Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 2508 ggr
Trin
0

Vilket foder använder ni?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just nu använder jag VitaKrafts foder till små marsvin 1-6 månader. Då mina marsvin är tre månader. Jag tycker om deras foder pga av att de är små kulor/bollar. Så de knagar på dem och sliper ner sina tänder samtidigt.

Vet inte riktiht vilket foder jag ska använda till dem sen när de blir vuxna. Har hört att vanliga gnagarblandningar inte är bra eftersom de då väljer ut de godaste. Och inte får en varierad kost. Stämmer detta? Och vad använder ni för foder? Finns så mycket att välja på där ute. Så lite svårt och veta vad man ska välja.

Laddar upp en liten bild när de äter kligröt för första gången ;)

Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

Abico
0

Gnagarblandningar påminner om blandgodis för oss människor, gott men inte sådär jättenyttigt i några mängder :) Så det ska man undvika. Jag rekomenderar Oxbow eller Lottie pellets, den förstnämnda är klart det bästa man kan ge marsvinen i pellets väg. Tyvärr kostar den därefter.

Här hemma ger jag just nu fri tillgång på havregryn till alla marsvinen förutom i en av burarna där det går två honor, varav en är digivande, och två ungar. Till dom ger jag fri tillgång på Lottie pellets blandat med havregryn.

Hanna 

MikaTela
0

Jag använder Lottie pellets till mina grisar. Har kollat på olika blandningars innehåll och dom innehåller nästan alltid fröer till att börja med och du slutar jag läsa och ställer undan det. Till min skinny blandar jag även i havregryn.

Jag ska så småningom övergå till FiberGi Låg som är till hästar, har hört av uppfödare som kollat upp att det är bra för dom och då slipper man pelletsen. :)

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

PNILA
0

Jag har alltid fodrat mina med Musli ….kornkross o vete .Musli pga att jag har fåglar o de äter detta ,och marsvinen älskar detta ,den innehåller bla russin ,äpplen och korn vete samt råg o majs ,,kostar 200 kr för 20 kilo .

Jag köper in detta per pall så det blir ju billigare ,men söker nu efter ett alterntaiv då detta ska tas ur sortimentet ,,,märket heter foodzoo ,och är samma som ges på tex Skansen , förslag???

Jag har inga goda erf alls av pellets ,men kritiserar inte de som ger detta ,

Oxbow älskar mina marsvin ,men jag har 35 st o ja lite dyrt i längden ,,

deluxe
0

Vi ger bara hö och grönsaker, ingen pellets :)

Trin
0

Tack för alla svaren. Vart kan man köpa oxbows foder?

agnes_S
0

Ger enbart hö och grönsaker. Förut fick dem en blandning av lösviktspellets och gnagarblandning i lösvikt, men det märktes tydligt att de bara plockade det4 godaste :P

Trin
0

Ja har hört de . Med gnagarblandningen så väljer de ut de godaste och får därför får de inte det dem behöver.

Teddysar
0

jag anväder Carrier. Det är ett bra pellets med mycket protein. Marsvinen får en blank,len päls och dom får mycket energi av det.

det kostar ca 109kr för 15 kg väldigt billigt och bra i mina ögon ^^ något jag rekomenderar! Jag rekomenderar även Lottie pellets. Jag anvönde det innan men det blev lite dyrt så jag bytte ;/

MikaTela
0

jag har hört talas om att lottie och carrier är typ samma, stämmer det?

Teddysar
0

#9 Nej det är inte samma sak. Lottie har olika samker och är små smala pellets. Carrier är en smak med mycket större pellets ;D

Ziggi
0

#5 Hör med veterinären dom brukar ha Oxbow :)

Stormviskaren
0

0# mina marsvin älskar det fodret dock är det väldigt dyrt.. 50kr för 1kg.. själv har jag precis bytt tillbaka till lottie. Hade Royal canin, men var ganska missnöjd. fick slänga mycket som bara var smulor och de var inte de innehållet i de som marsvinen behöver. Mina marsvin ser ut att tycka om Lottie mer dessutom.

Cavia
0

Jag ger mina ett hästfoder som heter Mustang Müsli och är mkt nöjd med detta. Har just gjort slut på säck nummer 3, och mina grisar har fått helt otroligt bra kroppar av detta foder. Förut gav jag Edel kanin/marsvinspellets, blandat med hel havre och krossat korn, men tycker det här fodret gett mycket bättre resultat. Grisarna har stadiga fasta kroppar utan att vara feta eller sladdriga…så jag kommer fortsätta med det här ett bra tag till. En 25 kg säck kostar runt 175:- och jag köper det på Lantmanna, men skulle tro att det finns på Granngården oxå…

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Creation
0

Jag ger mina marsvin lottie. Eller tja, det är slut nu, så jag måste köpa nytt sen, men jag brukade ge det. ;) Det är jättebra pellets tycker jag! Marsvinen tycker också mycket om det.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

MikaTela
0

#10 Jo det vet jag, en kompis hade carrier innan hon bytte till annat. Menade mer det övriga innehållet i pelletsen. :)

Teddysar
0

#10 okej nej det är inte samma ;D

FeliciaS
0

Jag har fyra marsvin hemma uppdelat på två burar. I den ena buren bor min virvelhona som hittats utomhus - och hon är väldigt tunn av sig och vill inte riktigt lägga på sig så mycket jag önskar, samt min 8 månaders CH-teddyhona. De får 1 del Lottiepellets blandat med 2 delar havre och 2 delar kornkross.

I den andra buren bor min Crestedhona på snart 8,5 månader med en hane av samma ras. De får fri tillgång på Saltå Kvarns 4-kornskross - kross av havre, vete, korn och råg. Eftersom honan lägger på sig av minsta lilla är det det bästa kraftfodret jag gett henne hittills. Värt att tillägga är att de har en bur som är öppen till en hage på ca 1,5*1,5 meter - alltså är de väldigt aktiva.

Jag har skrivit två Artiklar om kraftfoder, den ena heter "Alternativt kraftfoder" och den andra "Vägen till näringsriktig kost - Oxbow" :) Läs igenom dem så får du mer tips. (med bl.a. återförsäljare till Oxbow)

Jag skulle inte ge fri tillgång på enbart pellets till något marsvin, av den anledningen att pelletsen som finns på marknaden sällan har ett ultimat näringsinnehåll för marsvin. Blandar man ut en del pellets (Oxbow eller Lottie Äpple & Morot) med minst lika mycket havre och lika mycket kornkross blir det en bra mycket bättre kraftfoderblandning. Klarar sig marsvinen bra på grönsaker och hö och kligröt några gånger i veckan behöver man inte pellets alls. Det är så olika för olika marsvin, hur lättfödda de är. Men enligt mig är strävan att inte behöva ge pellets alls till något marsvin… :)

#9 Vad jag vet innehåller Lottie mer kostfibrer och, tror jag, mindre fett.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

VikkanSpike
0

Jag ger mina cavia complete dom funkar bra på det.

Trin
0

Tack för alla svaren och tipsen. Tänkte sluta med pellets sen när de pelletsen jag köpt tagit slut. De äter mycket grönsaker/frukt och massa hö. Så de borde ju klara sig på det? Ja asså de får ju kraftfoder också. Men tänkte byta till oxbows då jag har hört mycket bra om dem.

Berlau
0

#19 Tänk på att ge i en viss mängd när dom börjar bli större bara. Marsvin som inte är underviktiga eller dräktiga behöver igentligen inte pellets.
80 % Hö och 20 % grönsaker är min åsikt. Och mina har inte dött än iallafall. Iréne på www.eragons.se har även fött upp en kull ungar utan pellets alls, fullt friska och pigga individer.

petronellaa
0

Ger mina marsvin fri tillgång till lottie och hö sedan får dom grönsaker 2-3 ggr om dagen :)

FeliciaS
0

#19 Ja, det klarar de sig absolut på ;) Basfödan - 80% av deras kost - ska bestå av hö. Och grönsaker till det och kanske lite kraftfoder så räcker det gott och väl. Antingen kan du ge någon kross av sädesslag (havre, korn) eller 2 msk Oxbow/marsvin och dag.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

PernillaS
0

22# när dom e små ska man ge dom havregryn eller hela havre.

Kan jag ge 4 krossblandningen som du rekomenderar till små oxo

Har köpt en påse lottie havre & äpple tror jag det va