Jag och Melvin
Är nybliven marsvinsägare till ett virvelmarsvin (abessinier eller korsning) vid namn Melvin.
Melvin blev räddad från att bli ormmat av Mandarin här på iFokus, och igår kom hon hit med honom till mig.
Han är ett sk. ensammarsvin, han äter bra och är pigg och glad.
Har alltid velat ha marsvin, har även suttit marsvinsvakt ett par gånger så det är inte helt nytt för mig.
Han är inte helt fullvuxen, ganska liten väger 655 gr. Men vet inte alls hur gammal han är elelr var han komemr ifrån från början.
Han är jättemysig, svart/vit. Sitter just nu i mitt knä och han har gett sig f*n på att mina byxor och fingrar är ätbara ;)
Kanske ska presentera mig först:
Jag heter Ebba och är 13 år, bor i en liten ort sju mil utanför stockholm som kalals Gnesta.
Är helt ny här på Marsvin, men är aktiv på flera andra sajter här på iFokus.
Har förutom Melvin tre hamstrar, som heter Klown, KEyla och Diddi :)
Skulle behöva lite hjälp med färgbestämningen, vad kallas färgen?
Ena sidan :)
Värd på Choklad iFokus
Färgen kallas bara black/white, med den färg han har mest av först ;)
Vilken sötnos!
Han går inte att ha ihop med andra marsvin alltså?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Välkommen hit! :)
Så bra att du tog dig an honom så han slapp gå en hemskt död till mötes. Han är ett virvelmarsvin ja - alltså blandras, inte Abessinier (det är en ras). Färgen har du redan fått svar på, kort och gott Black/White. Han ser inte så väldigt gammal ut, vet du hans ålder?
Vad menar du med att han är "ensammarsvin"? 
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#3 Okej, han är mest svart så då blir det black/white :)
Nej, han gick med andra förut men det funkade inte. Han var tydligen en riktig bråkstake. Han verkar ju må bra just nu, så vi får se om han börjar må sämtre skaffar jag nog en kompis till honom :)
Värd på Choklad iFokus
#4 Okej, är inte så haj på marsvinsfärger och raser än, det är mycket lättare med hamstrar ;) Rasen och färgen spelar inte så mcyekt roll heller, han ska bara vara till sällskap.
Han har bott med fler marsvin innan, men det fungerade inte alls. Så länge han äter bra och verkar må både pssyktist och fysiskt bra komemr han få bo själv, skulle det ändra sig ska han få en kompis :)
Värd på Choklad iFokus

Gud sån sötnos!
Kul att du skaffat marsvin Ebba :') Men få marsvin är enstörningar, du kanske skulle pröva att sätta ihop honom med en liten 6 veckors unge? Skulle det visa sig att han är aggressiv mot ungen oxå så är det ju ingen idé att pröva igen.. men som sagt, majoriteten av marsvin trivs och är lyckligast tillsammans med en kompis, så jag tycker absolut att det är värt o testa. :)
#6 Jovisst, men det är alltid kul att veta :)
Det låter som en typisk grej jag hört så många gånger, men sedan när de sätts ihop "ordentligt" funkar de utmärkt med andra marsvin. Du kanske kan höra med en uppfödare om att få låna en bebispojke och testa med för ev. köp om det funkar bra? ;)
Mvh Felicia
#6 och #7 Har en marsvinsuppfödare här i stan, men vet inte om hon är aktiv längre? Någon som vet hur det står till med SMF 407 Carpe Diem´s marsvin? :)
Värd på Choklad iFokus
#9 Det verkar som hon lagt ner, men du kan ju höra om hon har någon bebispojke kvar? ;) Här är länk.
Mvh Felicia

Om jag inte är helt förvirrad så har hon både lagt ner uppfödningen och flyttat, tyvärr.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Jättesöt kille! Vilken vacker färg och teckning! <3
Vilken sötnos :) Jag diggar frisyren! ^^
Hanna
det tråkiga är om han nu är en bråkstake så behöver det inte visa sig mot bebisen, men sen när bebisen blir könsmogen däremot.. har själv haft 2 fall här hemma där dom vid 6 månader börjar bråka…. minstingen är alldeles strax sex månader och jag håller tummarna hårt för att vänskapen ska hålla mellan honom och den ett år äldre kompisen =S
men har man möjlighet kan man ju prova med en "lånehane" och skulle det inte funka kanske han kan få flytta tillbaka till uppfödaren eller liknande? dock brukar man ju fästa sig vid dom små livet och funkar det inte mellan mina när minstingen blir sex månader, så finns det inga tankar på att återlämna honom :P

Du kanske kan köpa en hona och låta kastrera henne på Roslagstull?
Envishet och drömmar