Hur behandlar jag svamp?
Jag vet att det funnits någon liknande tråd innan, men sökfunktionen vägrar fungera för mig.
Min gamla tant här hemma, Dracula, har fått svamp. Jag undrar vad jag ska behandla med, och vart jag köper det. Ett cirkapris skulle vara uppskattat också.
Utökade rubriken så man förstår trådens innehåll. /Felicia, medarbetare
svamp vart? Alltså på huden? Munsvamp?
Pevaryl har jag hört folk som andvänt och det botar ju svamp och kostar under hundralappen. Men det beror på vart det är för svamp.

Mina två marsvin har haft svamp varsin gång :/
Köp någon sort av fotsvamp salva på apoteket.Jag har daktar.Jag smörjer in med salvan 2 ggr per dag i ca en vecka.
Jag kommer inte riktigt ihåg hur mycket det kostade.
//Anna

#1 Svampen sitter på ryggen, ned mot rumpan.
Pevaryl är bra, men det kan vara lite bökigt att stryka på en sån salva på marsvinen. Testa annars svampschampoot HD Champion. Finns i välsorterade djuraffärer. Det ska tydligen vara väldigt efektivt mot svamp. Finns schampoot Fungoral på Apoteket också, som jag hört att en del använt.
Så länge du är säker på att det bara är "svamp svamp" och inget värre, som Ringorm, så kan du smörja med pevaryl eller liknande.
Jag har en strävhårig hona som tycker det är väldigt kul att trycka upp rumpan mot vattenflaskpipen, vilket slutade med att hon fick svamp på rumpan. Efter en hel del smörjande gav jag upp för det är inget kul med all päls och det la sig liksom bara som en tjock hinna över svampen utan att göra någon nytta.
Så jag bytte teknik, schamponerade (Selsun från apoteket) in rumpan och masserade in schampot ordentligt flera gånger med sköljning imellan - vilket även hjälpte till att få bort päls som satt i svampflagorna och liknande. Sedan torkade jag av henne, fönade henne torr och smörjde in det svampiga området med rikligt med rapsolja (från mataffären). Sen fick hon gå med detta i tre dagar tills jag gjorda om proceduren. Själva behandligen tog nog 5 ggr och sedan var svampen borta. Och positivt kom det ur det också, hon har slutat att trycka upp rumpan mot vattenflaskan ;)
Hanna
Här står en hel del om svamp :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#5 Vad kostade Selsun?
Jag tycker det är så svårt att tvätta strävhåriga, det känns liksom som om man bara tvättar toppen på pälsen.
#7 - Jag vet inte riktigt, ca. 60kr enligt apotekets hemsida. Används, förutom till marsvin *s*, mot Mjäll och Seborré så den står vid håravdelningen.
Det gäller att verkligen massera igenom hela pälsen ordentligt. Jag brukar schamponera mina strävhår 2-3 gånger för annars tycker jag inte att pälsen känns helt ren efteråt.
Hanna

#8 Tack så mycket för hjälpen, nu bär det av till apoteket och sen ska det schamponeras! :)
#9 - Låter bra :)
Du kan även plocka bort om det är stora svampflagor synliga innan du börjar bada.
Hanna

#8 Själva jobbet är väl att skölja efteråt. Aaaah….
Min teddytant badade för nån vecka sedan och jag sköljde verkligen i evigheter, men likt förbannat kändes hon fortfarande oljig i pälsen efteråt. Så hon fick bada en vända till när hon nästan precis hade torkat, stackarn. 

När hundarna får svamp under tassarna eller hästarna får mugg så blandar jag 1 msk Atamon / 2 dl vatten och tvättar med det en gång om dagen till det försvinner. Borde inte det fungera på marsvin också?
#13 Jo det är ju klart! :)
Som flera andra sagt, men med andra ord: Det är bara lindriga svampangrepp typ "fuktsvamp", mjäll och liknande som man ska försöka sig på att behandla själv. Om det är kala fläckar med beläggning så ska man definitivt se upp lite.
#17 Det uppkommer när fukt blir instängt och inte får tillräckligt med syre, om jag inte tar helt fel. Samma sak med mögel som också är en svamp…
Mvh Felicia

#18 Jag förstår bara inte hur hon lyckats få det. Det betyder ju att hon legat i blött eller så, vilket är möjligt, men jag försöker hålla det så kiss-fritt som möjligt där de sover.
#19 Sällan kiss/fukt vad jag vet, utan något blött som trängt in på huden.
Mvh Felicia
Vad använder man för medicin till Ringorm då? Det är ju också en svamp. Enligt vissa hälsofaktasidor på nätet ska man behandla Ringorm med vanlig receptfri svampsalva (iaf på människor) förutom i extrema fall, då man får tabletter utskrivna mot svamp. Kan vara bra att veta inför framtiden ifall man har otur och råkar ut för det.
#21 Det finns massa trådar om Ringorm här på sajten, och framförallt - en egen artikel om det! ;)
Mvh Felicia
#22 Visserligen, men eftersom vi ändå var inne på svampmedicinering låg det närmast att fråga här. :)
Abico: fungerar Selsun mot svamp då? Är inte det ett mjällschampo? Fungoral är visserligen dyrare, men det funkar både mot mjäll och svamp.
#23 - Jag fick svamp i hårbottnen i höstas och då skrev läkaren ut Selsun och Daktacort (samma sak som daktar och pevaryl i stortsett) till mig, fungerade utmärkt. Eftersom jag sedan hade kvar en halv flaska så använde jag den ihop med viss smörjning av pevaryl samt inoljning (se #5) till honan som fick svamp och det funkade fint :)
Fungoral har jag ingen erfarenhet av…
Hanna
#24 Aha, då förstår jag. Jo, jag har också haft problem med mjälleksem/svamp i hårbottnen, men då rekommenderade doktorn Fungoral. Det kanske inte är så stor skillnad mellan dem,förutom priset då, hehe. Daktacort har jag hört ska vara bättre än Pevaryl också. :)
#25- Okej :P
Jag har väl alltid tyckt det att allt sånt där är precis det samma fast i olika förpackningar och till olika pris ;)
Hanna