Fixa self & non self inför utställning
Läste tidigare i en tråd om att self & non self var de som var tvungna att fixas till mest inför utställning, vad gör man då ? Deras hår är ju liksom bar slätt …men ni som kan bättre får gärna berätta vad man gör med dem ?!
OBS ! Jag avtackar mig eventuella kommentarer om hurvida man ska ställa ut marsvin eller ej..
Man måste trimma marsvinet eftersom pälsen ska vara kort, mjuk och jämn. Då tar man pälsen mellan pek och långfinger och med en pincett plockar man bort de grova täckhåren. Hurpass mycket som behöver trimmas bort beror helt på hur pälsen är, vissa marsvin behöver knappt trimmas alls.
Hanna
#1 ok, är täckhåren längre än de andra ? Men det går väl kanske också att förbereda sig kanske genom att då veta hur föräldrarna varit, om de haft mycket täckhår eller ej.. men det lät ju tyvärr inte allt för roligt, gör man det även på unga marsvin..?
#2 - Täckhåren är grövre och längre än de andra ja :)
Ja, alla selfar och nonselfar som ska ställas i rasklass behöver trimmas mer eller mindre mycket.
Tänkte inflika det att dina flickor behöver du ju inte trimma, dom har ju inga godkända teckningar eller är registrerade så dom ska ju inte ställas i ras ändå :) För pet behöver man inte trimma.
Hanna
#3 hehe det var ju bra för omtanken så jag vet det ;) men jag funderade eventuellt på en till kanske till hösten om allt är frid och fröjd här hemma ( hehe måste bara övertala maken först ) och då funderade jag på någon rasren med stamtavla för att ställa ut & kanske avla på .. Hade kunnat vara trevligt med ett långhår, men om man klipper dem så får man väl dem inte godkända som rasrena djur iom att de just är klippta .. så då kanske det inte är bra, rex & abessinier är jag inte överförtjust i så de går nog bort… Jag gillar ju släthåriga har jag ju insett ;) och kan ju tänka mig en långhårig också då…
#4 Rasrenheten sitter väl inte i huruvida man klipper pälsen eller ej? :P Man kan ju ställa ut i klippt långhår. Men för att ställa ut i rasklassen för långhår måste man väl ha rullat pälsen så att den inte blir förstörd. Det kräver en viss erfarenhet. Verkar ganska svårt!
#4 - Okej :)
Jag får förhoppningsvis vita selfar här i höst, dom är supervackra! ^^
Långhår som klippts kan du ställa i klippt långhår. Vill du ställa det i rasklass så måste du som #5 säger, rulla pälsen för att bäbistopparna längst ut på pälsen ska finnas kvar. Det kräver en hel del övning och är inte alls så lätt som det ser ut när profsen gör det *s*
Hanna
#6 vi får väl se men det kan ju vara rätt tid, men om det blir honor behåller väl du kanske alla själv ?? Skulle mycket väl kunna vara intresserad av en av dina du verkar ha mycket sunt förnuft =) Ångrar nästan att jag inte tog Ella =( för hon är faktiskt jätte söt..
#6 menade ju Sophie inte Ella för hon hade ju röd färg över allt ;) inget illa ment om Ella rätt och slätt ;)
#7 & #8 - Haha ^^ Det blir nog ungar i slutet av september/början av oktober om att går rätt. Jag kommer att behålla en hona om det blir någon och sedan vill hanens ägare ha en De. white unge också, men blir det fler så kommer övriga att säljas :)
Hanna