna så tillsut så fattar han nog vinken :P

CamillaS
0

#39 ha ha undrar jag han är inte så lätt flirtad ;)

fiorano
0

Ett av våra marsvin Morris tränar på att rulla en boll

petronellaa
0

Mitt ena marsvin som heter Kaj, Han är arbetsvillig till nästan allting. Jag brukar låta han få sitta i buren ute på sommaren och äta gräs där och när han har ätit så han bra sitter så brukar jag ta ut han ur buren och ställa upp små hinder. När han är på humör så kan han hoppa allt som står i vägen för honom.JAg brukar även ställa han längs bort på gräs mattan och sen springa bredvid honom , det brukar han gilla! Sedan så när jag ska ge han mat så her jag dom en bit över hans nos så han ställer sig på bakbenet för att få tag i det!  Som väldigt många i denna tråd 's marsvin brukar göra!  Det är mitt marsvin Kaj som är på bilden ! =) Han är snart 5 år ;)

P.S Findus sött marssvin, vilken ras? :D
och en sak till, har ni någon aning vad mitt marsvin är för ras? Han är på bilden :)))

parsley
0

Min marsvinsträning har gett ett resultat hittills. Hunden har lärt sig att äta gurka. Flört

[findusen]
0

#42 antar att du menar mig? :) tack isf :P vet inte vad han e för ras.. han e djuraffärsmarsvin,. misstänker nån form av virvel + nåt långhårigt (han har långa strån i sin tuppkam på rumpan, typ halvridgeback?:P) o kanske nåt teddyaktigt i honom oxå.. eller så e d virvel-genen som ger svintohår på huvet oxå :P

petronellaa
0

Findusen du har iallafall ett jättesött marsvin ;)

pluttiplutt
0

jag har inte tränat mina marsvin på någonting än, men man fick ju lust att göra det när man ser hur andra marsvin är så duktiga ;)

CamillaS
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag kan ju uppdatera för mina grisar.
Ådi har blivit mycket duktigare, han ställer sig på bakbenen för att få godiset. och han har lärt sig rulla en boll framför sig, med hjälp av klicker träning. :)

Tweeny är en hejare på att ställa sig på bakbenen man behöver bara visa godisen ovanför honom så ställer han sig upp direkt.

Ludde är också ganska bra på att stå på bakbenen.

Calvin fattar inte hur man gör ennu men vi jobbar på det ;)

Visar dom här filemerna när ådi och tweeny puttar boll.
(har visat dom i nån annan tråd förut)

http://uk.youtube.com/watch?v=6rhl0FjGKUE&feature=related

http://uk.youtube.com/watch?v=xX5t2z5Th44&feature=related

pluttiplutt
0

#47 vad kul det såg ut när han puttade på bollen :) Men om man tränar med klicker, måste man inte ha en som inte låter så högt då? För jag har en klicker till min hund och den låter ganska högt..

paronskrutten
0

Om hunden klarar ljudet gör marsvinet det också, man behöver inte ha klickern precis vid öronen på djuret ;)

Helena

pluttiplutt
0

#49 Okej, nu vet jag, tack så mycket! :)

CamillaS
0

#48 Mina marsvin är inte ett dugg rädda för klicker ljudet.
Däremot min fega hund är det. ;)

marsvin2008
0

Min marsvin är inte ens rädda för dammsugaren, inte ens om jag far just utanför buren = SKÖNT!

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Currymarsvin
0

Om marsvinen tycker att ljudet är läskigt kan man använda en bläckpenna att klicka med. Eller vira in klickern i en handduk och hålla den bakom ryggen i början. Efter hand kan den sedan få låta mer och mer. Så gör man med hundar som är rädda för den.

Gnagge
0

Vad ska man använda för något när man tränar dem? vad gillar dom?

Gnagge
0

Vad ska man använda för något när man tränar dem? vad gillar dom?

Abico
0

Den enda träningen som förekommer här är vid matdags, pojkarna ska stå på bakbenen alt. ge mig en puss för att få kvällsmaten ^^
Wilma och Irma är så mesiga så det räcker gott och väl om dom vågar sig fram och tar maten ur handen på mig och Greta har för mycket rumpa för att kunna göra några direkta konster ;)

Hanna 

FeliciaS
0

Jag ska börja nu till helgen med Frideborgs träning. Jag har tänkt göra det länge, och nu är det dags, så hon inte blir för gammal. Hon är ett såpass busigt marsvin som man verkligen kan göra ALLT med :) Hur mycket jag än bråkar med henne blir hon bara uppspelt och börjar pussas, hoppa omkring och jag vet inte vad ^^,
Ibland funderar jag på om hon är en apa - hon är precis galen. Dessutom älskar hon att sitta på axlarna, ligga i min tröjarm om tröjan är tillräckligt stor m.m. Jag tror hon är väldigt lättlärd också.

Mvh Felicia

Gnagge
0

när är det  mat daks som till exempel kl7 ellerObestämd

FeliciaS
0

#58 Va?

Mvh Felicia

emelie92
0

Jag tränar med min gammla teddyhona, för hon har lättast för att lära.

Sedan har jag en CH-Teddy som är ganska ung..men hon är hopplös:P

de tricken jag kör med är dem gamla vanliga. Stå på bakbenen, vissla, snurra runt, vacker tass och hoppa över hinder.

FeliciaS
0

#60 Haha, min CH-teddy är också hopplös ^^,

Jag hade en Abby en gång och hon var nästan för ivrig ibland. Det tror jag Frideborg också kan vara iofs ;P

Mvh Felicia

Hanne95
0

Mina marsvin är hopplösa. Dom gör ingenting hur mycket jag en försöker! Det är rätt tråkigt någon som har några tips på tricks som är lätta att lära dom? :D

Tane
0

2 eller 3 av mina marsvin kan ligga på rygg :) o så gör en det helt frivilligt alltid när han är i famnen måste han lägga sig ner på rygg… ska se om jag hittar bild på det

agnes_S
0

Mitt marsvin tränas inte, men lite sugen blir man ju när man läser den här tråden :P Dock är hon gammal som gatan numera, så det känns som om det är lite sent.

FeliciaS
0

#62 Läs artikeln "Träna tricks och konster med dina marsvin" ;)

Mvh Felicia

Berlau
0

Började idag, med alla tre för första gången. Tog upp dom en och en och det visade sig att Laura som fyller fem i sommar var jätteduktig på att ställa frambenen på min hand! :)
Med en tomat som lockelse iallafall. Fast tillsisst fattade hon och gick upp. Men jag försökte få henne att lystra till "upp" men vet inte om det funkade så bra ^^,

petronellaa
0

har en bild när kaj " stegrar" inte så bra men han är gulliiih<3

Ziggi
0

Hej rätt brådksande fråga, om man tränar med en bläckpenna som klicker och sen vill byta till en riktig klicker, kommer djuret förstå att den här klickern är lika mycket värd som bläckpennan? Lite svårt att förklara men jag hoppas ni förstår ^^

FeliciaS
0

#68 Ja, det tror jag att h*n kommer göra :)

Mvh Felicia

zazzmi
0

jag brukar ha ute dem på golvet någon halvtimme om dagen, så får de springa fritt.

annars gör jag tunnlar av pet-flaskor

Denna kommentar har tagits bort.
CamillaS
0

#68 Annars är det vel bara att du klickar in marsvinet med den nya klickern, så förstår h*n nog rätt snabbt att det är det ljudet som betyder mat. ;)

Creation
0

Mina marsvin kan komma på kommando när jag har dem på golvet. ;) Just för att jag har ett särskilt tonläge när det ska vankas mat. Använder jag det tonläget när de är på golvet kommer de omedelbums.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Filosofia
0

#67 Vad gullig Kaj ser ut! Han sitter ju vackert som en hund, hehe.:)