Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1332 ggr
sotgurkan
0

Nätgolv till utebur?

nu när det  har börja blivit varmt vill man ju ta ut grisarna ;D , så jag bygger en utebur.Men jag vet inte om jag ska ha "hönsnät" under oxå?

visst det är bra om det kommer något rovdjur. men jag kommer  inte låta dom vara ensamma , (är rädda att dom ska fastna med tassarna i nätet ). är det något mer jag bör tänka på innan jag fortsätter ??

Utökade rubriken så man förstår trådens innehåll. /Felicia, medarbetare

Abico
0

Jag tipsar dig om att läsa artikeln Marsvin utomhus :)
Själv skulle jag inte vilja ha hönsnät i botten på buren pga. risken för att dom skulle fastna. Ska man ha hönsnät i botten tycker jag att det ska grävas ner i marken.

Hanna 

Mari
0

Jag tycker du ska ha hönsnät under, finnätigt så det inte är så stora hål och spänn det ordentligt. Mina marsvin har aldrig fastnat med tassarna och det är en bra "försäkring" att ha om de nu skulle ta sig ut eller andra djur in om man nu har den oturen.

Se till att ha buren på plant underlag bara :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

sotgurkan
0

1# har kollat där men hittade inte vad jag söklte riktigt :/. Men jag tror att jag inte ska ha  "nät" under.( är ändå orolig)

2#  det skulle nog egentligen inte hända (peppar peppar). Men jag vill vara på den säkra sidan. klart att jag kommer ta det på en plan mark yta ;).

tistlar är väl skadligt för marsvins tassarna?

(har några på tomten. men dor ryker snart  :D)

FeliciaS
0

Jag tycker inte man ska ha marsvinen ute när man inte är hemma, eller på natten, om man vet att det finns rovdjur som kan ta sig in i buren. Hönsnät eller kycklingnät mot marken skulle jag aldrig ha, dels för att det är hårt mot de små omtåliga marsvinstassarna och dels för att de kan fastna med tassarna under nätet. Det är inte heller så kul om de gnager på det.

#3 Tistlar är skadligt för både tassar och mun :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Aristarcos
0

#3 Tistlar bekämpas bäst genom att man strör vanligt salt i rosetten, de själv dör efter det mycket effektivt =) vi har testat och har numera inga tistlar

Moa-15
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nä under behövs det inget hönsnät.

Dom gräver ju inte.

Creation
0

Om du inte tänkt lämna dem ensamma ute tycker jag inte att (nergrävt) nät behövs. Du själv kan ju skydda dem från rovdjur då, så att säga. ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Moa-15
0

Hon kan väl lämna dom ensamma utan nät.

Vilket djur skulle komma mitt på dan och gräva efter marsvin?

FeliciaS
0

#8 Men det är ju det vi också skrivit ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Moa-15
0

#7 skrev att hon kunde ha dom utan nät om hon var med när marsvinen var ute.

Vilket jag tycker är onödigt.