Utställning i Sorunda 9 maj
Den 9:e maj blir det utställning anordnad av SMF Norrort i Sorunda Bygdegård. Här kan vi diskutera den utställningen.
Vilka ska dit? Vilka marsvin ska ni ställa ut?
Den 21:a april är sista anmälningsdatum, så det börjar ju närma sig lite.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag funderar på att åka o titta, har aldrig varit på en marsvinsutställning förr. Vill se hur det går till eftersom jag planerar att bli med gris igen o då vill pröva att ställa ut.
Kul att få se olika raser oxå även om jag redan har en favorit…
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Jag ska åka, är det planerat. Ska göra utställningsdebut med min söta alpacahane Filip tänkte jag =)
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......

Jag har tänkt att det skall bli lite av ett premiärbesök för mig. Jag drog öronen åt mig för några år sedan när jag såg hur man i mitt tycke på ett omilt sätt fluffade till långhåriga marsvin likt kuddarna i soffan på Husdjursmässan och sedan när någon berättade att man måste dra bort alla hår som är för långa på rexarna bestämde jag mig att utställningar är inget för mig. Men jag är ju så nyfiken…så krockar det inte med barnens tävlingar åker jag till Sorunda.

#3 Tyvärr är det väl inget som förändrats vad gäller utställningar. Långhåren rullas, kammas och "fluffas" till innan de ska upp till domarborden, och rexarna rycker man fortfarande bort de långa håren på…men hoppas du har möjlighet att besöka utställningen ändå, och kanske ändra din uppfattning om att djuren inte lider av att förberedas och visas upp =)
Jag ska dit och döma pet… och ställa ut några soffkuddar också. 
Det hade varit kul för nästa officiella utställning för mig är inte förrän SM, men det är lite långt för min del. Dessutom när man bara har ett marsvin att ställa ^^
Var ligger Sorunda förresten?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
vore kul.. Men jag vet inte om jag får.. Och kitty kanske inte är redo med pälsen o.s.v

Jag ska dit, men har inte bestämt vad jag ska ställa än, blir i alla fall pet och eventuellt klippt :)
Jag ska också dit.
Ställer några Lunkaryor och en Peruan.
Kanske en Ch-teddy också.
#6 - Nynäshamn ligger det i tror jag..
Hanna
#6+10 Sorunda ligger mellan västerhaninge o nynäshamn. från tumba tar man v 225 söderut.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
#11 - Okej :) Det blir nog lite långt för en endags utställning, fast det hade varit himla kul att komma.
Hanna
Jag kanske ska åka på den, men vet inte riktigt om och hur jag ska ta mej dit.

Hur fungerar det egentligen för en besökare utan utställningdjur. Är det bara att trava runt? Kommer det finnas något program med hålltider för de olika klasserna? Är helt novis..
#14 - Det är bara att vandra in :) Bäst är att komma runt 11 tiden som besökare tycker jag, då är de flesta klasserna igång och man har en stund på sig att titta innan lunch.
Hanna
Vad roligt att så många ska komma! 
Själv ska jag nog också dit, för att ställa åtminstone en coronetgrabb i klippt långhår(ev. båda, om den andre grisens päls hinner fixa till sig innan sista anmälningsdatum) och båda i PET om de musklat på sig lite tills dess..
Det är planerna än så länge. ;)
Dock är transporten dit ännu lite osäker, ska kolla upp möjliga färdsätt.
tror ni jag hinner få mitt medlems nummer om jag blir medlem imorgon i smf? så jag kan anmäla?

#17 Du får ställa ut en gång utan att vara medlem..
#18 den gången har jag förbrukat i kista
Så fort du har betalat in så är du ju medlem. Skriv på anmälan att du inte fått medlemsnummer ännu (om du inte fått det) så kan den som tar anmälningar kolla upp det.

Det blir "bara" pet för mig denna gång :)
Tre killar tar jag med mig: 1 texel, 1 alpaca och 1 peruan.
hejsan. Är det någon från norrland som ska på denna utställning
Det är inte möjligen någon som kör från Göteborg och upp och kan tänka sig att lämna av ett marsvin på vägen?
Hanna
ingen alls från norrland som ska ner på denna utställning

Tja… Gävle tillhör ju Norrland. Men jag misstänker att du är ute efter de mer norra delarna. ;-)
japp. umeå hållet
Lycka till imorgon nu då, hörni! :) Jag beslutade mig för att inte anmäla mig dit, måste ägna mig till skolan nu när jag bara har ett fåtal veckor kvar av grundskolan, så det blir matteläxor och bokläsning i helgen för mig, istället för marsvinspyssel.
Ja, lycka till imorgon! :)
Hanna
Lycka till och glöm inte att meddela resultaten sedan ;)
Mvh Felicia

Här var man uppe med tuppen. Väntar på att åka iväg och möta upp Cavia så samåker vi till utställningen. *gäsp*
#30 Hoppas ni får en trevlig dag ^^
Mvh Felicia
Någon som kommit hem? Är nyfiken på att höra hur det gick ^^
Mvh Felicia
Hur har det gått? ^^

Jag är hemma, min alpacahane fick bara 86 p i ras, pga lite dåligt utvecklad lugg…
Min pethona JumJums Hilda fick 92 p i pet, silverkort och blev 2/9 i klassen =)
#34 Grattis, vad kul :) Blev hon placerad i finalen?
Mvh Felicia

#35 nej, hon gick inte till final, tyvärr…vinnaren av klassen hade 93p

Det blev en ganska lång dag trots allt, trodde man skulle få komma hem tidigt ;) Gick upp kl 3 och resan började strax efter 4. Somnade som en stock när jag kom hem och sov i 11 timmar! I alla fall, hade ju tre djur med mig som ställdes i petklass. Var väl inte sådär jättenöjd med poängen jag fick, men det var väl ganska så väntat då jag lite oplanerat inte fick så mycket tid till att förbereda dagen innan. Så inget att vara bekymrad över eftersom det hela berodde på mig själv :)
Heartbreaks Stoneheart, 87 p och 7/7
Heartbreaks Rainheart, 88 p och 6/7
Rospiggens Pewter, 90 p och 5/7
Pewters resultat kändes ju helt okej under omständigheterna :) Slarvet med de andra var dels öronen, en tova som jag inte hade lagt märke till och Nossvamp på en som jag är väääl medveten om och försöker bli av med.

Min dag blev mycket lyckad. :-)
Luneas Tosca (self saffron), 3 mån, ställdes i ras och fick 88p, certy och blev BIR-R jr.
SCh Luneas Gizelle (crested saffron) fick 89p, cert och blev BIR.
Luneas Lucky Me (self buff) fick 89p, cert och domaren var mycket imponerad över vilken bra kondition har är i trots sin ålder (44 mån).
Luneas Kokostopp fick 89p, silverkort och blev 1/3 och i finalen placerade han sig som BIS pet 9. :-)
Hade med mig lille Isaiah till salu och många tittade och "ohh:ade" sig men ingen köpte honom så han fick följa med hem igen.
#36 Kan inte tvåor placera sig i finalen? Vad trist. Hon hade ju jättebra poäng, borde väl ha kunnat slå några andra klassvinnare egentligen?
#37 Oj, vilken lång dag det blev för dig! Kan tänka mig att man kanske missar saker som smutsiga öron och tovor om man är tvungen att vakna så tidigt. ;p Jag skulle aldrig klara att pallra mig upp vid den tiden.
#38 Oj, det verkar ju ha gått jättebra för dig! =) Stort grattis!
Hehe, ska det bli som nån annan grabb du hade till salu nån gång? Alla vill ha honom, men önskar att han hade varit en hon istället. ;)

#39 Jamen precis så är det! Det var många, många som ojade sig över hur söt och charmig han är. Hade han varit en hona istället så är jag övertygad om att han hade varit såld för längesen.
#37 Grattis ändå! :) Men det känns väldigt surt när det är sådana fel som man är väl medveten om tycker jag ^^ Varför ställde du ut en med Nossvamp förresten?
#38 Stort grattis! Verkligen jättekul ;) Ingen Ridgebackintresserad som vill köpa honom då? =/
#39 Det beror väl på antalet i klassen? Hera kom nr 2 i sin klass och kom med i finalen på KM (tror jag det var) nu i våras ;)
Mvh Felicia

#41 Tack! :-) Ang att ta upp tvåor i petfinalen så gäller att domaren får ta upp EN tvåa i finalen och det gjordes också igår men då ur en annan klass. I en annan av honklasserna fick både ettan och tvåan 93 p så båda de kom upp i finalen (och placerade sig).
Själv ställde jag inte ut något egenuppfött, men en texel senior hona som ställdes för första gången och blev BIR-R på 89p med cert, samt en coronet junior hona som blev BIRjr, också på 89p med cert. Nu blir det inga mer utställningar för min del förrän i höst, så båda dessa ska klippas.
Samt att jag dömde alla pettar över 12 månader och petfinalen då. Det var väldigt hög klass på pettarna tycker jag och ganska svår final faktiskt. Det blir mycket svårare också när man inte dömt alla djuren själv och kanske inte ligger precis lika i poäng och så heller. Angående tvåor som blir placerade. Man får som domare ta upp en tvåa till final, vilket jag också gjorde. Det har inget med antalet i klassen att göra.

#41 Ja vad ska jag svara på det :P Har väl inget bra svar egentligen. Han var anmäld och eftersom det inte är ett diskvalificerande fel så tog jag med honom. Jag själv upplevde det som "milt" just eftersom det såg så mycket värre ut för någon vecka sedan, men jag förstår ju att det upplevdes som kraftigare Nossvamp av andra vilket jag å andra sidan vet att det är. Ja som sagt, inget bra svar. Och nej, det ser verkligen inte snyggt ut med Nossvamp. Nog om det, dumt av mig och ganska onödigt :)
Grattis allihopa! :)
Någon gång ska jag också ställa ut..

#45 Skönt att höra :)
När det gäller petklass och att komma sist så betyder det ju inte att ens marsvin är "dåligt" utan helt enkelt att de man tävlar emot var "bättre" just denna gång. Finns så många superfina pettar där ute :) Och det är inte alltid (hmm…) som ens marsvin vill vara sociala med domaren ;)