Utställning för marsvinet eller ägaren?
Hej har funderat på det här med marsvins utställning?
Varför?
Förstår om det är kul för ägaren om det går bra för ens marsvin.
Men man gör det ju inte direkt för marsvin-ens skull.
Dom måste ju bada flera gånger om året och långa reser
o.s.v…..
och marsvin är ju för det mesta ganska skygga?
. Så hur tänker ni om marsvins utställningar!
Ja, det är klart det är för ägarens skull som man gör det. Men jag tror inte att det skadar marsvinen så mycket(om det gör det ska man ju givetvis inte ställa ut de marsvinen), det gäller ju trots allt bara någon dag i månaden eller så.
Att marsvin för det mesta är skygga kan jag inte hålla med om. ;) Mina grabbar är jättesociala och framåt, likaså var mina förra. Det varierar ju från marsvin till marsvin, en del är skyggare, andra mer framåt.
Här finns förresten en tråd om liknande ämne.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Ja mina är jätte sociala men dom flesta andra marsvin jag träffat är jätte rädda.
Alla utställningar/tävlingar med djur är ju i grunden för ägarens skull. Ser inget fel med det, så länge djuret i fråga inte lider av det.
Ett tamt marsvin har nog inga problem med utställning. Nu har jag ju aldrig varit på en marsvinsutställning, men jag tror nog inte marsvin som art är mer opassande för utställningar än andra djurarter.
Här har du en liknande tråd.
Klart att man inte gör det för marsvinens skull, men de flesta marsvin mår heller inte dåligt av utställningar och gör dom det så lämnas det marsvinet hemma.
Och marsvin är väl inte för det mesta skygga heller :P
Så måste jag tillägga att hur mycket av det man gör för sina marsvin och övriga husdjur är för djurets skull? Sitta i en bur, tvingas ihop i flockar som dom aldrig själva skulle valt i det fria mm. Allt är för människans skull ^^
Hanna
Haha, vad jag var långsam på att svara då ;)
Hanna
Man har väl överhuvudtaget inte husdjur för djurens skull…
Men så länge inte djuren far illa så ser jag inget fel i att göra saker för vår egen skull. Om det dessuom kan bidra till att många får större intresse för sina marsvin och därmed spenderar mer tid med dem så är det väl jättebra.
Jo man har husdjur för djurens skull.
Från dag ett så såg jag till att mina marsvin skulle få ett värdigt liv
Inte sitta i buren hela dagen o,s,v
Marsvin är skygga djur så är det bara.Punkt
Men man kan göra dom tama om man håller på med dom mycket.
Utställning för marsvin är helt sjukt. Det är inte värdigt liv som marsvin!
Hur menar du när du säger att man har husdjur för djurens skull?? Jag är helt övertygad om att alla djur som de fick välja hellre skulle vara fria och aldrig ha blivit domesticerade.
#7 - På vilket sätt har du djuren för deras skull?
Inte en chans att ett marsvin frivilligt skulle välja att sitta i en bur framför att få springa fritt utomhus utan en massa pyssel av människor.
Och det här med att marsvin är skygga djur förstår jag inte alls, marsvinen blir ju precis vad man gör dom till.
Jag har svårt att tro att marsvinen upplever en sådan känsla som värdighet.
Hanna
Nä men jag som marsvins ägare vill ge dom ett bra liv vad är det som är så svårt att förstå.
Varför finns jorden?
så dumt nu har vi djur då är det så.
Varför ta upp såna saker.
Marsvin är skygga det är deras natur att vara det.
#10 - Och för att man tar med sig marsvinen på utställning så ger man inte marsvinen ett bra liv?
Vadå varför finns jorden? *s*
Vad har det med saken att göra? :P
Det var ju du som tog upp frågan… Om du inte förväntar dig svar som gör annat än håller med dig så kanske inte ett forum där man diskuterar saker är det allra bästa för dig.
Hanna
#12 - Fast det går ju att svara på ;) Marsvinen togs med på skepp från Sydafrika, där dom hölls för köttets skull, till Europa där dom genast blev husdjur. Andra husdjur har hållts för människans skull som sällskap eller för arbetets skull (jag tänker främst på hundar som var med vid jakt och katter som höll råttor borta).
Jorden finns därför att för jättelänge sedan blev solen till och då blev det en massa stoft och gas som flög runt i rymden, ur detta bildades jorden och en del andra planeter.
Jag tror att det är svårt att föra en diskussion i frågan eftersom att dom som ställer ut gör det för att dom tycker att det är kul och självklart kommer att försvara sitt intresse. Och dom som är emot det (vilket du tyvärr verkar vara) förmodligen aldrig kommer att åka och titta på en utställning och ändra inställning till det.
Hanna
Vadå tyvärr verkar vara???
Nu har man marsvin då är det så går inte att göra något åt varför då diskutera det?
Men dom som håller på med utställning kanske man kan få på andra tankar.
#14 - Ja, men vad vet du om utställning? Har du någonsin varit på en?
Innan du sett hur en går till så kan du ju inte dömma ut utställningar och alla som håller på med det…
Om man låter bli att skaffa marsvin som husdjur kanske man kan såsmåningom lyckas utrota tammarsvinet. Sedan kan marsvinen leva ett värdigt och fritt liv i sydafrika. Allt går om man vill.
Hanna
Nä tyvärr du det funkar inte så.
Kanske om man avlivade alla tam marsvin och förbjöd dom.
Men det kommer aldrig hända. Punkt!
Jo har varit på marsvins utställningar.
Dom sitter i burar tas ut när domaren ska titta på päls o.s.v.
Många marsvin ser väldigt rädda ut:(
Det där med att marsvin är skygga håller jag inte med om. Visst i naturen är dom flock / bytesdjur, men eftersom dom är framavlade i så många generationer sen dess tror jag att deras instinkter har minskat en hel del.
Såklart finns det fortfarande skygga djur, men det beror på att människan och djuret inte har skapat tillit till varandra. Men gör man det på rätt sätt tror jag att precis alla kan bli av med större delen av sina instinkter.
Det är samma med precis alla djur, även hundar som till naturen är rovdjur som oss kan bo med oss/leva med oss utan att skada oss. Detta handlar om flock och ledarskap.
Med marsvin behöver man såklart inte ett flock eller ledarskap, men den som är högst i rang är den alla litar på (även marsvin är flockdjur och har en ledare i det vilda/i buren). När ditt marsvin hör din röst, när den är i ditt knä och vid alla andra stunder du har kontakt med den - så skapar du tillit.
Det gör att den ännu mera växer bort från sina instinkter, det tror jag fortsätten i generationer om marsvinets mamma har tillit till människor och ungarna växer upp med henne.
Visst är dom flyktdjur, vad kan få någon att undgå från det? Men det är så långt bak i tiden, nästan alla marsvin får tillit till en människa, och dom flesta till ett marsvin också.
Jag tror helt enkelt att flyktreflexerna har försvunnit en hel del, men att det fortfarande finns mycket sånt kvar.
Tål kritik!

Jag var på en marsvinsutställning förra helgen. Där var det en kvinna som platt-tångade pälsen på sitt långhåriga marsvin. Så frågan för vems skull utställningen är, är nog besvarad med den handlingen. Jag vet inte riktigt vart jag själv står i den allmäna frågan men att platta sitt marsvins hår tycker jag är att ta det hela ett par steg för långt. Å andra sidan är det kanske likvärdigt med att trimma, bara ovanligare, jag vet inte.
Envishet och drömmar
#19 Hehe.. Har aldrig använt plattång själv, men det beror nog mer på att jag A. inte äger någon plattång och B. främst har lockiga långhår. ;) Men jag måste säga att jag personligen tycker att trimma är mycket värre. Marsvinet mår knappast dåligt av att få håret fixat medan många marsvin faktiskt avskyr trimmning. Men jag tror i det stora hela, faktiskt, inte att marsvinen mår speciellt dåligt av något av detta. Större delen av sina liv lever de för sjutton i lyx: får mer eller mindre äta mat och göra barn hela dagarna. ;)
Jag tycker att det finns betydligt värre saker att hänga upp sig på när det gäller djurs välbefinnande i Sverige. Om man bara ska se till marsvinen så kan man ju börja hos djurgrossisterna och hanteringen i djuraffärer. Hm, det här sista var förstås inte direkt riktat till dig på något vis, utan mer rent allmänt!
Självklart är utställningarna mest för ägarnas skull, och det är väl i princip allt som har med att hålla djur som "sina" att göra. Ingen har knappast sina djur för att de vill det :P
Jag skulle vilja säga att långt ifrån alla marsvin passar att åka på utställning, men det finns faktiskt de som är otroligt sociala, nyfikna och modiga av sig (helt fel att säga att alla marsvin är skygga, tvärtom är de väldigt nyfikna djur bara man tar vara på det på rätt sätt). Dessutom är det ett jättebra sätt att få veta hälsan på sitt marsvin, mer en kul grej än den tävlingsinstinkt som finns på andra djurutställningar (tänker främst på hund) där det inte går särskilt djurvänligt till.
När jag började delta på utställningar och se samt träffa marsvinsfolk blev mitt marsvinsintresse större och sedan dess tillbringar jag mycket mer tid med mina marsvin och hittar på roliga saker för dem här hemma. Idéer och inspiration har det absolut givit mig, jag får massa tankar av att vara på utställning ^^ Dessutom tar man väl inte med sådana djur man märker tar illa vid sig av det, kanske behöver de mer tid eller "växa till sig" i psyket. Däremot tycker jag vissa delar av utställningsförberedelser osv. är mindre schyssta mot marsvinen.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#7 Så du ville inte ha marsvinen, det var marsvinen som ville ha dig och det är därför du har dem?
Har jag förstått dig rätt nu? För det är ju det enda sättet att ha marsvinen för marsvinens skull och inte sin egen.
Vad menar du med inget värdigt liv? Vissa marsvin kanske är rädda på utställningar, men inte tar ju marsvinen permanent skada av det så att hela deras liv rasar samman? Mina marsvin beter sig normalt, lika lugnt och mysigt hemma som vanligt, trots att de gått på utställningar. De är nästan ännu mysigare än mina förra marsvinen var, som aldrig satt en tass på en utställning.
#17 Du som säger att marsvin är skygga naturligt borde väl inte förvånas av att marsvinen ser rädda ut på utställningen? :p
**
#13, #15** *host* Sydamerika. 
Missförstår mig?.
JA!
Orkar inte svara!
#22 - Same same ;) Jag har faktiskt ett knappt G i geografi av en anledning *s*
Hanna

#23 Men va bra att du har supersociala marsvin som även slipper plågas på utställningar. Då kan ju ni ha det myspysigt hemma.
Så kan ju alla vi andra få härja runt på våra utställningar med våra "stackars förskrämda" marsvin. Och fånga rosetter och plakat för vårt eget höga nöjes skull.
Klart att vi inte bryr oss om vad marsvinen tycker, det har vi ju absolut inget intresse av.
Nej du! Jag betackar mig för sådana som dig som tror du är världsbäst på djurhantering, och bara letar fel samt brister hos alla andra djurägare.
Vi samtliga här på MIF finns här av någon anledning, och det är att vi är måna om våra djur och ser dom som högsta prioritet.
Vi samtliga älskar våra djur minst lika högt som du väl älskar dina. Och framför allt är vi aktsamma om att våra djur mår bra.
Du har bestämt dig för att utställningar inte är bra för djuren, okey det är din åsikt. Du får ha den åsikten. Vi andra har en annan.
Marsvin 4-ever
.

Jag började känna mig tveksam till utställning när jag fick hör att man skall rycka bort alla hår som är för långa på rex och teddy. Det måste ju vara oerhört plågsamt. Det skulle inte räcka med 100 strån på mina rexar. Föna, kamma och fixa är väl ok - kanske inte alla grisar gillar det men det är iaf inte smärtsamt och de vänjer sig ju precis som med kloklippning.

#26 Är det inte dom gamla "döda" stråna då som strippas ur? Den sitter ju löst och plockas bort för att nya pälsen skall växa ut.
Så gör man ju på alla strävhåriga djur oavsett utställningar eller ej.
Marsvin 4-ever
.

#27 Då borde de ju följa med när man borstar?! Men kvinnan jag pratade med sa "rycka alla som är längre och sticker ut". Jag vet inte, det kanske (förhoppningsvis) bara är hon som gör så inför utställningar. I SMF guidestandard står "Pälslängden skall vara jämn, cirka 3 cm." vilket jag anser uppmuntrar till att rycka/plåga sina marsvin.
Jag vill inte hålla på och ta ställning till om det plågar marsvinet eller inte. Det är väl olika från djur till djur hur de upplever det och hur de reagerar. Men det är inte bara gammal löst sittande päls i alla fall. Sen beror det på hurdan päls de har från början, hur mycket det är att plocka. Om man ska generalisera grovt så är det väl så att ju bättre päls, desto mindre är det att trimma. Rex och teddy trimmas för övrigt ganska lite om man jämför med korthåren.
Det svåra är väl om man skulle förbjuda det, hur skulle det gå till? Ingen kan ju bevisa att ett djur blivit trimmat och inte har så kort och jämn päls naturligt.

#29 Förbjuda tror inte jag heller på men man kan forma regler så att det i rexens fall inte spelar någon roll att pälsen har uppstickande hår. I poängbedömningen nedan enl SMF står det ju inget om avdrag för "uppstickande" längre hår. Det kanske är en fråga för domarutbildningen?!
Pälsriktning 25
Pälsen skall vara utstående över hela kroppen.
De vanligaste felen: Pälsriktningsfel såsom platthet, delning, fnurror, benor och sadel.
Diskvalificerande fel: Platt päls på mer än 50% av djuret. Rosetter.
Själv har jag testat vara med i pet vid två tillfällen men har aldrig varit något av en tävlingsmänniska när det kommer till djur. Så jag har valt bort det.
Jag tycker inte att prestations evangemang som innefattar djur är intressanta, men jag har full respekt för dem som tycker om det och utför det så länge det inte går till en överdrift, där djuren endast blir ett medel i ett prestations utövande (rosettplockande) av ägaren. Har besökt diverse arabutställningar & hundutställningar där jag fått bli förfärad över hur en del utställare "tappat" förståndet i sitt lyckosökande. Som tur är, av min marsvinsutställningserfarenhet (som är kort) så tycker jag inte att ovan nämnda kommer i närheten på en marsvinsutställning! (av de jag varit på)Marsvinsutställningar är relativt lugna i jämförelse & känns inte alls särskilt spänt/fanatiskt tävlingsinriktat. Med ett ord känns dem fredliga 
Så länge man gör det med vanligt sunt förnuft som inte försätter djuren i orättvisa/för krävande situationer så är det väl som med allt annat upp till var och en.
Det blir nog lättare (med det mesta) om man håller sig öppen till allas åsikter och inte kastar sig ut åt varsitt strikt motsatt håll, för i slutändan har väl alla marsvin för att man är intresserad av just djuren i första hand. Kanske kan man föra en disskusion utan att ta detta allmänna ämne så personligt? För det är ju intressant med de argument som utgör ett marsvinsägarskap & till vilket syfte. (iafa för mig)
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
#30 Dels handlar det om ojämn päls - se under punkten pälskvalitet. Helhetsintrycket blir enormt mycket bättre. Men dessutom kan du åtgärda milda fall av diverse platthet och pälsriktningshistorier om du är duktig på att trimma. Sen är som sagt trimmning av en teddy/rex ganska kvickt gjort om man jämför med korthår. Vissa teddy/rex med bra päls behöver knappt trimmas alls. Men nu kommer vi från tråden känner jag, så vidare trimmningsdiskussioner får nog tas i egen tråd.
#31 Ja, visst är det stor skillnad mellan olika djurslag. Marsvinsutställningar handlar betydligt mycket mer om umgänge, kontakter och att lära sig än det handlar om tävling på blodigt allvar. Det är ju dessutom knappt några pengar inblandat. Jämför med vad det kostar att ställa ut en hund liksom. Klart att det blir mycket mer på allvar.

Jag kan hålla med dig Moa-15!
Jag är heller inte så förtjust i djurutställningar överhuvudtaget. Det är skönhetstävlingar för djur, och sånt avskyr jag lika mycket som jag avskyr skönhetstävlingar för människor. Att det ska finnas en standard på levande varelser & individer, hur man SKA se ut, hur man SKA vara etc. Det är inte långt ifrån hitlers åsikter & synpunkter vad gäller utseende. Fast detta handlar om marsvin, och inte människor, så är det i princip samma sak ändå. Hur man ska vara & se ut. En standard.
Sen sitter dom i enormt trånga utrymmen i flera timmar, med småbarn som skriker, skrålande ljud ifrån högtalare, massa nya okända och främmande dofter, folkmassor som rör sig, pratar & för oljud i extremt höga volymer som djuren hör 10 gånger bättre än du, etc.
Nej, säger jag bara, jag gillar det inte. Att vi har tagit djuren till fånga och håller dom instängda i burar, när alla, människor som djur, vill vara fria & känna frihet, är tillräckligt tycker jag. Att dessutom stressa dom något oerhört genom att transportera dom långa vägar genom landet för att en okänd människa ska känna & ta på dom, tvinga dom att sitta i småsmå burar med nya dofter, skrålande ljud ifrån högtalare, barn som skriker och folkmassor som rör sig och för oljud, you name it, enbart för att ägaren ska ha lite lattjo med att ta på sig äran för hur sitt husdjurs utseende och vinna priser på det, tycker jag är helt absurt.
Däremot Moa, så håller jag inte med dig i din åsikt att vi har djuren till fånga för DERAS skull. Vi har faktiskt tämjt djur, gjort dom tama och kallat dom för husdjur enbart för VÅRAN, människornas, skull. Inget djur skulle frivilligt välja att sitta instängd i en bur när alla, människor som övriga djur, vill vara fria. Så e det.

#32 Jag skall på min första utställning (som betraktare) på lördag då ska jag försöka lära mig mer. Fast då är väl alla djur färdigtrimmade men jag hittar väl alltid någon vänlig själ som kan svara på mina frågor och "lära mig hur det går till" så kan jag själv bedöma om det när ngt jag vill hålla på med eller inte i framtiden. Finns det något skrivet om trimning? - har inte hunnit leta ännu.
#33 Jag har aldrig varit på marsvinsutställning, så jag kan inte uttala mig om huruvida miljön är stressande för ett marsvin eller ej. Skulle gärna vilja besöka en dock, för man möter i alla fall många marsvinskunniga, vilket verkar jättekul!
Däremot vet jag att många utställare använder sådana där duvtransporter där marsvinet sitter i ett, som det ser ut, väldigt litet fack. Antar att man får med sig fler marsvin i bilen på det sättet än om man hade haft stora burar. Men hur mår egentligen marsvinet av att sitta därinne och stirra en hel dag? Hur äter och dricker det?
Tycker också att det verkar rätt taskigt att trimma. Okej om det är på ett strävhårigt djur, då deras pälsar är mer "skapta" för att trimmas, men släthåriga? Det måste ju kännas på marsvinet, och det förstår ju inte varför man orsakar det smärta. Jag skulle i alla fall aldrig klara av att trimma pga. psykisk stress både hos mig och djuret. :P Det vore bättre om man dömde utifrån hur marsvinen ser ut på riktigt och inte hur människan trimmar till det utifrån föreställningar om hur det borde se ut. :)
"Filosofia"
Bra skrivet=)
Vill fråga dom som "utsätter sina marsvin för utställningar.
Om det som Filosofia skrivit stämmer!
Om ni trimmar dom badar dom ofta.
Om dom får sitta i små burar.
Äter och dricker dom "normalt" o.s.v.
Jag vill klargöra att jag inte vet om mina tankegångar stämmer eller ej, eftersom jag som sagt aldrig har varit på utställning. Men jag har sett på bild att folk brukar använda duvtransporter och mindre transportburar. Men det är möjligt att marsvinen får vatten, hö och kan röra sig ordentligt ändå, vilket jag antar, annars hade ju inte marsvinen varit i någon vidare kondition och inte vunnit några priser. :) De som vet får som sagt svara på detta.

Mina har vatten och hö hela tiden i duvtransporten, och får grönsaker flera gånger om dagen på utställningar. Gurka ger jag med jämna mellanrum för att de ska få i sig vätska. Jag tror för egen del att de, iaf mina, känner sig mer trygga i litet utrymme en sådan dag. Har aldrig märkt att mina marsvin på något sätt tagit skada av att åka på utställning. De är pigga och glada under dagen, och återgår till det normala så fort vi kommer hem.
Nä det var allså sant. Så tragiskt en liten duvtransport:(
#40 Sedan finns det väl olika storlekar på burarna, och man har ju även mindre marsvin i mindre burar (antar jag?).
Duvtransporterna är ju helt anpassningsbara i storlek. Det är bl.a. därför som de är så bra. Det är löstagbara mellanväggar så man använder så stora fack som man behöver. De är verkligen jättebra då de inte är så öppna med full insyn utan det blir mörkt och lugnt och marsvinen kan känna sig mer trygga. Så transportburarna kan jag definitivt inte förstå hur man kan klaga på. :)
Ja men duvtransporter är väl ändå att ta i.
Dom kan ju knappast vända sig i en sån.
Då tänker man inte på marsvinets bästa anser jag!
#43 Vilken sorts duvtransport såg du? *s*

#43 Klart dom kan vända sig. Du kanske borde ta en titt på en innan du kan uttala dig om "marsvinets bästa".
Haha, men det är klart att de kan vända sig i dem! :) Facken är som sagt anpassningsbara i storlek. Man kan alltså ha dem jättestora om man vill, eller ganska små om man vill.
har sett många. Det här är en variant.
I en sån har kan det vara 6 marsvin det är väggar i mellan:((
#47 I en sån där transport har man två eller tre marsvin, inte fler! Nu hittar du ju bara på..!
#26 Samma är det med trimning, det är inte alla marsvin som gillar det (och de som blir väldigt stressade av det ska enligt mig inte utsättas för det heller) men de vänjer sig vid det precis som kloklippning och att bli kammade och fönade efter bad o.s.v.
Om trimning vore så otroligt smärtsamt tycker jag inte att de borde vänja sig vid det eller att de skulle finnas de marsvin som knappt bryr sig när man trimmar de.
Sedan som någon annan redan nämnt så behövs det faktiskt inte speciellt mycket trimning om marsvinet i grunden har en bra pälskvalitet.=)
Det fanns en bild när det var marsvin i den också då var det 6 och väggar emellan.
Tycker också det ser lite instängt ut.
Jag har en hundtransportbur till mina marsvin som jag använder när dom ska gå ut. Då har dom mycket plats och kan kura in sig i filtarna.
#33 - En liten skillnad mellan Hitler och de som åker på utställning med sina marsvin är ju att vi inte gasar ihjäl marsvinen om dom inte lever upp till rasstandaren…
För att prata om duvtransporter. Jag har en duvtransport till mina marsvin på utställning, det är mer prakiskt än att ta med sig en kattransport till varje djur.
Under en utställning skämmer jag bort mina grisar massor, serverar nästan bara "godis gönsaker" såsom gurka, sallad och selleri och under hela utställningsdagen har dom självklart hö precis som vanligt. Aldrig har jag märkt att något av marsvinen skulle må dåligt av att sitta i transporten, dom ligger och vilar och äter där mest hela utställningsdagen och så fort dom kommer hem så återgår allt till det normala.
Hanna
#50 - Skulle du kunna visa den här bilden du sett?
Hanna
#47 Man brukar ha två fack per marsvin som minst. Jag kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att någon utställare skulle stoppa ner sex marsvin i den där! Jag tror dessutom att det är olagligt att transportera ett marsvin på ett så litet utrymme.
Ja va ska dom göra om inte ligga och "villa"
Det ser ju ut som små metallådor för försöks marsvin.
Ser så hemskt ut.
Känns som om man inte skulle gå på utställning skulle ni inte ta hand om era marsvin lika mycket.
Om ni förstår
Dom är till för utställning?
Jag måste ta bort bilden i #47 eftersom att du inte har tillåtelse av ägaren till bilden att använda den.
#54 - Snälla du, uttala dig inte om hur jag sköter mina marsvin innan du träffat mig och marsvinen på riktigt.
Hanna
Vilken bild?
Det var en bild på en duvtransport?
Ägaren?
#57 - Ja, personen som tagit bilden på transporten har inte tillfrågats innan du lånade bilden hit. Alltså bröt du mot upphovsrättslagen då du la in den i tråden, därför togs den bort.
Hanna
#33 Skrålande högtalare och skrikande barn låter helt främmande för mig som ställer ut på marsvinsutställningar. Jag ser ganska sällan små barn på utställningarna(och när jag gör det brukar de vara ganska lågmälda), skrålande högtalare är heller ingenting som jag känner till brukar förekomma på marsvinsutställningar. På SM förra året användes högtalare några gånger, men det tror jag var något de aldrig använt förut?
Du måste tala om utställningar för andra djur än marsvin när du talar om det eller så har du inte besökt en marsvinsutställning förut?
"Skönhetstävling" skulle jag inte kalla det, då jag inte tycker att standarden definierar skönhet. Mer om min syn på det har jag uttryckt i denna tråd.
Va!
Bilden är från google?
Det är ju ingen människa eller ens marsvin på bilden bara en metall låda. Man måste visa sanningen ibland!
Jag hamster rått och katt och andra utställningar för små djur är det ju samma sak med.
Men det är ju en marsvins forum det här.
#60 Då får du skriva adressen till sidan du hittade bilden på, inte lägga upp den själv på en ny sida.

#59 Jag håller med dig! Låter väldigt främmande för mig att det skulle vara högljutt.
#60 - Google är en sökmotor som letar upp det eller de ord du sökt på i olika dokument eller i den här fallet bilder. Bilden du fick fram är när allt kommer omkring någon annans och det är stöld att använda den utan tillstånd. Men skicka du ett mail till upphovsrättshavaren så går h*n säkert med på att du får låna den för att visa oss andra hur en duvtransport ser ut.
Hanna
Just den bilden var från blocket så ägaren tar nog inte illa upp
på något sätt.
#65 Då har den också snott bilden, då det är jag som tagit den från början.
VA! har du tagit bilden.
Tar du illa upp av att den visas här då????
#67 Ja eftersom du inte frågot om du får publicera den här!
Men jag visste ju inte att du tagit den?
Tog förgivet att den som tog fotot inte tog illa upp.
Det är ju trots allt bara en låda?
Men ni i utställnings "världen" kanske inte vill förstå sanningen?
Vem vet?
Lite konstigt är det iaf.
#69 - Vad är det för sanning vi inte vill förstå?
Hanna

#69 Man kan inte bara ta för givet då det inte är lagligt.
#54 Men om det bara är marsvinens syn på saken som räknades, så skulle det väl inte spela någon roll varför folk tog väl hand om dem?
Jag tror inte alls att det är så att de som ställer ut älskar sina marsvin mindre än andra, varför skulle det vara så? Tycker det är skitsnack.

Förstår inte riktigt heller vad det är för sanning vi ska förstå? Vi berättar ju öppet och ärligt om hur vi transporterar våra djur. Ingen har försökt dölja något
#69 Länka till en sida med en bild på "sanningen" istället då.;)
Så bryter du inte mot någon lag heller.
#75 Vet att någon av artiklarna här inne på MIF visar en bild på en duvtransport, länka till den exempelvis.
Varför kan jag bara inte vissa bilden HÄR
Om det nu är DU som tagit den.
Kan jag inte förstå??
#78 Av ren princip sak.;)
Men nu har du ju fått en bild på en här i tråden.=)

Ojoj… Det är nästan så man börjar tro att det är troll det handlar om. Eller kan man vara så trångsynt på riktigt!? Jisses…
Man kan väl lika vä använda större burar som ser "trevligare" ut.
Där kan man ju inte få in någon vatten flaska heller?
Det är ju hela dagar oftast handlar om!
#81 Det går alldeles utmärkt att sätta fast vattenflaskor i duvtransporterna med hjälp av ett gummiband.=)
#83 Nej man sätter dem på utsidan.
#83 Men sedan är ju inte vattenflaska det enda marsvinen kan ha för att få sitt vattenbehov täckt. Rikligt med gurka kan gott och väl räcka för en utställningsdag.
Om du sätter flaskan i dom större hålen så blir det väl för högt?

#51 Nej men jisses, du förstår väl hur jag menar? Ta det inte så himla ordagrant varenda litet ord, det var bara ett uttryck. Det som utställningar och hitler har gemensamt är att båda två har en standard på hur levande individer ska se ut. Självklart gasar vi inte ihjäl våra marsvin om dom inte lever upp till standarden!
#59 Jag har varit på flera husdjursmässor i Kista där jag har sett marsvin, kaniner etc i sina små minitransportburar, så ja jag tror nog att jag vet.. och ungar som skriker och högtalare på hög volym finns det jo. Så jag vet inte riktigt vilken utställning du har varit på där det ska vara så himla lugnt och djurvänligt men på dom jag har varit på så har det varit så precis som jag beskrivit, så det kan du tyvärr inte förneka hur mycket du än skulle vilja. :)

#87 Fast husdjursmässan i Kista är ju ingen "vanlig" marsvinsutställning. 9/10 utställningar hålls ju i en mindre lokal där det bara ställs ut marsvin. Och dit kommer knappast så mycket folk som till husdjursmässorna utan det är oftast bara utställarna som är där.

#88 Okidoki, men jag har fortfarande samma åsikt kring utställningar, finns ingen som kan ändra på det. Tycker inte att utställningar är rätt för djuren överhuvudtaget :) Har du sett "Ett renrasigt helvete?" Det är visserligen om hundar, men det är djurutställning det med, och där går det inte så trevligt till kan jag säga. Är nog bara en tidsfråga innan det drabbar andra djur som t.ex marsvin oxå.
#87 Men just husdjursmässor är ju verkligen ovanligt högljudda just pga storleken och antalet besökare. Det är ju verkligen jättestora evenemang. Marsvinsutställningar anordnas inte mer än ett par gånger per år på husdjursmässor, vad jag vet? Alla andra utställningar jag varit på har varit ganska lågmälda och inte alls lika stojigt som på husdjursmässan.
Trodde det var bättre på hundfronten?
Att det var mest lydnad där?
Eller är det också plattångar o.s.v?

# 91. Jag vet inte, det får du nog fråga på hundar.ifokus. 
Envishet och drömmar

#89 Jag tror inte att det kommer att gå så långt inom smådjursvärlden som inom hundvärlden. Som tidigare nämnts så är det enorm skillnad i hur mycket pengar som ligger i botten. Mer pengar = mer tävling = större risk att det spårar ur.

#93 Man kan aldrig säga aldrig. ;) Både hundar och marsvin är populära husdjur i Sverige, finns inget som säger att det inte kan hända något liknande med marsvin.

#94 Fast det handlar inte om hur populära djuren är, det handlar om pengar. En hund får du betala 10 000-20 000 kr för medan ett marsvin kostar 150-400 kr. Att anmäla ett marsvin till utställning kostar bara en bråkdel av vad det kostar att anmäla en hund. För att inte tala om vad det kostar att avla - där är det enorma skillnader också.
Men den här diskussionen finns det en annan tråd om ;)
Ett Renrasigt Helvete heter den tråden.

#95 Som jag sa innan, man kan aldrig säga aldrig. Marsvin ligger normalt på 200-1000:- och desperata som människor är så kan marsvin hamna i ett sånt "renrasigt helvete" oxå.
#97 Det tror inte jag =/ Jag tycker att hon verkar seriös med sin sak, och om man ser förbi den här tråden har hon ju varit seriös i andra trådar också. Hon är nog bara en person med starka åsikter.

#98 Okej, om det är vad du tror så. Min åsikt är en helt annan.

Såhär är det: utställningar kan vara stressande och jobbigt för marsvin. Det är för människans skull som vi tar med marsvinen på utställningarna, inte för att marsvinen vill det. Du är emot utställningar, det har vi alla fattat. Men vi tänker fortsätta ställa ut marsvin, och det spelar ingen roll vad du har för (bestämda) åsikter om den saken, eller kommer med för argument, vi tar inte till oss vad du säger om att det är elakt att ha marsvin i duvtransporter m.m. Du har uppenbarligen inte ännu så stora erfarenheter av marsvinsutställningar, så mitt förslag är att du skaffar dig lite mer erfarenhet och se om du ändrar din åsikt om hur plågsamt utställningar är. Vi utställare tycker att det är en kul, social, och lärorik sak att vara på utställningar. Fördelarna överväger nackdelarna. Tycker bara att det är dumt att du ifrågasätter marsvinsutställningar när du inte har kunskaper om dem. Men det är ju bra att du är nyfiken och vill veta vad vi utställare tycker om saken.

# 102. Fast själva utställningsbiten tåls väl att diskuteras? Det är ju inte helt konstigt att man ifrågasätter något som handlar om vad smådjur "utsätts för" (vilket ju kan diskuteras i det oändliga om det är bra eller inte och inget jag tar ställning till i det här stycket) för att deras mattar och hussar tycker att det är en kul hobby att jämföra dem med andra.
Jag tycker att det var bra att frågan kom upp! Sedan är det inte upp till någon av oss att avgöra om någon annan här gör rätt eller fel som tar sitt marsvin med på en utställning och att haka upp sig i smådetaljer som hur en duvtransport är utformad är att ta fokus från själva huvudfrågan. Så länge vi höll oss till den var tråden intressant.
Det är lätt att bli hemmablind och inte ifrågasätta sånt som man själv vant sig vid, t ex trimning eller att långhår sitter ensamma som av andra kan ses som plågsamt.
Envishet och drömmar
#89 Fast det har inte med utställningar att göra, utan med den hemskt framavlade hunden. Så avlar vi inte på marsvin.
#91 Själva hundarna är det Inte bättre för. Då menar jag inte alla hundar, men många framavlade hundar har stora problem - obotliga och man avlar på dom djuren fortfarande. För att dom följer rasstandarden. Kolla på filmen.
#102 Håller med!

#103 - Ja, det kan såklart diskuteras. Men jag känner att vi inte kommer någon vart med den diskussionen, tråden spårar ur pga. argument och frågeställningar som inte hör till. jag tycker att trådskaparen sedan länge har fått svar från utställare, och det är följande; marsvinen blir lite stressade, men det finns många fördelar m.m. Kommer vi längre i denna diskussion?
Jisses vad med inägg! 

#49 Bra skrivet! Det där håller jag verkligen med om och tycker det är väldigt bra resonemang ^^' Tänk om alla tänkte så ;)
Har varit med om, vid något tillfälle, att en Rex/Teddy skrek rätt ut ett par gånger när ägaren satt och trimmade. Men jag skulle inte vilja säga att det tillhör vanligheterna (vad jag sett på alla de utställningar jag varit på). Sedan borde väl marsvin kunna vara mer/mindre hårömma precis som vi människor - jag skulle inte bry mig speciellt om någon drog bort enskilda hårstrån på mig :P
Mvh Felicia

#104 Men har jag sagt det?
Nej, precis. Det enda jag har sagt är att det inte är omöjligt att NÅGOT LIKNANDE kan ske med marsvin. Människor har sån fruktansvärd törst efter pengar att vissa gör precis vad som helst för att få pengar. Spela roll om det är en hund elr ett marsvin (elr kanin, katt, fågel, iller, hamster, råtta, chinchilla etc..), är man oseriös och bara e ute efter pengar så funkar marsvin det med. Har själv varit med om ett exempel med en oseriös familj som var "tvungna" att föda upp marsvin för att klara sig o betala sina flera hundratusen i skulder, så dom parade vilt ihop vilka marsvin som helst, sålde ungarna och fick pengar. Så det är inte omöjligt att något liknande sker med andra djur än bara hundar, även om man tjänar mer på hundar.
#107 Men jag skulle inte tro att man tjänar pengar på marsvinsuppfödning, eller att någon seriös uppfödare gör det för pengarnas skull…
Mvh Felicia

#108 Nej! Det var ju precis det jag menade! Är man en seriös uppfödare så går man snarare back. Man tjänar aldrig pengar på det.
Jösses, antingen uttalar jag mig klumpigt elr så är vissa här väldigt tröga.. =P

#109 Fast att man skulle kunna tjäna ihop flera hundratusen på marsvinsavel är nog en önskedröm. :-p Hur oseriös man än är. Ska man tjäna pengar på marsvinsuppfödning så är det isf i grossistform och då pratar vi tusentals marsvin, och det tror jag väl ändå inte att den familjen hade..?
#109 Syftar på "och bara e ute efter pengar så funkar marsvin det med"…
Det jag menar är att det nog är väldigt svårt att tjäna pengar på det, djuren måste ju ha mat osv. och man får inte många kronor för ett marsvin.
Mvh Felicia

#110 Ask him, jag vet som sagt bara att han försökte tjäna pengar på sina marsvin, och att marsvinen utfyllde en del utav hans skulder elr va de nu va. Han snackade så mycket.. han la iaf med jämna mellanrum ut annonser på blocket på massa marsvinsungar som han sålde dyrt (för att vara oreggad uppfödare).
#78 Du som tror att det är ok att sno bilder från google borde läsa detta:
Oj, värst vad många inlägg det blev i den här tråden!
#77 Vilken fin transport! Håller med om att den ser rymlig och mysig ut. Haha, jag trodde typ att de satt i fack som bara var lite större än marsvinet, där ingen mat fick plats. :P Alltid lär man sig något nytt! :)
Angående buller på utställningarna verkar lokalerna vara ganska små. Vad jag har sett anordnas de ofta i bygdegårdar och liknande mindre möteslokaler. Kan det verkligen bli så stökigt där? Och för det mesta är det väl marsvinsfolk med sina respektive barn som vet hur marsvin fungerar och därför tar det lite lungt. Det är väl inget rejvparty direkt. ;)
#114 - kul att du gillar den :)
Kan säga att det är inte mycket "barn" på utställningar, medelåldern ligger nog faktiskt på 17->40 eller liknande. De fåtal barn som är med tystas rätt fort om det skulle bli för livligt. Ljudnivån ligger på pratnivå.
Hanna

#111 Enligt honom så fick han tydligen det. Jag vet inte, men han sa det. Och detdär sa jag ur "dom oseriösas" perspektiv, dvs inte från mitt eget.
#49 Det kan ligga något i det, men samtidigt vänjer man sig vid i princip allt här i världen, eftersom de flesta levande varelser har en anpassningsförmåga relaterad till överlevnadsinstinkten. Man kan ju t.ex. vänja ett marsvin vid att bo ensamt i en liten bur utan inredning också, men är det okej att göra så bara för att det vänjer sig? Kloklipp och bad är ju nödvändigt av hälsoskäl, så det förstår jag att det är nödvändigt. :)
#106 Usch, vad hemskt. :O Frågan är hur hårömma de är. På människors huvuden och i hästars hårman till exempel finns det ju inte särskilt mycket känsel. Där kan man rycka hår utan någon större smärta (fast visst gör det "ont" så att tårarna rinner när man är hos frissan och hon råkar dra i enstaka strån. Det är liksom som en irriterande liten smärta) och hårstråna lossnar lätt. Men har du testat att rycka bort hår från övriga delar av kroppen? Inte lika behagligt, skulle jag tro. ;)
#114 Aha, då förstår jag. Har nämligen sett bilder på när småtjejer ofta står uppradade med sina grisar (ofta i petklass, eller?). Men kanske är de inte så unga? Det kanske snarare är jag som börjar bli gammal. :P
#116 Visst kan man ha olika åsikter om detta, men jag tror inte att utställarna är några "hemska djurplågare", som du beskriver det. Med tanke på all den tid och omsorg folk här på sajten verkar lägga ner på sina marsvin (och på andras marsvin genom att ge goda råd) är jag säker på att grisarnas välbefinnande kommer i första rummet. Man gör det för att det är ett roligt intresse och man lär sig säkert jättemycket på köpet och har kul med sitt marsvin. Skulle inte marsvinet må bra på utställningen tror jag inte att ägaren skulle tycka att det var roligt att deltaga liksom.
#119 Det är en del yngre på utställningarna, i Pet Class då. Men inte såpass små att de inte förstår att det är levande djur precis, eller är gapiga :P Ofta tillsammans med sina föräldrar tycker jag man ser lite yngre.
Mvh Felicia
#120 Ja, det var precis det jag menade i mitt tidigare inlägg. :) De vet nog alla hur man uppför sig kring marsvin och andra djur, vare sig det gäller mindre barn tillsammans med sina utställande föräldrar eller större barn i mellan- och högstadieåldern. :) Dessutom verkar det som sagt så litet och familjärt, så särskilt mycket gap och skrik kan det väl inte bli.

Jag tycker bara det är roligt att se barn som verkligen är såpass intresserade av sina djur att de lägger ner tid på att fixa i ordning dem inför petklass :) Det om nåt håller väl marsvinen i bra kondition.
#122 Håller med till hundra procent! :) Kul att barnen lär sig att ta ansvar och hålla sitt djur i god kondition. Jag tror också att ett djurintresse är nyttigt för barn överhuvudtaget. Finns så många goda principer man lär sig. :)
#122 Precis, det är det som är så bra med Pet Class :) För yngre som har marsvin och inte vet riktigt hur de ska skötas själva får man jättemycket tips.
Mvh Felicia
#124 Jo, det också, men jag tänkte även på att barnen lär sig viktiga saker som ansvar och empati, m.m. :)
#97 (citerar eftersom det var en bit upp i tråden)
"Jag tror att Moa - 15 skojar med oss allihopa. Att det är någon "falsk" person som utger sig vara någon annan, för att sedan kunna driva med oss på marsvin.ifokus.
För du är väl inte ett dugg seriös Moa??"
Du skulle bara se inne på katter.ifokus 
Två trådar varav en redan har stängts. Tyckte den här diskussionen var ganska lugn i jämförelse med dom. Kan inget om marsvin så jag uttrycker mig inte om något här. Däremor sysslar jag med kattutställning ibland på en av mina huskatter och det var ett hett ämne på katter.ifokus…
#126 Kanske denna diskussion har hållt sig så lugn just pga. att marsvinsfolket är lika fredligt som marsvinen? 
#127 Jo, kanske det
Men på katter så är det lite mer provocerande, iallafall enligt mig.. Jag är inte så hetsig av mig men det var väldigt konstiga tankar som togs upp 
#128 Fast jag tror faktiskt att kattutställningar och marsvinsutställningar inte riktigt ligger på samma "nivå"…, inte av vad jag sett bilder/videos på i alla fall. Så jag förstår om det blir mer upprörda åsikter om kattutställningar.
Mvh Felicia
#129 Det förstår jag. Har aldrig varit på marsvinsutställning men jag har varit på illerutställning och det är inte direkt som kattutställning om man säger så
Men den andra tråden som det också var lite "annorlunda" värderingar i så att säga handlade om inne och utekatter och så… Och där blev det minst lika mycket provokation som i den om utställning.
Ska inte ge mig in i marsvinsdiskussioner för det kan jag inget om alls, det erkänner jag 
Tänkte bara berätta att "det här" pågår inne på andra sajter också, så att det inte bara är mot er här inne 
Av lite ren nyfikenhet; hur ofta arrangeras det marsvinsutställningar i Sverige..? 
#130 - Det annordnas nog minst en utställning i månaden, här kan du se kommande utställningar :)
Hanna
#131 Det är så pass många alltså…. 
Tycker det är gulligt med utställningar, speciellt med djur som man kanske inte riktigt förväntar sig kan ställas ut, av utomstående då.
Illerutställningar har jag varit på en del, dock endast som besökare och det är egentligen mycket personligare än med stora kattuställningar. Inte många som vet att illrar kan ställas ut, och än mindre att råttor och gerbiler kan ställas ut 
Illrar tror jag bara kan "vinna" så att säga i dom olika färgerna, katter kan ju ta titlar. Hur är det med marsvin, vinner dom bara i färgen eller kan dom ta titlar..?
#132 Jo, många tar det extremt seriöst, jag har bara huskatt och jag åker kanske 5 gånger om året, max. Många tror inte man kan ställa ut huskatt heller för den delen
Gör det mest som en kul grej för att träffa människor och titta på fina katter 
På dom flesta är det assistenter som bär fram men på den senaste jag var på så bar man fram själv, så det varierar lite..
#133 - Marsvin kan tävla i både pet klass, där det bedöms hur välskötta dom är, och där kan dom vinna titeln Guldpet - efter att dom tagit 3 silverkort - samt även Pet of the year titlar.
I rasklass tävlar dom i ras och kan vinna champion titlar samt Best of the year titlar, bla.
Jag skickar dig vidare till hemsidan där det står uppskrivet ytterligare titlar samt klasser :)
Hanna

Oavsett vad syftet med TS fråga är så tycker jag att det är bra att ämnet ventileras.
Envishet och drömmar
#134 Eftersom huskatter kan se ut i stort sett hur som helst så finns det ingen "standard" för hur dom ska se ut som det gör för raskatter.
Det som bedöms är allmäntillståndet; är pälsen av fin kvalitet eller är den mjällig och glanslös, är katten glad och nyfiken eller rädd, den ska se proportionerlig ut med kroppen dvs tex svansen och benen ska passa till kroppstypen.
Den ska inte vara för överviktig men inte mager heller.
Mycket har med domarens egna personliga tycke och smak att göra.
För att kunna ställa ut så måste man vara medlem i en kattklubb, jag är med i Nerikes kattklubb och den är ansluten till Kattförbundet Sverak. Så jag ställer ut på Sverak utställningar.
Man kan även vara medlem i en Independent klubb (IDP) men då får man bara ställa ut på IDP uställningar eftersom dom har både raser som är godkända och raser som inte är godkända i Sverige än, i Sverak får man ställa ut på båda eftersom där får man bara ha godkända raser.
På Sverak kan inte huskatter ta titlar men det kan dom inom IDP men jag kommer aldrig ställa ut där, för dom tillåter katter som egentligen inte är godkända raser och jag vet flera raser som har avlats på ett dåligt sätt så att dom inte mår bra 
Väldigt krångligt det där och då har jag bara huskatt
Raskatter är det ännu krångligare för, dom måste vinna ett speciellt antal titlar för att kunna vinna nästa…
#135 Ska gå in och läsa där
Alltid kul att lära sig något nytt.
Asså jag är också väldigt emot utställningar, långa resor och allt 1 gång/månad är ju helt hemskt :(
Men sen om man ställer ut någon gång ibland tror jag inte dom dör av sålänge man verkligen tar till sig ev signaler på att djuret mår dåligt, tror det lätt kan bli så att går det bra för djuret på utställning men den måde lite lite dåligt av det tänker nog ägaren "den måde så lite dåligt att det är ingen fara, nu ska vi bli champion" (okey kanske lite överdrivet men ni förstår hur jag tänker?)
Jag ställer ut mina chinchillor max 1-2 ggr/år och ska prova ställa ut mina marsvin så snart jag får möjlighet har dock vart å kollat på utställningen i Kista, gilla det ej.
Finns mycket att säga, vi kan ju börja med resan, alla mina djur reser i varsin atlas10 om jag inte märker att dom mår dåligt av att sitta själva utan hellre har sin bur kompis hos sig får dom ha det(hanarna reser aldrig ihop), sen ska dom sitta å tråkiga i öppna burar utan möjlighet att söka skydd och göma sig (får man inte ha hus eller varför har man inget så dom kan gömma sig?) sen ska dom kollas av domaren och sen efter många timmar tillbaka till buren för att sitta där igen, och ja mycket ljud, folk, spring prat, pyssla med dom för att dom ska bli finare, nej känns bara lite sjukt med endel. Det verkar för endel vara enbart för att vinna priser :(
Men chinchillor och marsvin som är såna skygga djur ska åka på utställning 1 gång i månaden fler gånger på rad, hur shysst är det?!
Någon gång ibland går väl an men nej så kan ju inte folk tänka, kanske är det att fler utställningar inom kort tid = bättre chans att hinna få titlar snabbt på bra djur?
#140 - Men Kista mässan kan du inte använda som exempel på en marsvinsutställning. På Kista husdjursmässa visas både marsvin, hund, katt, kanin och andra djur upp, det är ett jättearrangemang med massor av besökare. På en normalstor marsvinsutställning är det i genomsnitt 50 utställare och de utställningsburar du sett används endast på dubbelutställningar och riktigt stora tävlingar(SM,NM mm.). I vanliga fall sitter marsvinet i sin egen transport.
Och självklart ställer man ut sitt marsvin för att man vill vinna, det är ju det som är grejen med en tävling?
Hanna
#141 jasså? vissa sa ju att det var för att det är kul och för att träffa massa folk, för min del är det för att få en bedömning på mitt djur…

Nu har jag varit på min första marsvinsutställning som iaktagare. Det känns som "halva grejen" är den sociala biten - att få träffa likasinnade, vänner och bekanta och ha trevligt. Jag tycker att det var roligt att det var så pass blandat gäng marsvinsägare, till och med killar i äldre tonåren (ja, lite fördomar har jag ju, ha ha). Pensionärskategorin saknades dock. Jag pratade runt lite och lärde mig både smått och gott och det här med petklass är ju hur bra som helst med tanke på de yngre marsvinsägarna (många små flickor) - det är ju ett utomordentligt sätt att lära sig hur man bäst sköter sin lilla kelgris.
Visst såg jag lite skygga djur men inga som verkade lida. Tycker man kan likna utställningstillfället vid när jag själv skall på fest med barnen. Det skall vara rena och snygga och lite extra tillpiffade. Visst kan de känns sig obekväma men jag vill ju visa upp det bästa jag har (och vill se så bra ut som möjligt själv). Vi människor bedömer ju varandra dagligen i allt från utseende, språkbruk arbetsprestation etc så varför inte ha roligt på marsvinsutställning med sina små raringar. Så länge ingen far illa eller "avlas sönder" - det är min åsikt.
#35 När du väl satt på plats var det en strid ström framför ditt bord så jag får komma och hälsa vid nästa tillfälle en utställning kommer att hållas inom ett lagom resavstånd för mig. Tror nog det blir svårt för mig att lära mig fixa pälsen på mina rexar men det skulle vara kul att få prova någon gång att ställa ut i framtiden.
#142 - Självklart gör jag det för att det är kul och att träffa alla härliga människor är bland det bästa med utställningarna. Men om man inte har några tankar på att vinna så känns det hela lite onödigt tycker jag. Man vill ju att det ska gå bra för sitt djur och hela grejen med en tävling är ju att man ska göra sitt allra bästa och ta sig så långt som möjligt.
Hanna

#144 Men inte behöver man vara någon vinnarskalle för att åka på utställning. Jag är inte speciellt tävlingsinriktad men det skulle vara kul att se hur långt mina raringar kommer för det.
#145 - Absolut inte, men målet för alla måste ju ändå vara att ta sig så långt som möjligt? Inte kan det väl bara vara jag som gillar att vinna? :P
Hanna
#146 Klart man gillar att vinna ;) Men det är inte precis nån större förlust om man inte gör det, iaf inte för mig. Jag är inte heller så tävlingsinriktad. Den enda jag tävlar med är mig själv. Sen är det väl bara ett plus i kanten om jag är bättre än några andra på vägen. ;)
#147 jag gör nåt liknande, finns det nåt på marsvinet som kan förbättras, tex hull är det en "vinst" för mig om jag får bättre poäng på det på nästa utställning liksom ;)
Jag tror faktiskt också, att marsvin som åker mycket på utställning kanske vänjer sig också vid situationen eftersom dom har varit med om det förut!
Klart man vill att det ska gå så bra som möjligt för sitt marsvin. och gör det det så är ju samtidigt det en bekräftelse på att sitt djur är välskött! iaf i petclass.
Samtidigt så är det ju kul att bara få en annans syn på sitt djur. Det är annars lätt att bli hemma blind. Så jag tror iaf att det är bra att få komma till utställningar och se hur andras marvin är och hur väl skötta dom är. Samtidigt kan man dela med sig av tips och råd m.m.
Och domaren ger ju bra tips också till utställaren om h*n anser att den t.ex har för lite massa över skuldrorna, då kan domaren ge tips om hur man kan förbättra det. och allt är ju för att marsvinen ska må så bra som möjligt helt enkelt, allt handlar inte om själva tävlingen!
Ett marsvin måste må bra för att vinna!

#147 Det skrev du bra "inte precis nån större förlust". Huvudsaken för mig (från idrott till sällskapsspel) är att ha roligt. Och i bedömningsgrenar kan du ju inte påverka resultet på plats och tex skylla på att du har en dålig dag. Det blir som det blir ändå.
#148 Men precis, jag ser förbättringar som en stor framgång ^^
Går det bra för en på utställningen kan man ju se det som en extra bonus, även om det är lika roligt att vara där ändå. :)
Om ni inte vill vinna. Vilket ni skriver inte gör så mycket. Men det vore kul.
Varför då hålla på.
Kan inte fatta att ni utsätter era marsvin för det!
Visst det är en "socialgrej" men det finns ju annat man kan göra med sina marsvin. Som dom också kan tycka är kul.
Hälsokoll tycker jag man kan göra oss en vetrinär;)
#155 - Tyvärr är det väldigt få veterinärer som är duktiga på marsvin. Det är på utställning man hittar personer med erfarenhet och kunskap :)
Hanna
Det är helt fel.
Klart veterinärer kan om marsvin?
#157 - Nej, tyvärr stämmer det ofta väldigt väl.
Det handlar om att marsvin ingår i en specialiseringsgrupp som heter exotic under veterinärutbildningen, ihop med fåglar och reptiler bla. I bästa fall så har ett par dagar av veterinärutbildningen ägnats åt gnagare men inte mer.
Så kallade smådjursveterinärer kan oftast bara hund och katt.
Jag har hört så otroligt många skräckexempel på hur veterinärer gett marsvin helt galna diagnoser och skrivit ut läkemedel som är direkt livsfarliga för marsvin.
Hanna
#157 Hur kan du påstå att det är helt fel när du uppenbarligen inte vet hur det faktiskt är? =/
Bara för att de är veterinärer ska man absolut inte tro att de gör allting rätt gällande djur. Tyvärr finns det inte många veterinärer alls som har utbildat sig för att behandla just marsvin.
Mvh Felicia

#157 Kan du då förklara hur jag kunde förlora tre högt älskade marsvin om nu veterinärerna är så kunniga?
Nej för mig är det härmed slut med att veterinärerna skall ha mina marsvin som något slags experimentdjur.
Marsvin 4-ever
.
#157 tyvärr har veterinärer ganska dålig kunskap om just marsvin, kanin och andra små djur, små djurs veterinärer är mest inriktade på katt och hund.
Men om man ska till veterinären är det bra att själv ta reda på vad du tror det kan vara för fel och be veterinären koll upp det (tex om man misstänker fel på leverna ta blodprov och kolla lever värderna)
Nej jag tror pet class är bra som hälsokoll ;)
Dock behöver man ju inte ställa varje månad för en "hälskoll" ;)
Nej som jag sagt, då jag avlar på mina djur ställer ja 1-2 ggr/år tills dom fått sitt max poäng och sen är jag nöjd, då kanske det blir någon utställning med några års mellanrum för att kolla om det ändrats nåt ;)
Tror inte att det var veterinärens fel att dina marsvin dog.
Finns många veterinärer som kan mycket om marsvin.
Tro mig eller låt bli.

Här omkring finns de inte heller några duktiga veterinärer!
Mina 2 teddysar dog pga honom, han gav ut FEL dosering på stronghold. Då de hade skabb, Båda dog av överdosering… Då jag fick reda från andra uppfödare senare att de var alldeles för mycket jag gav dem. Men då var det för sent.
Snacka om slöseri på pengar genom att gå till en veterinär när man kan fråga en kunnig uppfödare vad man ska göra.
Har inga namn?.
Men när mina marsvin har varit oss veterinären har jag fått mycket bra info om marsvin. På så sätt har jag lärt mig mer.
#162 Det kan du väl inte bara anta, "jag tror inte att det var veterinärens fel", om du inte vet hur det ligger till?
Jag har hört många fall om veterinärer som ställt fel diagnoser, gett fel läkemedel eller gett fel dosering av läkemedel till marsvin.
#165 Jag tycker inte man ska få för sig att alla eller många veterinärer kan om marsvin, om man bara baserar det på att man upplevt ett fåtal bra själv(en?). Du har tydligen haft tur, men det finns många andra som har haft mindre tur med att finna kunniga veterinärer.
Men det gäller inte bara marsvin?
Många hund katt kanin hamster ägare som fått fel diagnos?
Kan också bro på att marsvin är svåra att ta prover på?
Man tar inte blodprov på ett marsvin om det inte är absolut kris
#167 Men det finns så många andra utvägar än blodprov, och problem som inte ens behöver diagnostiseras genom den vägen.
Om man måste ta blodprov för någonting så är det självklart att det görs. Man undviker det ju inte om det är något som bör göras i ett visst fall.
Mvh Felicia
Jo. När ägaren tex. tror att marsvinet är sjukt.
Så säger veterinären att det inte är nödvändigt för att hon/han inte kan hitta något fel.
Och marsvin blir lätt stressade vid provtagning.
OJ så högt Giny skrek ´när han fick sin spruta för avlusning,
#167 hamster, mus, gerbil och många små djur är jätte svåra att hjälpa och veterinärerna har svårt att dignosera dom, kanin och marsvin är lite lättare men samtidigt inte så vanliga som katt och hund, chinchilla är jätte få som kan nåt om så där är det nästan jag som säger vad dom bör göra och sen ser dom ju om nåt är fel på proverna ;)
Veterinärerna kanske inte kan så mycket om djuren men då får vi som kan hjälpa, tex säga att vi misstänkte tand problem eller nåt annat :P
#169 När skulle blodprov vara den enda utvägen för att ställa en säker diagnos? Det enda jag kan komma att tänka på är vid misstanke om diabetes, men det är ganska ovanligt.
Och det beror väl på marsvinet, om det är stressande att ta en spruta eller ej? En av mina förra honor fick flera sprutor i sitt liv, men hon klagade inte.
Har inte riktigt hängt med i tråden men nu handlar den om blodprov alltså? *s*
#172 - Det är snabba vändningar, gäller att hänga med i svängarna ;)
Hanna
#172 Jo, vi hamnade helt på avvägar märkte jag nu
Kanske borde man återgå till trådens ämne.
Var ett exempel.
Då var väl din van?
För inga marsvin gillar nog att få en nål genom kroppen?
När det är något allvarligt så avlivar man ju så små djur istället för att tex. Åka till veterinären 1 gång i vecken eller genomgå en massa ?oprasioner? Usel på att stava
#173 & #174 Okej ^^,
#175 Tycker någon om att ta blodprov..?
Räck upp en hand isåfall 
Jag tycker inte heller om att få nålar instuckna i mig, men måste man så måste man. Det är ju inte värre än att det går över på några minuter.
Ja. men marsvin är ju känsligare är förstår ju inte heller vad det är bra för.
#178 är ju lika för alla djur, dom flesta ogillar nålar men måste man ta blod prov för att försöka få reda på vad som är fel om djuret är sjukt måste man ju…
Hellre ta blodprov på marsvinet och få reda på orsaken och bota än att avliva det. Speciellt när den ev. kan bli frisk.
#177 Det beror på hur många rör man tar (om vi snackar armveck). :P Själva sticket känns ju knappt alls, utan det känns som att rycka av ett hårstrå. Jag tycker det smärtsamma är när blodet rinner ut, eftersom det spänner så i armen. En gång fyllde de elva rör i samma stick. Kan säga att det kändes som att armen skulle explodera mot slutet. ;P
#172 Hehe, jo, denna tråd börjar kännas aningen off topic nu… :P
#181 Jo, alla upplever det ju olika
Jag personligen avskyr just sticket eftersom jag har en nerv som ligger precis i vägen så ofta sticker dom i den. Men även om det inte gör så ont så är det ju inte så många som "älskar det" så att säga
Man gör ju det för att man måste, tror inte det är så många som gör det mer än nödvändigt 
Förutom blodgivare då som gör det för en bra sak… 
Vill bara påmina om att tråden handlar om marsvins utställningar;)
Om ni glömt.
#182 Nej, det kan jag hålla med om. Sjukhusmiljö är inte kul överhuvudtaget. Fast det är väl en vanesak det också, kan jag tänka mig. Kan förresten rekommendera Emla bedövningskräm om du är känslig för nålstick. :)

Det var ju du (TS) som drog in på veterinärer…
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#184 Jo, blodgivare till exempel blir ju säkert mer vana med tiden. Det finns ju djur också som ger blod och jag själv har ingen erfarenhet av sånt men har hört många som har gjort det länge och dom tar det med ro, trots att dom är djur 
Nu är jag ingen sån som behöver stickas ofta, som tur är
Dom har alltid stuckit mig i vänster arm eftersom jag är högerhänt och då gör det jätteont, när jag då har sagt att dom ska göra i höger går det mycket bättre, ingen nerv där som ligger fel 
Försök var lite mer seriösa.
#188 men Akupunktur är bra för många olika djur och människor så får man en muskel problem på ett amrsvin, varför inte Akupunktur ^^
det gör ju inte ont och gör ofta att det känns mycket bättre för djuret efteråt ju :D
Finns inte på smådjur då marknanden för muskel problem hos gnagare inte är så stor XD
"Kul".
#191 - Det kan dom säkert ha. Märker ju att min Sune, 7,5 år är lite stelare än förr - inte alls lika rörlig.
Hanna
#190 det var inte menat som ett skämt :O
Alla kan ju få ont i musklerna och akupunktur kan hjälpa i många fall dock som sagt finns det ingen utbildning och man kan inte jobba med små djur så och tjäna pengar.
Men tror många marsvin som har stora ytor och får föra sig mycket kan få ont i musklerna ibland och som #191 och #192 kan dom bli lite stela.
Jobbat endel med travare och man ser en tydligt skillnad :D
Nä ok. Låter lite sjukt bara.
Marsvin som rör sig på stora ytor mår bara bra av det tvärt om om dom inte går alls så kan dom bli stela.
Nu vill jag inte hamna mer utanför trådens ämne - men marsvin är otroligt stickkänsliga djur och jag skulle aldrig få för mig att låta ett marsvin bli stucken i huden om det inte var helt nödvändigt.
Antingen fortsätter vi diskutera om utställningar (känns inte som om det är så mycket mer att diskutera, visserligen) eller så slutar vi diskussionen ^^
Mvh Felicia
Om jag fick bestäma så skulle utställningar för små djur förbjudas;)
Men den önskningen kommer nog aldrig slå in.
Stackars små djur;)
#197 - Om du har synpunkter på utställningar och hur dom hålls så föreslår jag att du tar kontakt med SMF's styrelse, enbart dom kan ju göra några direkta förändringar :)
Hanna
Tror ni det funkar?.
Nä trode vä det….

#200 Varför fortsätta gnälla över att det är så hemskt med smådjursutställningar här då? Om du ändå inte är beredd att gå vidare med frågan till högre instanser?
#200 - Du har ju lagt fram en hel massa bra argument mot utställningar i den här tråden, skicka dom till JBV eller SMF's styrelse så kanske dom gör någonting åt det :) Man måste ju försöka.
Hanna

#155 men det finns ju annat man kan göra med sina marsvin. Som dom också kan tycka är kul skriver du. Kan du ge några konkreta exempel? Då gärna något som är utöver det vanliga som jag tycker utställningar är.

Jag platttångar mina pojkar varje morgon sen sätter jag upp små söta rosetter, oftast ljusblåa
Man vill ju impa på domarna på tävlingarna
Nä faktiskt tycker jag denna debatten har spårat ut och du moa är på gränsen till fanatisk med din åsikt.
Låt folk ställa ut sina djur om dom vill, satsa på något annat att lägga din tid på tex världssvälten
Ja, denna tråd har helt spårat ur och frågan är om man inte ska låsa den eftersom den inte ger nån mer vettig diskussion?

#205 Ja lås den gärna.
Jag har iallafall deffinitivt inget mera att säga TS efter hennes uttalande i sitt inlägg #162 som svar på mitt inlägg #160.
Marsvin 4-ever
.
Ja, jag låser tråden nu. Diskussionen har spårat ur fullständigt.
Välkomna att starta en ny tråd med samma ämne om ni vill prata mer om utställning.
Om någon har synpunkter på låsningen kan ni skicka ett pm till mig.
Hanna