Jag är mitt uppe i en behandling, det är tröttsamt men går åt rätt håll ganska fort. Berätta gärna vad vet. råder dig att behandla med.
Okej,har hört att medicinen är dyr?stämmer det?
at den går på typ 5000 för 5 marsvin:S

700 kr till nio marsvin tror jag det var jag betalade för två flaskor itrafungol. Jag har också hört "skräcksummorna" men inte fått klarhet i vad det är som är så dyrt.
Själva medicinen är väl inte så farligt dyr om man inte har många marsvin (#5 hur många har du?). Det som kostar är väl också odling för konstaterande och sen efteråt också för att friskförklara. Samt saneringen inklusive ersättning av allt som man tvingats slänga.
Den tråden finns tror jag,Ringorm sprids genom sporer i luften eller genom fysisk kontakt tror jag,väldigt smittsamt,även för människor.
Nästa tisdag kl 3,ska jag till veterinären..sen tid,,men dem har väl fullt upp med alla sjuka djur=)
#8 - Typ. som tråden "Varning ringorm" ? ;)
#10 - Om du inte gjort det, läs den här artikeln. Ringorm har alltid funnits och har knappast ökat den senaste tiden. Det som hänt är att folk blivit öppnare och börjat berätta när dom får hem det. Jag har ställt ut sedan slutet av 2007 och har aldrig fått hem Ohyra från utställning. De gånger jag fått hem Ohyra har varit när jag köpt marsvin och jag tror att det är då man ska vara mer försiktig.
Hanna

Jag har aldrig varit på någon utställning men däremot lånat och köpt hem djur (ej från djuraffär) och fått både pälsätare och Ringorm. Jag kommer definitivt vara mer försiktig i framtiden.
#7 Det låter dyrt. Jag betalade knappt 1000 kr för vet besök inkl odling (pälprov från två medhavda marsvin) och så drygt 700 för medicinen - behandlar åtta grisar (fel av mig i tidigare inlägg, svårt med räkningen ibland)
Fast du, xstina, fick väl dina marsvin från någon som inte skött om dem ordentligt? Kan det inte vara så att det är något de haft med sig därifrån? Som inte brytit ut riktigt fören nu?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#13 Men då har du inte räknat med fler odlingar efter den första för att få dem friskförklarade? Det är det som drar iväg i pengar

#15 Hur då menar du? Om det läker ut finns det ju inget att ta och odla på. Om det läkt ut efter tredje veckans medicinering och inte återkommer efter, låt säga, en månad, är de inta automatiskt friskförklarade då? Eller vad mer kan man göra?

Alltså att man tar fler skrapprover efter man har behandlat för att vara säker på att det är borta. Rätta mig någon om jag har fel. Tre gånger totalt ville de ta prover om jag minns rätt. Någon mer insatt får förklara mer utförligt.

Min vet. vill helst inte ta skrapprov alls på marsvin. Men har pälsen kommit tillbaka går det väl inte att ta skrapprov?? Och finns det inget synligt är det väl svårt att dra päls också att odla på. Jag går på teorin "syns inte finns inte" - men det kanske är fel?!

Man kan ju skrapa från öronen t.ex. Du vet ju inte helt säkert att det är borta om du inte gör fler odlingar. Varför vill inte vet. ta skrapprov på marsvin? :S
"Syns inte finns inte" funkar självklart inte med Ringorm där det kan ligga sporer kvar som för tillfället inte utvecklas till ett angrepp! Om det var så enkelt så skulle det knappast fortsätta spridas.
Här kan du läsa som hur SVA (statens veterinärmedicinska anstalt) resonerar kring Ringorm i kattbesättningar. Där står bland annat:
"Nya odlingsprov tas från samtliga katter exempelvis tre-fyra veckor efter att behandlingen påbörjats. Därefter kan prov för uppföljning tas med två till fyra veckors mellanrum.
Symtomfria katter som under behandlingen blivit odlingsnegativa (och varit detta vid minst två, helst tre, provtagningstillfällen i rad med minst en vecka mellan provtagningarna) sätts ut till de ringormsfria katterna, efter att de badats en sista gång i någon form av sluss mellan isolerade och icke isolerade katter.
Om odlingen från en katt inte visar på infektion (det vill säga provsvaret är negativt) vid prov ett, men svamp växer ut vid prov två, räknas katten som fortsatt infekterad även om ett tredje prov är negativt. Fortsatt provtagning krävs därmed.
Behandlingen i den infekterade gruppen fortgår tills samtliga katter varit symtomfria och odlingsnegativa enligt punkten ovan."

#20 Bra och konkret förklaring till varför man bör göra fler skrapprov än ett.

#19 Jag vet inte riktigt varför hon inte gärna gjorde det men det var något med att man måste skrapa så att det nästan blöder och att det är mycket smärtsamt för djuret. Jag tror jag skall ringa och fråga hur de brukar göra när behandlingsperioden är slut.

Nu är jag riktigt bedrövad. Har hittat en liten kal och något skorvig hårlös fläck hos min ena rexhona. Och den har dykt upp mitt under andra medicineringsveckan med Itrafungol. Betyder det att medicinen inte hjälper*? - det verkar ju konstigt att det blossar upp mer när de är under behandling och den här honan har inte haft något (synligt) förut, hon får medicin för att hon tillhör "riskgruppen". Ja ni andra drabbade, jag börjar förstå att jag har ett långtidsprojekt framför mig och pengarna kommer fortsätta rulla. Jag fortsätter gärna ta del av era erfarenheter, så forsätt berätta vad ni gjort när ni blivit drabbade, om bakslag och olika behandlingar. Själv skall jag ringa veterinären på måndag. Och jag kommer nog ringa och konsultera två olika eftersom man så uppenbart får olika svar beroende på med vem man pratar.
Nån som vet hur man sanerar?ska man sanera och vädra hela bostaden?
#24 Åtminstone alla ställen där marsvinen varit. Tror det står i artikeln om Ringorm :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
var på veterinären idag,dom verka ju vet lika lite som jag,,dem tog skrapprov och sen skrev dem ut stronghold..