Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2241 ggr
ak74
0

Infektion i ögat = blind?

Vårt ena marsvin har fått en liten infektion i ögat och i morse upptäckte vi att ögat blivit helt vitt. Jag tror inte han ser något med det ögat.

Vi har fått en tid hos veterinären i eftermiddag men jag ville höra om ni har någon teori.

Vi har ju tre hanar ihop men de verkar fungera bra ihop. De klapprar med tänderna ibland men inga slagsmål. De har fått vara ute ett par gånger när det har varit fint väder (över 18 grader)

Mari
0

Det kanske är som med en häst jag känner, han fick en vit fläck i ögat och när de kolladeu pp det så var det en infektion, de fick salva och medicin som ska ges ofta och då ska det försvinna.

Dock har han just nu nedsatt syn på det ögat och kommer kanske att ha det resten av livet eftersom infektionen orsakat det

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Berlau
0

Min ena hona hade så en dag fick jag höra, från sin förra ägare. Det gick över efter en dag sa dom och efter det har hon sett väldigt dåligt på det ögat.
Nu har jag fått reda på att man kan behandla det samma dag så slipper dom att bli blinda, Milky eye tror jag det heter.
Kolla här: 

http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/sjukdomar/ogonsjukdomar.html

FrippeKurre
0

Stackarn! Rynkar på näsanHoppas han blir bättre snart! Glad

Filosofia
0

Hur menar du att ögat har blivit vitt? Om det är en infektion i ögat kan det kanske vara en hinna av var.

Moa-15
0

Det har inget att göra med att dom varit ute iaf.

FeliciaS
0

Hoppas det går bra hos veterinären och att hans syn kan räddas.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

Vad var det för infektion han hade tidigare?

Hur har det gått?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

ak74
0

Vi var hos veterinären igår och fick reda på att det var smältande hornhinna. Det är en bakterieinfektion som kommer mycket snabbt och kan smittas.

Troligtvis kommer han att bli blind på ögat men får nu salva för att stoppa infektionen så att den inte sprider sig via nervtrådarna i ögat till hjärnan.

Vi ska tillbaka till veterinären på måndag för att kontrollera att infektionen är på väg att ge sig.

Detta kan även drabba hästar sa veterinären…

Just nu kämpar vi med att få marsvinet att äta och dricka. Vi har byggt en tillfällig bur så han är separerad från de andra. Barnen plockar gräs och maskrosblad flera gånger om dagen till honom.

Hur är det om de får färskt gräs…? Behöver de dricka lika mycket då?

Abico
0

#8 - Oj, det lät otäckt. Hoppas nu att det försvinner och att han kommer igång och äter bra igen snart.

Hur mycket dom dricker är ju väldigt individuellt, får han mycket vattenrika grönsaker så behöver han inte få lika mycket vätska från vattenflaskan. Du kan ta tag i nackskinnet på honom och försiktigt dra det uppåt, när du släpper så ska det snabbt dra sig tillbaka - stannar det kvar så är han uttorkad och då får du försöka tvinga i honom mer vätska antingen i grönsaksform eller med pipett eller liknande.

Hanna 

ak74
0

Hi hi… Det är en sheltie med ganska lång päls, men tack för tipset!

Jag ska göra ett försök och se om han är uttorkad. Det får bli en del gurka så lär han väl få i sig vatten:-)

Abico
0

#10 - Haha, Du får raka upp en liten ruta i nacken på honom så att du kommer åt Tungan ute

Hanna 

FeliciaS
0

Det är viktigt att ni får i honom hö i alla fall. Har han dålig aptit?

#9 Ta tag i nackskinnet, det lät hemskt O.o
"Försiktigt lyfta huden i nacken uppåt och sedan släppa…" haha :P

Mvh Felicia

Abico
0

#12 - Haha, det var inte menat att låta hemskt - men det är så man gör iaf. ;)

Hanna 

FeliciaS
0

#13 Tss ;) Jo, men jag förstod det ^^ Tycker bara det var lite halvkul uttryck.

Mvh Felicia