Korthår: Färger?
Vet någon någon bra sida med massor av bilder på olika färger av korthåriga marsvin? Har tänkt skaffa en, men är inte riktigt säker på vad för färg jag skulle tänka mig att ha ;P
Har kollat runt lite på länkarna på sajten (tex Svenskamarsvinsföreningen) och googlat och så men det är inte nog för mig! Så om du vet någon jättebra sida med olika färger/teckningar så skriv den gärna här.
Om du inte vet någon sida så får du gärna visa dina korthår och skriva vilka färger det är ^^
Också undrar jag om det är någon skillnad på White/Black och Black/White? Betyder det typ att den färgen som är skriven först är det som finns mest av på marsvinet?
Nej, tyvärr känner jag inte till någon bra färgsida alls. Kanske ska fixa en, det känns ju som om behovet verkligen finns! ;)
Den jag kan tipsa om är den här.
Jag kan lägga in en bild på min saffronhona, har dock inga på den här datorn. Men i kategorin "Foton och filmer" finns bilder på henne. Själv tycker jag saffron är en underbar färg! Den finaste jag vet på korthår, om man bortser från teckningar som Himalaya. Men som bara en hel färg är saffron min klara favorit! :)
Helt rätt - färgen som står först är den färgen marsvinet har mest av.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#1 Haha just de 2 färgerna som jag tänkt lite extra på! Saffron och Black Himalaya är så vackra (= Ska kolla in sidan nu och ditt album.
#2 Oh, saffron är verkligen underbart ^^ Då kan jag passa på att tipsa om Luneas marsvinsuppfödning som föder upp buff och saffron. Min hona kommer därifrån - och marsvin med bättre temperament har jag knappt stött på (min ena hane också bara). Jag tror inte det är en tillfällighet ;P
Mvh Felicia
Det har funnits en väldigt bra sida med alla färger och raser uppvisade men jag hittar den inte nu :/ Den verkar vara borttagen.
Vi får väl skrammla ihop bilder härinne istället ^^
Hanna

Black
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Cream
**SMF 237 Sweet Dream's
#9 Hon var ju jättesöt ^^ Tycker inte att något marsvin är "feltecknat" de får ju färgen de får :P
#10 - Ja, hon är underbart söt :)
Måste säga att jag gillar hennes teckning bättre än många av de godkända dalmatinernas teckningar ^^ Och hon har gått som avelshona i ett par år hos olika dalmatiner uppfödare och har lämnat fint tecknade ungar, så hon funkar utmärkt även om hon själv inte går i rasklass :P
Hanna
Tortoisseshell and white (tort'n'white)
Eller kanske snarare white/golden/black egentligen, men liknar ;)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#16 Var det fel bild? :P

#18 Vad menar du? :S
#20 Det är ju bild på ett marsvinsöra!? ;P
Mvh Felicia
Här är en bild på min älskling <3 Luneas Frideborg, Crested saffron.
Mvh Felicia
fel bild eller?

#22 Vilkan sötis ^.^
Kommer och tar henne i natt ^^
dalmatiner marsvinet var ur gulligt
va sööööt

sööööt
sööööt
#33 Hon är en golden :)
#34 Ah :D Tack så jättemycket för hjälpen, nu vet jag att hon är en liten guld-Gullan ^^
#35 De golden ;)
Mvh Felicia
<33333

#38 Vad fin hon är :)
#39 - Visst är hon :)
Nu hoppas jag att det blir fina vita bebbar i höst med den hane jag sett ut åt henne.
Mindre charmerande är väl kissfläcken på hennes rumpa på bilden ;) Helt klart en liten nackdel med vita marsvin.
Hanna
#38 Är den bilden nytagen?
Mvh Felicia
#41 - Ja, den är tagen för tre dagar sedan.
Hanna
#42 Okej, där ser hon ju inte det minsta tunn ut i alla fall ;)
Mvh Felicia
#43 - Haha, nä ;) Som sagt så sträckte hon nog en del på sig på bilden du såg (A)
Hanna
Thomas bra sida!
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
Jag kan absolut ingenting om marsvinsfärger men kikade i ena länken och följande tycker jag är fantastiskt fina i färgerna:
Lemonagouti
Buffagouti
Förstår dock inte alls skillnaden påde båda eftersom marsvinen i mina ögon ser likadana ut? (oerfaren jag vet). Är det en speciell "ras" som har den färgen eller finns den lite överallt? Tycks vara lite ovanlig eller har jag fel?
Är larvigt sugen på en tjej med den färgen och en skinny…men det får bli senare…nu har jag fullt…nästan.
#48 Lemonagouti är marsvin vars hårstrån har svart bas och topp, med ett creamfärgat "band" på mitten av hårstrået. Buffagouti har samma topp och bas, fast det är tickat med buff istället för cream.
Buff och cream är färger som kan se i princip precis likadana ut. Men cream är avlade åt det mer beiga, gulbleka hållet och buff är gulare. Det kan vara svårt att se skillnaden i tickningsfärgen på avstånd, förmodligen finns det viss skillnad i färg på marsvinen. :)

Agouti är tvåfärgade hårstrån i tre "lager" eller vad man ska säga.
Lemonagouti är cream & svart medan buffagouti är buff & svart.
**SMF 237 Sweet Dream's