Vilket kön är det??
Första bilden är en hane, andra går inte att se (samma marsvin kanske?)!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag skulle vilja få de där till o vara en hane.
Är ni 100% säkra?????
Det är en hane, helt säker.

ja
Också en hane.
Japp, det andra är också en hane. Vad är då tredje grisen? *s*
Mvh Felicia
ALLTSÅ de har såld 2 hanar som honor till mig!!!!!!!!!!!!
inte undra på att lill tjejen mår dåligt!!
Hon har ju blivit brutalt våldtagen!!!
#10 Nä, stackaren! Ta genast bort henne från hanarna - inte konstigt att de slåss eller om hon är dräktig nu. Usch, vad hemskt >.<
Vilka är det du köpt hanarna ifrån? Djuraffär?
Mvh Felicia
Alltså jag är så ledsen!
det är ju jag som har osakat hennes lidande.
HUR får man bort sperma??
Kommer hon att vara med bäbis nu??
Hon är 6 veckor
Ja jag köpte min 2 "honor" i djuraffären (djurmagasinet)med 1 till 2 veckor mellanrum, jag sa vid andra besöket att jag har en hona hemma och ville ha en hona till! men faaan vad arg jag är.
Någon som vill ha en marsvins hona om hon är helt ok efter allt detta????
För det första som de flesta bör få veta, vart finns honan ?? Sen kan ju kanske en del kunniga här råda om hon kan vara dräktig redan.. ?
#12 Usch! Det är det som är så idiotiskt och hemskt med djuraffärer, och du är ju tyvärr inte den första som råkar ut för det.
Mycket möjligt att hon är dräktig tyvärr, och som bara sex veckor gammal är det verkligen inte bra… Visserligen finns det väl en liten chans att hon inte är helt könsmogen ännu om jag inte tar helt fel. I vilket fall borde den lilla honan inte få bo ensam (men absolut inte med hanarna!). Varifrån kommer hon?
Mvh Felicia
Men detta är ju helsjukt! o_O Fy sjutton för djuraffärer!
Hur kommer det nu gå med hanarna? Även om du tar bort honan så kommer de väl fortsätta att vara ovänner?
#15 Honan kommer från en privat person. Jag blev faktisk förvånad vad noga denna privat person har varit med sina marsvin, hon ringde mig för att påmina om c-vitaminer osv. kanon bra.
Jag tog denna lilla tjej för att hon blev ensam för brodern fick åka till djuraffären.
Jag har mailat djurmagasinet och krävt att de får ta tillbaka mina djur!
Men nu i efterhand så känner jag att jag var dum som skrev så självklart vill jag behålla dom men jag känner lite konstigt för dom nu.
#14 Honan finns i Norrköping och jag tänkte mera efter allt var klart då man får se om hon är dräktig eller inte.
#16 jag har inte uppfattat hanarna som ovänner, föresten så heter mina Hanar Elsa och Matilda! :-(
#17 Ja, just det - känner ju till att du tog hand om henne *s*
Det verkar ju synd att du ska lämna tillbaka dina killar, de lär ju inte få ett bra liv för det precis =/ Och det är ju inte deras fel att de såldes som honor.
Ang. om hon är parad eller inte - det är bara att vänta och se =/
Mvh Felicia
Det värsta med butikerna är att de kryssade i rutan " trolig hona" dvs de lovar inte till 100% vilket kön marsvinen har.. men efter att ha studerat bilderna tror jag att jag är säker att våra marsvin iaf är honor , men kanske får fota dem som Patrica för att kolla om det är sant det jag tror *S* så inte jag också har köpt grisen i säcken..
Men det här är väl en hona ?
#20 Ja, usch, djuraffärer borde absolut inte få sälja djur. Det ända vi som konsumenter kan göra är väl att bojkotta djuraffärer (jag har gjort det, bara köpt två säckar hö där hittills i år eftersom jag inte hittat någon annanstans tyvärr).
Du har i alla fall fått honor, ja ;)
Mvh Felicia
Någon som vet hur man får bort fast torkad sperma.
Hon har en hel hög baktill. jag harr badat henne men det lossnar inte
#21 det är inte sålätt att vet att man inte kan lita på djuraffärer förän man råkar ut för något.
jag är helt kluven vad jag ska göra.
Kan jag begära att de ska betala mat å hö osv till mina djur????
#23 Tyvärr finns det nog inget man kan kräva =/
Men ta ett ordentligt snack med dem, är de helt ovilla och motstridiga kan du ju tala om för dem att du definitivt tänker gå ut med att de har dåligt rykte och din händelse.
Mvh Felicia
oj….
det är därför man ratar att köpa djur från affärer…med den här tråkiga erfarenheten har iafa du också fått den lärdomen…
hoppas allt löser sig för dig & att hon inte är dräktig, hon borde ju inte riktigt blivit könsmogen ännu eller…? lycka till
# 17 förstår att det känns olustigt, men hanarna har bara följt sin fulla plikt i en sådan situation. Dem är lika goa och fina som dem skulle vart utan incidenten.
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

#23 Trist bara att du fick lära dig den hårda vägen. Jäkla skitaffärer!
Begära att dom ska betala mat och hö tror jag inte att du kan göra, det du kan göra är väl att byta dom mot honor om du vill det. Eller kräva att få lämna tillbaka dom. Men det finns väl egentligen ingen anledning, om du nu har råkat få två hanar som funkar ihop och en hona. Knepig sits.
#23 dom verkar ju inte alls ha koll på hona och hane, iom att de tom lyckats sälja 2 hannar med någon veckas mellan rum, det är ju en sak om de misslyckats 1 gång, men 2 gånger … då har de ingen aning själva vad det är för något…Hur länge har du haft dina killar ? Man kan ju alltid försöka få dem att kompensera dig på något sätt tycker jag kunde vara rimligt, kanske en extra bur och en HONA om du nu kan tänka dig det… nu vet du ju skillnaden mellan hona och hane när du har båda sorterna hemma..
PLUS på SVT gillar ju mycket konstigt, och det vore ju bra att ta upp ämnet och varna andra i djurköpstankar… vad djuraffärer håller på med..

Tyvärr tror jag att risken är ganska stor att honan är könsmogen om hon är 6 veckor gammal. 

#27 Dom flesta djuraffärer har ingen koll på marsvin, ofta inget större intresse av dom heller eftersom dom prackar på nya ägare bla. salt- och mineralstenar, dåligt foder och för små burar…
Sedan är det klart att det kan hända att det är svårt att avgöra vad det är för kön på ungar, inte minst om man är okunnig.
Det bästa är ju iaf att hon vet att hon kan vara dräktig, och då får man väl kanske ta och utgå från att hon är dräktig tills man vet bättre eller ? Det kanske finns några tidiga tecken på en så liten att se om hon är dräktig, det var väl det söta lilla släthåriga som såg ut nästan som en coronet eller som du tog över ? Som var mörk i hela ansiktet eller ?
#27 Jag tycker att man kan kräva att de har så mycket kunskap så att de har aning om vad de säljer, annars borde de inte ha tillstånd för det..finns det verkligen inga regler ? Jag hade ju inte haft någon koll om jag inte varit här, så det hade kunnat hända mig också.. nu hade jag ju tur att få honor när jag ville ha honor..Usch vad illa skött av butiken..
Hon är jätte söt !!
Nej, vilken hemsk situation du hamnat i!
Hur är det med hanarna, fungerar dom ihop ännu?
Kan du vända på honan och ta en bild på hennes kön och lägga ut, det kan ju faktiskt vara så att hon inte brunstar och då kan hon ju inte blivit dräktig.
Hanna
#34 tack, men jag vet inte ens vad hon är för ras, en seltic eller hur det stavas tror jag.
Men jag har en fråga. hur kan 2 virvel få så olika barn? en riktigt krullig som ett får/lamm, 2 virvel och en rak (seltic)
#35 man kan inte se hennes kön pga all sperma som sitter fast.
Jag får inte bort det.
Jag har badat heller för att försöka få bort det men det går inte…….
Du menar att honan är en sheltie ( långhår) eller ? Då måste kanske båda föräldrarna vara korsningar mellan tex abessiner & Långhår, eller tänker jag fel..
Det stämmer att honan blir långhår ?
nää fy vad dum jag känner mig nu.
Jag glömde och fråga vad föräldrarna är för något.
får ringa henne i morgon.
#37 - Ajdå :(
Stelnad sperma sitter som berget, ruggigt svårt att få bort.
Jag vill inte gärna rekomendera dig att gå på med sax heller med risk för att klippa fel.
Hanna
man brukar få klippa bort sperman (nagelsax eller tassax till hund)…sitter som berget javet :/, ta lite diskmedel så kan det gå lättare & ljummet vatten som du får mjuka upp den med. Kan ta en stund. var pillig och försiktig, smörj med ngt mjukgörande efteråt
#37 visst inte menar du att hanarna var släkt med din hona?
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
#40 men det faller väl bort av sig själv om någon dag eller ?
Nää de är inte släkt alls.
Fy, så hemskt tråkigt att djuraffären haft fel om könen! :( Nedrans okunniga djuraffärer!
Stackars tösen…
Jag känner igen problemet om fast sperma. Min ena grabb har råkat ut för det på nosen några gånger och på snoppen.
För att få bort det från ett så känsligt ställe som snoppen använde jag mig av vaselin och fick försöka lirka bort det. På nosen klippte jag med en liten klosax på de större "bitarna", mindre bitar av torkad sperma har jag fått rycka bort(tyvärr är enda alternativet att rycka, om det inte går på annat sätt). Hoppas att du kan få bort det!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

På Jordbruksverkets hemsida kan man hitta följande information:
"Den som säljer djur yrkesmässigt ska lämna med en skriftlig skötselanvisning (faktablad) om alla djur som säljs.
Faktabladet ska bland annat innehålla uppgifter om hur stort djuret kan bli, normal livslängd, samt vilka utrymmen, vilken skötsel och föda det behöver för att må bra.I tredje kapitlet av föreskriften L 80 (DFS 2004:16) beskrivs vilka uppgifter ett faktablad ska innehålla."
I DFS 2005:8 Saknr L80 står följande att läsa:
"3 kap. Bestämmelser om skyldighet för den som säljer sällskapsdjur att lämna information om djurets skötsel
1 § Djur som exponeras med avsikt att säljas ska vara taxonomiskt namngivna med art eller släkte på en skylt, så att det klart framgår vilket djur som avses.
2 § Den som yrkesmässigt säljer ett sällskapsdjur ska vid överlåtelsen lämna ett faktablad, med skriftlig information om djuret och dess skötsel, till mottagaren av djuret.
3 § Ett faktablad avseende fåglar, däggdjur, reptiler eller groddjur ska innehålla uppgifter om
1. det svenska eller vetenskapliga namnet på djurets art eller släkte,
2. djurets kön i de fall då detta kan avgöras genom en okulärbesiktning eller med hjälp av en enkel undersökning av djuret,
3. djurartens normala vuxenstorlek,
4. djurartens normala livslängd,
5. djurartens aktivitetsmönster och sociala organisation i naturen,
6. på vilket sätt djurets behov av utrymme, inredning, klimat och ljus kan tillgodoses,
7. hur djurets förvaringsutrymme kan göras rymningssäkert,
8. på vilket sätt djurets behov av att vara tillsammans med andra djur kan tillgodoses,
9. hur djuret bör hanteras,
10. hur djurets näringsbehov kan tillgodoses,
11. djurets eventuella dräktighet om det är ett däggdjur,
12. djurets eventuella behov av vintervila om det är en reptil eller ett groddjur,
13. åtgärder som kan underlätta miljöomställningen för djuret,
14. de vanligaste tecknen på stört hälsotillstånd hos djuret, samt
15. eventuella sjukdomar som djurarten är särskilt utsatt för och hur djuret kan skyddas mot dessa.
Allmänna råd till 3 kap. 3 §
Uppgifter om ett djurs aktivitetsmönster bör innehålla information
om huruvida djuret är dag-, natt-, skymnings- eller gryningsaktivt och
om aktiviteten varierar med årstiderna. Uppgifterna om ett djurs
sociala organisation bör innehålla information om huruvida djuret
lever solitärt eller i par, familj eller grupp. Djur som lever ensamma
utom under brunsten bör bedömas som solitära. Djur som lever hela
året i par av hane och hona och vars ungar lämnar dem efter uppväxten
bör bedömas som parlevande. Djur som lever hela året i par
av hane och hona och under varierande tid tillsammans med årets
eller flera års avkommor bör bedömas som familjelevande. Djur som
lever i grupper av varierande sammansättning, såsom i en grupp med
ett handjur och flera hondjur eller en flock med flera unghanar, bör
bedömas som grupplevande.
Om djuret omfattas av bestämmelser i CITES bör detta framgå av
faktabladet. Faktabladet bör även innehålla uppgifter om lämplig referenslitteratur.
Det innebär att djuraffären (som yrkesmässigt säljer djur) måste meddela köparen om vilket kön de marsvin, kaniner etc som de säljer har.
Jag tycker att du ska kontakta antingen konumentrådgivaren i din kommun eller göra en anmälan till länsstyrelsen, att sälja en "trolig hona" är under all kritik tycker jag eftersom det är väldigt lätt att se på marsvin om det är honor eller hanar.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Fick du något skötselråd enligt punkterna i mitt inlägg ovan?
Fick du skriftligt på att det är honor de sålt till dig?
Om inte så råder jag dig att kontakta konsumentrådgivaren för att kolla vad du har för rättigheter samt oavsett göra en anmälan till länsstyrelsen för den djuraffären har beviserligen inte koll på de djur de säljer!
Om det sitter så mycket att hela hennes kön är täckt kan det bli problem för henne att kissa och bajsa, därför måste du se till att få bort det meddetsamma!
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#27 Riktigt bra förslag! Något att ta upp i "Uppdrag granskning" eller "Kalla fakta"! ;)
Mvh Felicia
Hur ska du göra med honan nu?
Ska du sälja henne eller behålla henne och kolla om ev ungar kommer?
Ska du behålla hanarna?
Hej
Jag ska behålla hanarna Elsa och Matilda! ler
Honan ska jag behålla ett tag till för att se om det är några bäbisar.
Jag har idag varit i djuraffären och pratat med dom.
De hade sagt upp avtalet med den levarantören. eftersom det hade blivit fel en annan gång med.
Jag sa till att jag inte hade någon bur till honan och det var inga probelm, fick en helt ny 1 meters bur.
Jag hopaps att allt kommer att ordna sig, men lite ledsen är jag eftersom det var honom jag ville ha.
#49 Ska de inte få heta något annat nu när du vet att de är killar? :P
Vad bra! :)
Mvh Felicia
#49 Det var bra att du fick en ny bur, men jag tycker inte bara det är leverantörens ansvar att _veta_ vad de säljer, de måste ju själva i butiken vara säkra på vad de säljer, oavsett vad någon annan sagt…
När du pratar om honom jag vill ha, menar du väl henne som du ville ha eller ?
Fick du inte någon kompis till henne då om du nu ska behålla henne i ytterligare 2 månader, det hade ju varit en annan sak om du hade tänkt sälja/ge bort henne direkt.. så hon kunde få en kompis till ganska snart..hon kanske inte mår bra av att inte ha en kompis i närheten ?!
#51 Det håller jag med.
Och ja, en kompis borde verkligen fixas. Hon är ju bara 6 veckor och borde verkligen inte få bo ensam!
Mvh Felicia
#49 Föresten kan du lämna omdömme på gulasidorna , där kan du ju skriva, för uppenbarligen vet inte butiken skillnaden på honor och hanar i butiken..
#51 jag skrev fel jag menar honor.
Inte undra på varför mina inte har legat nära varnadra och gosat då.
Om jag har fattat rätt så har jag haft tur med mina 2 hannar, att de inte slåss. Jag skrev för ett tag sedan ang att de "sätter på" varandra och fick tillsvar att det var när de gör upp rangordningen.
Igår trodde jag att det var samma sak.
Kan jag verkligen säga till djur affären att jag vill ha ett marsvin till efter att jag har fått en bur?
#54 Det tycker faktiskt jag, det är ju faktiskt dom som har satt dig i den här situationen eller ??
Du beställde ju honor, fick hanar, och när du tog dig an en 3:e hona, visade sig att hanarna var flickor, du köpte dina "honor" vid två olika tillfällen ( minst 2 leveranser är fel), fler hade också fått fel kön vilket de erkände, jag tycker det är ganska grava fel av djurhandeln, marsvin kostar nog inte vidare mycket för dem heller, jag tycker inte honan ska behöva gå själv, alltså måste du ha en hona till.. Och du borde säga till dem att de måste själva kunna könsbestämma marsvin så att de själva vet vad de säljer..
Så ja, det är väl rimligt, detta medför ju ocksåhögre kostnader för er… då borde ju inte ni behöva köpa ett ytterligare marsvin, om du inte kan hitta någon trevlig hona på blocket tex..du kan ju om du hittar någon hona säga hur det är och att du inte vill att hon ska gå själv, någon kanske kan skänka dig en vuxen äldre hona som är snäll. !
#54 Kan och kan… Du kan ju fråga om du kan få en som sällskap? Annars tycker jag du ska kontakta omplaceringshem/uppfödare och fråga om en hona att låta henne bo med.
Mvh Felicia
Vart bor du föresten ? Du har inte fyllt i någon bostadsort på din sida ;)
Bor du nära stockholm har jag en liten tjej som ska flytta snart, om du vill ha en kompis till honan =)
#56 Du har rätt i att det är bättre om att be snällt än att kräva ett till
men jag tycker ändå att man kan försöka ställa det kravet om de blir svåra att tala med…

Jag blev lite imponerad bara över att du fick en bur, det är nog väldigt få djuraffärer som hade varit villiga att ge kompensation överhuvudtaget. Tyvärr. Men sällskap måste hon ju ha, så du kan ju alltid höra med dom. Frågan är väl snarare om du verkligen vill ha fler djur därifrån…
för det första så vill jag tacka alla här inne som skriver.
Ni är underbara.
Jag är väldigt osäker på om jag vill ha ett djur där ifrån. Men som ni säger hon måste ha en kompis,
Min sambo tycker att vi ska förska bli av med hannarna för att skaffa en till hona. helst vill jag har kvar alla, men jag förstår honom med.
Jag bor i Norrköping.
Jag är jätteglad för buren men jag använder den inte då jag redan har en bur som passar perfekt för henne. ( en beg. en meters bur)
Kanske kan sälja den?!
#61 ja sälj den nya buren om du inte behöver den men tänk på att kanske kan vara bra att ha när ungarna kommer om du inte hinner få hanarna sålda innan könsmognad ;)
jag har en mindre bur i källaren. Nu kommer jag inte ihåg hur liten buren får vara men jag ska ta reda på det. Men den är till marsvin.
Jag hoppas verkligen inte att hon är med bäbis.
Jag håller på att leta efter en kompis till lilla tjejen (namnet är inte helt bestämmt ännu, lakrits, Ester eller Destanie.
jag har en mindre bur i källaren. Nu kommer jag inte ihåg hur liten buren får vara men jag ska ta reda på det. Men den är till marsvin.
Jag hoppas verkligen inte att hon är med bäbis.
Jag håller på att leta efter en kompis till lilla tjejen (namnet är inte helt bestämmt ännu, lakrits, Ester eller Destanie.
Om ni ska ha kvar henne kan du ju säkert få tag på en fin hona från någon av de trevliga uppfödarna vi har här på sidan =)
Vi får väl se vilket beslut ni tar hurvida ni behåller hannarna eller ej, men jag hade verkligen blivit besviken har man ställt in sig på hona så har man..
Hoppas att allt blir bra till slut…
Finns det några som bor i närheten av mig?????
Jag bor i norrköping.
Kram Patricia
Nya namnförslag på killarna: Mats och Elis!
Min dotter tycker att matilda ska heta Sixten. hon har även nämnt Harry. men det kommer att bli svårt att vänja sig nu.
De är ju liksom Elsa och Matilda och har varit det i 7 månader.
men annars var det coola namn ler Mats och Elis….ler

#68 , för oss har det också blivit namn bytte , fast det har inte hänt något sånt fruktansvärt , men det var att vi köpte en hamster på en djur affär förut , min lillebror tyckte den skulle heta lilla kärleken och kallas Lillan , sen var vi på en "utställning" och då sa dom att det var en kille , så då fick den heta Lillen.Det är dåligt att djur affärer inte har någon koll!!Det är också dåligt för den delen att man kan köpa levande djur på en vanlig butik , som en vanlig sak bara… 
Tycker synd om lilla tjejen , det var ju inte ditt fel!
Hoppas allt blir bra snart!!
//Anna
Jag hoppas inte heller honan är med ungar, och det behöver ju faktiskt inte vara så :) Håller tummarna för det, en såpass liten hona ska definitivt inte ha bebisar - hon är ju själv bara en bebis.
Mvh Felicia
Fick du bort spermaklumpen?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#71 den börjar att bli mindre, hon verkar sköta det bra själv, men jag smörjer så att det ska bli mjukare men det vetesjutton om den blir det.
Hon är en riktig pratglad sak och är jätte nyfiken, inte alls som grabbarna som inte törs komam fram när vi är nära buren.
Klumpen är helt borta och flickan är ju helt underbar!!
Igår kväll somnade hon hos mig, något jag aldrig har varit med om förut.
Mina "grabbar" har alltid varit skygga. jag trodde att de skulle vara så men igår satt jag och tittade på filmerna som ni har satt in och blev riktigt förvånad över hur nyfikna och icke skygga de är.
Tyvärr är jag inte förvånad. Det är inte direkt första gången man hör om sånt här. Men det är ju för tragiskt… Varför får man ens sälja djur i butiker? Jag förstår det inte…
I alla fall. Hur länge gick hon med hanarna?
Hon gick typ en halv dag.
Djuraffären var inte villig att ge mig ett marsvin som kompis till henne grrrrr.
#75 Du har inte hittat någon annan hona via blocket ? Eller om du har någon kompis som har honor som kan ta hand om henne tills du vet mer ?
Jag ska ska hämta en liten tjej i en annan djuraffär imorgon. får bara betala mellan skillnaden på en flicka och pojke 60 kr! (min syster har lämnat en pojke där förra veckan)
får även lämna tillbaka honan inom ett år OM jag vill LER.
kram patricia
#77 gud så bra !! Bättre kan det ju inte bli , perfekt !
Jag förstår inte heller varför du väljer att köpa från djuraffär!? Det skulle jag aldrig få för mig! Särskilt inte om du råkat ut för något sånt där hemskt…
Mvh Felicia

Ja, alltså… Jag kan ha viss förståelse för att man gör det misstaget en gång, men två gånger? Dessutom efter att själv ha fått dåliga erfarenheter av det?
Det finns många marsvin på Blocket som kostar mindre än 60 kr (om det nu är pengarna det står och faller med) och då slipper man sponsra en skräpig verksamhet, och kan kanske t.o.m göra en god gärning istället.
Varför välja det absolut sämsta alternativet som finns att tillgå? 
Jag har kollat runt men det finns ingen ensam hona.
Det är bara par eller hanar och söker jag inte efter.
Jag frågade t.o.m. om de inte kunde fråga deras levarantörer, men de fanns viss i Vara?!?!!
det är inte samma djuraffär som jag ska hämta Marsvinet i och det är bara i denna djuraffär som man kan få lämna tillbaka. (om det skulle behövas)
#83 - Ja, det är en flicka :)
Om hon är svullen kan det vara så att hon brunstar.
Hanna

#82 Visst var det i Norrköping du bodde? Jag sökte på marsvin i Östergötland och hittade inte mindre än tre annonser med honor som inte såldes i par. Alla inom en timmes resväg från Norrköping. Ett annat alternativ är ju att kontakta uppfödare i trakten, eller ännu hellre ett omplaceringshem.
Det finns mycket man kan göra så jag köper inte riktigt ursäkten att det inte finns några marsvin att få tag på, annat än i djuraffärer…
#85 Men jag tycker att även de i djuraffären ska få en chans. Kanske just den lilla tjejen skulle ha kommit till en "tok" familj om jag tar henne.
Jag har sökt efter uppfödare men inte hittat någon i närheten.
Eftersom jag inte är så bra på detta så tar jag tacksamt emot vart den närmsta uppfödaren finns. Jag kollade på en sida med uppfödare men jag kände inte ens igen staden!! och det var region öst.
Jag har även fastnat för marsvin med lite längre hår, varför vet jag inte.

#86 Ja, det kanske hon hade men så kan man inte resonera tyvärr. Det enda du gör genom att välja att köpa dina marsvin i en djuraffär är att göra det möjligt för dom att fortsätta sälja levande djur, eftersom du bidrar till deras verksamhet. Köper du henne så dröjer det inte många dagar innan det sitter ett nytt djur där som det är precis lika synd om, och så är ruljansen igång.
Och det är ändå bara den rent moraliska biten, sedan kommer även det praktiska tex. att man riskerar att få hem en hane fast man bett om en hona som i ditt fall, eller att man får hem djur som rent av är sjuka. Hör med tjorve här på forumet till exempel, hennes djur hade med sig både Ringorm och skabb från djuraffären. Mindre kul att behöva tampas med!
Ringorm har jag lärt mig nu att känna igen….kanske men hur ser skabb ut??

#88 Det hjälper tyvärr inte så mycket eftersom det ofta inte syns. Det är vanligt att marsvinen är symptomfria och att man inte märker av det förrän man själv blir smittad.
Sellnic skulle du troligtvis inte upptäcka i affären heller, om det inte vore väldigt långt gånget med hårlösa fläckar etc. Då är det ju uppenbart. Men för det allra mesta är det inte det.
jaha så det är Sellnic som är skabb? Jag har läst om det men inte fattat vad det är för något.

Själva poängen var iallafall att det är jäkligt korkat att skaffa sina djur på det sättet. Allra helst när man egentligen vet att det inte är "bra".
#90 - Ja, Sellnic är det samma som marsvinsskabb :)
Hanna
#91 Det jag tänkte på var att skaffa en kompis till ciaobella fort så hon slipper vara så ensam.

#93 På vilket sätt menar du att det skulle ta längre tid att ringa på en annons på Blocket, ett omplaceringshem eller en uppfödare?