Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 1477 ggr
Aristarcos
0

Salt & Mineralstenar Foder m.m vid anskaffning

Hej har läst här att en del säger att de inte ska ha salt & mineralstenar, på djuraffären sa de att de skulle ha så jag blir alldeles snurrig, så jag tog och ringde vår veterinär klinik… de sa att dom inte behöver varken salt eller mineralsten.. är det någon här som säger emot detta ? eller håller alla med ?

Så min måste lista är nu inför hemtagandet av marsvin:

1. Bur
  2. Strö
  3. Hö
  4. vattenflaska
  5. matskål
  6. hus
  7. kraftfoder (pellets)
  8. c-vitamin droppar (till att börja med iaf)

Har jag glömt något viktigt ?

Ireth
0

Du ska inte ha saltsten, och c-vitamindropparna behöver du inte heller. Det bryts ner inom en timme i vattnet, de ska få tillräckligt med c-vitamin genom grönsaker.

Caspia
0

- En klotång. Marsvinsungar har vassa små klor och det är viktigt att starta en god tass-vård redan från början.

- Du kan också behöva en skrapa eller spade som du tar bort det smutsiga spånet ur buren med.

Angående hus så tycker jag att du ska ha varsitt till marsvinen, alltså två stycken. Köp en stor och tung matskål, inte av plast, små och lätta välter bara.

Vad har du tänkt ge för pelletssort?

Envishet och drömmar

deluxe
0

Lita inte på djuraffärernas skötselråd, dom är ofta felaktiga! Dom har ju såklart ett intresse av att sälja sina tillskott, gnagarblandningar, godis etc. Det mesta är bara skräp som gör större skada än nytta för djuren.

Om du ska ge dom pellets så kan jag rekommendera Oxbows Cavy Cuisine. Andra pellets har ofta fel näringssammansättning och innehåller för mkt av en del mineraler, som kan göra att dom får problem med njurarna och urinvägarna tex. urinsten. Ge dom begränsat med pellets, det är superviktigt att dom äter tillräckligt med hö för att dom inte ska få tandproblem.

C-vitamindroppar måste du inte ge, det är dessutom ingen garanti för att dom får i sig tillräckligt med c-vitamin eftersom det snabbt försvinner ur vattnet. Det är dessutom väldigt lätt att tillgodose deras c-vitaminbehov med enbart grönsaker. Jag har fem marsvin och lite mer än en halv röd paprika täcker tex. deras dagliga behov av c-vitamin. 5 gram räcker.

Tycker att du har fått med det mesta, men en kloklippare kommer du att behöva också! Köp en liten för katt/smådjur. Glad

Aristarcos
0

#3 Var hittar man fodret Oxbows Cavy ? Någon speciell djurkedja ?

FeliciaS
0

Som tidigare nämnt - absolut inga salt-/mineralstenar och inte c-vitamindroppar! ;) Grönsaker, hö och lite kraftfoder är utmärkt. Se till att ha flera gömställen i buren, inte bara hus - ex. rör brukar uppskattas.

#4 Hos veterinärkliniker. Så länge marsvinen växer kan du ge Oxbow och havre samt ex. kornkross. När de blir ca 10-12 mån kan du ta bort pelletsen om de håller sin vikt bra.

Varifrån ska du köpa dina marsvin?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

deluxe
0

#4 Jag minns inte var du sa att du bodde någonstans, men veterinärkliniker är nog det säkraste kortet. Är ganska säker på att det finns på Huveröds också, och i värsta fall så finns det att beställa på nätet.

Creation
0

Jag vet inte var du bor, men bor du i norrort kan du kanske åka och hämta från djurfoder.nu eller om du köper över 10 kg(dvs 22kg som vore ganska extremt mycket om man bara har ett par marsvin ;P) kan du få gratis leverans om du bor nära.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Aristarcos
0

#5 hos en lokal djuraffär, men de är uppfödda i hemmiljö, inte en stor uppfödare vilket hade känts fel(, tyvärr verkar det som att det var stört omöjligt att hitta någon uppfödare här i området )och de gjorda sk misstag ;) i hanteringen av dem.. så det kändes hel rätt, de verkar också sociala och dessutom så himla söta.. ;)

#6 ska kolla de lokala veterinärerna !!

#7 misstänker att 10 kg skulle räcka i en evighet på 2 marsvin, så jag får nog köpa lite mindre paket ;)

FeliciaS
0

#8 Okej. Får man fråga vad som menas med hemmijö? Är det djuraffärsägare/personal som fött upp dem?

Mvh Felicia

Aristarcos
0

Det vet jag tyvärr inte, hon sa att det var någon som haft en hona och den hade parats av misstag..hon sa att ägaren tyckt att det var bättre att de sålde ungarna istället för dom själva.. men jag ska fråga när jag åker dit på måndag..och om jag kan få mammans namn för jag tror hon skulle vara renrasig..

Aristarcos
0

Hur snabbt kan man byta fodret på dem, köpte marsvins/kanin pellets som de hade nu till dem ca 1 kg.. sen har jag även köpt oxbows Proffesional.. så nu gav jag dem 2 msk oxbows samt 4 msk gammalt foder… eller var det för mycket av det nya till dem ? Ska man låta dem gå ett par dagar / en vecka på nya blandningen och sen om en vecka ge tex 3+3 och sen 4+2 eller ???  Ursäkta mina dumma frågor… men det känns som att de är så känsliga så jag vill inte riskera något …

FeliciaS
0

#11 Oxbow Professional? Har aldrig hört något om det…? Du menar möjligtvis inte Cavy Cuisine eller Cavy Performance?

Jag skulle inte gett så mycket pellets *s* Blanda hellre ut med havre eller annat sädesslag också. Ge 1/3 ny pellets + 2/3 "gammal" och om två dagar kan du ge hälften/hälften och efter yttligare två dagar övergå helt till den ena. Då blir bytet långsamt för dem ;)

Mvh Felicia

Aristarcos
0

#12.. sorry Cavy Performance.. ;)

Åh, ok då har jag köpt alldeles för mycket av den gammla sorten *S* men det kostade bara 16 kr så det spelar ingen större roll .. hehe.. hon i djuraffären tvingade på mig c-vitamin för det måste jag bara handla… så jag köpte den mest för att få lugn och ro.. ;) Sita snodde Twiggys broccoli bit.. så nu ser vi till att Twiggy får en liten bit ostört från Sita…

FeliciaS
0

#13 Tänkte du menade Performance när jag såg ett annat inlägg i en annan tråd ;) Du kunde ju sagt till henne att de ska ha grönsaker som täcker c-vitaminbehovet :P

Mvh Felicia

Aristarcos
0

#14 orkade inte bråka… ville göra henne nöjd.. hehe nu kuttrar de lite i buren…nu har båda ätit lite broccoli.. med förtjusning… hon visste ju inte ens att de inte skulle ha salt & mineral stenar…

deluxe
0

#15 Det är så med djuraffärer, tyvärr.

tjorve
0

#15 det kanske hon visste, men djuraffärer vill tjäna pengar och lurar på oerfarna djurköpare allt möjligt. tråkigt men sant

Bunn
0

Jag har en fråga: Jag köpte mina tre marsvin i tisdags (12/5-09) och de har hittills bara ätit kraftfoder, någon grönsak då och då samt vitamindroppar i vattnet. Något som bör tilläggas, ändras eller tas bort? Utom vitamnidropparna, så vitt jag kan förstå?!

Kraftfoder ska väl inte ges som "bas", så att säga, då det kan ge problem med magen? Eller?

Bunn

Caspia
0

# 18. Oj, har de inte ätit hö? Det ska utgöra ca 80% av marsvinens mat. Ge olika grönsaker varje dag så kan du oftast (beroende på hull) ta bort kraftfodret helt. Vitamindropparna kan du också slänga när marsvinen accepterar att äta olika grönsaker (då får de tillräckligt med vitaminer därifrån).

Envishet och drömmar

Bunn
0

#19 oj, ursäkta, jag glömde att skriva hö!

Vilka grönsaker bör man ge resp. inte ge?
Hur är det med bär och frukt?

Frö"korvar" och andra frödieter, är det nödvändigt att ge marsvinen och hur håller ni efter tänderna på era grisar?

ParaKiss
0

Nu orkade jag inte läsa igenom tråden o vet inte vad som har sagts. men men här kommer mitt tycke…

Hus behövs absolut inte första tiden.

Klosax är bra att ha.

Om djuren behöver mkt pälsvård så kanske borstar o sånt då.

Bättre att ha grönsaker med c-vitamin hemma istället för droppar. Nyttigare, godare o bättre! Men komma ihåg att man ska vänja in dom med nytt. Ex. vitkol osv. Annars kan dom bli dålig i magen.

Sen så vet jag inte om jag har glömt nåt. Men men ^^

Aristarcos
0

#21 har redan mina marsvin hemma, Hus ska dom definitivt ha från första dagen…

deluxe
0

Varför skulle dom inte behöva hus menar du?

ParaKiss
0

och ang djuraffärer så ska man inte alltid lita på dom. en del är dåliga en del är bra. Eftersom min pappa har djuraffär och han har bra kunskap så drar jag inte alla djuraffär över en kant pga. då känns det som att man själv blir märkt dålig.finns bra o dåligt med allt. bra djuraffärer, dåliga djuraffärer, finns även väldigt många dåliga djur uppfödare även en del väldigt bra djuraffär.
sen så får man gå lite efter eget smak tycke och läsa mkt innan överallt. om det skrivs kanske mkt dåligt om en sak så använder man inte det ^^
och sen så lär man känna sina djur allt eftersom o ser vad dom tycker om o klarar av o inte gillar o inte klarar av. Har en del saker hemma hos mina djur som petiga andra djurägare anses dåligt. men jag ser att mina djur klarar av det och att det går fint fint utan nå problem allt.
ex en kanin bland marsvinen förr, vadd hos hamstrar osv. ^^

ParaKiss
0

Med alla mina erfarenheter med marsvinen (över 10 år) så anser jag att hus inte behövs ifrån början. Bättre att slänga in en stor hög med hö.

Hus är ett ställe där dom kan springa in sig o gömma sig (bo plats sedan förstås). Och jag själv tycker det tar längre tid för dom att vänja sig med det nya hemmet o typ bli tamare osv. När jag ser att dom är väldigt frammåt då brukar jag ge dom hus. Om man vill ge något åt dom så bygg något med tak o fyra pinnar runt om på sina varsinna hörn o lixom inga väggar runt om.

jag själv ser då inte hus som ett måste åt marsvin. Och ger hellre en stooor hög med hö. jag kör jämt utan hus i början för det nya marsvinet eller bara något med ett tak.

deluxe
0

Ok, det är väl en sak om man har andra gömställen än hus - hyllor, tak eller liknande duger precis lika bra - men jag tycker att det är jäkligt oschysst djurhållning att inte erbjuda sina marsvin några gömställen alls trots att det är en av deras starkaste instinkter att gömma sig.

ParaKiss
0

Du får tycka precis vad du vill…

deluxe
0

Läs L80.

Berlau
0

Mina här hemma äter bara grönsaker och hö. :)

ParaKiss
0

28. Nix, Det behövs inte just nu…
Som sagt du får tycka som du vill. Så ser jag själv på mina djur vad dom behöver för stunden osv. Och sen så gör jag som så, vad jag tycker det känns och ser bäst ut för dom då för stunden. Och går på mina erfarenheter & känsel o försöker känna deras känsel typ. Sen så kan folk tycka vad dom vill.  Men sällan jag har ett hus i början för något nytt djur som sagt (ropå vad det är för djur, men med marsvin så knappt, isåfall ett tak då, om inte det så bara en stooor hög med hö att gömma sig i i början.. varför, se tidigare inlägg. Och om jag har nå frågetecken för något så frågar jag andra. Märkvärdigare än så är det inte för mig allafall. Och utan hus i början på marsvin jag har haft genom tiderna har gått så bra som helst det! Jag själv tycker att min djurhållning är super bra. Lite för bortskämda kanske med tanken på deras små runda magar. Men sen så kan ju även andra ha andra åsikter om det. Precis som människor har om allt. Men det är deras det. Dom vet inte hur mina djur bor och lever och ser hur dom mår. Helt enkelt, dom känner inte djuren osv.

Caspia
0

#25. Jag har haft marsvin i 14 år och anser att alla marsvin har rätt till som minimi de krav som finns i djurskyddslagen, där står det att marsvinen ska ha tillgång till hus eller liknande. Hö är inte likvärdigt med hus, eller som du säger, tak med ben.

Följande text har jag kopierat från artikeln Vad säger lagen om marsvin? som sandra-b har skrivit här på iFokus, länk till hela texten.

Allmänna råd till 8 kap. 11 § En för sysselsättning berikad miljö bör innehålla material och anordningar att klättra på, hoppa upp på eller krypa under eller foderanordningar som stimulerar födosöksbeteende. Grävande djur bör ha grävmöjligheter och hamstrande djur möjligheter att samla foderförråd.

12 § Marsvin ska ha sådan inredning att de kan söka skydd.

Tolkning
Detta innebär att marsvin alltid måste ha tillgång till hus eller liknande (exempelvis rör). Att bara ha hö duger inte eftersom det lätt trampas ner och äts upp vilket innebär att skyddet försvinner. Att inte ha skydd i början och hävda att det gör dem tamare är inte acceptabelt.

Envishet och drömmar

Caspia
0

# 30. Fast nu handlade kritiken om att du ger andra rådet att inte ha hus till sina marsvin.

Envishet och drömmar

ParaKiss
0

Som sagt. själv så har jag aldrig tyckt att det har varit nödvändigt.

Jag sa bara att man inte behövde. Som jag då inte ser det som nödvändigt i början som sagt. Sen så är det ju upp till var o en vad dom gör.

Väldiga diskutioner om detta me hus eller ej. Precis som med allt annat så sägs det så mkt om allt vad man ska göra o inte göra. O bara man gör något som alla andra inte gör, tex på ett forum, så blir det väldiga diskutioner. Men jag kör mitt race o går efter mina djurs behovs. så kör ni era egna race. No big deal.  Ni får väll anmäla mig då… Dock har jag inga nya marsvin just nu o mina gubbar har ett hus så…

Lämnar den hära diskutionen nu.

Bye

deluxe
0

#30 Flummigt värre. Jag behöver inte känna dina marsvin personligen för att veta att dom instinktivt vill söka skydd. Och jag tycker att det är dåligt att neka dom det, men framför allt så tycker jag att det är dumt att råda andra till att hålla djur på ett sätt som inte följer dom lagar som finns.

Caspia
0

# 34. Du uttrycker dig så bra att jag inte vet vad jag ska göra.

Envishet och drömmar

deluxe
0

Skrattande

Jag är bara övertygad om att ifall man "känner sina djurs känsel" så följer man lagen och unnar dom ett hus.

Aristarcos
0

Mina ungar var oroliga i början, men trots att de haft hus från första dagen, har de blivit lugna, harmoniska och trygga och slappnar av, så jag tror precis som övriga säger, att hus gör bara gott från början !

FeliciaS
0

#18 Jag tipsar dig om artiklarna här på sidan! ;) Där får du svar på många av dina frågor.

Mvh Felicia

Bunn
0

#38 Tack för svaret! :)
Varhittar jag dessa Artiklar? De Artiklar jag sett handlar om stödmatning, lagar och grönfoder.

FeliciaS
0

#39 Klicka på "Artiklar" i menyraden. Sedan finns där massvis av olika kategorier med massor av Artiklar i ;)

Mvh Felicia

Bunn
0

#40 Okej! Tack så mycket :)