Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 563 ggr
bredano
0

Bortskämda marsvin !

Nu när det börjar bli sommar och mina marsvin får allt mer grönt utifrån, maskros blad och sånt, då blir de rätt så bortskämda när det gäller annan mat som de inte gillar lika mycket.. Obestämd

Hur nyttigt är maskrosblad och gräs? Kan det vara huvudfödan när det gäller grönsaker på sommaren? De får lite annat också men de äter som sagt inte mycket..

Och är det något speciellt ämne som det inte innehåller och vilka lämpliga grönsaker ska jag då komplettera med för att de ska få en bra kost?

idipidi
0

Grönt utifrån är i princip det bästa som de kan äta. Marsvin är ju gräsätare i grunden. Ger man mycket gräs så kan det utan någora som helst problem ersätta grönsakerna.

bredano
0

Okej, vad bra då vet jag! Blev bara lite orolig om de skulle få näringsbrist eller så. Då behöver jag alltså inte ge dem några andra grönsaker på sommaren om de får det?

tantnett
0

Ha Ha. Ja bortskämda kan man lugnt säga dom är denna årstid.

Icke man skulle våga komma hem utan frodig grönska.

Jag bor ju i ett hyreshus och hur pinsamt var det inte häromdagen då en av mina grannar kom samtidigt med mig i trappan, när jag öppnade min dörr så tar 6 stycken marsvin i för full hals deras skrik ekade långt ut i trappuppgången.  Gissa man stängde dörren snabbt.

Jag ger mycket gräs, maskrosblad, Kirskål samt torkade nässlor.

Av andra grönsaker så ratar mina denna årstid allt utom morötter, paprika samt gurka.

Till natten får dom hö samt pellets.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

FeliciaS
0

Grönt utifrån är jättebra kost till marsvinen ;) Det innehåller mycket vitaminer (särskilt nya skott) och är väldigt uppskattat ^^ Jag ger dock mina marsvin vanliga grönsaker också under hela sommaren, men det blir inte fullt lika mycket som på hösten/vintern/våren. Rotfrukter och kål får de ändå :)

#3 Haha ^^ Så var det för mig igår - när jag öppnade dörren på nedervåningen skrek marsvinen för full hals uppifrån mitt rum på övervåningen. När det knackade på någon timma senare och jag öppnade dörren började de skrika massa igen :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

bredano
0

Dom är väldigt bra på att snabbt assosiera ljud till mat, då drar de igång sin pipkör Glad

Buffen
0

om de ratar grönsakerna kan du ju minska ner mängden genom att ex. endast ge varannan/tredje dag. Men att i alla fall erbjuda dem är nog att föredra för att gradera sig, en villa tomt (om ni nu bor så)är inte alltid så variationsrik i näringsinnehåll eller med så brett "ängsutbud".

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

CamillaS
0

#3 ha ha ser det framför mig!SkrattandeTungan ute