Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3052 ggr
[SusannaK]
0

Vad heter medlet?

För er som såg för ett tag sedan förlorade jag ett av marsvinen. Ett ungt djur. Veterinnären hittade inget på honom då men han var slö enligt mig.

Han hade även fnasig mjällig hud o ch hade tappat lite päls.

Nu är det så att mina andra två marsvin också har det här!!!! Vilket får mig att få panik lite smått! Ringde veterinären och beskrev problemet. Eftersom hon sett marsvinet som var till veterinären tänkte jag hon kunde skriva ut medel att bada våra marsvin i. Känns som dyrt o åka igen när man precis varit där.

Men hon vet inte vad jag menar. Det är ju med all säkerhet svamp. När man luggar försiktigt så lossar där några strån med en skinnflaga i ändan.

Vad heter medlet???…jag har använt mig av sökfunktionen på forumet…men det är sällan den funkar bra tyvärr.

Tacksam för snabbt svar!

Filosofia
0

Det kan vara svamp, Ringorm eller sellnic. De har ganska liknande symptom, med mjällig hud, hår som lossnar, marsvinen får kala fläckar och sår, de kan klia sig och känna obehag när man rör vid dem, etc. För att vara säker på vad det är måste man göra ett prov, men det verkar ju konstigt att din veterinär inte kollade det från början eller "vet vad du pratar om". :S Du kan ju prova att behandla med svampmedel först och se om det går över i alla fall. HD Champion har jag hört ska vara väldigt bra. Finns i välsorterade djuraffärer, men kan vara lite svår att få tag i. Kan även köpas via webben: www.haromi.se

Annars kan man anväda Pevaryl. Har även hört om folk som använt det medicinska mjällschampoot Fungoral. Dessa finns på Apoteket.

[SusannaK]
0

Hon har gjort skrap prov. Det var ingen Ohyra konstaterade hon.Obestämd

Tack för svar. Jag har strykt på pevaryl med det blir ett väldigt kladdande o pälsen blir ju inte så trevlig…det blir ju en del man får styka på…o så känns det som man kan missa fläckar.

Ringorm borde hon inte sett det? Det borde isåfall kommit med uppfödaren…kan inte se hur dom skulle fått det annars….*Sucka*

Filosofia
0

#2 Okej! då är det kanske svamp, då. Jag vet inte riktigt hur det går till hos vetten, men tar det inte ett tag att få svar på ett ringsormsprov? Det måste väl odlas fram i labb? Hoppas att det löser sig i alla fall!

deluxe
0

Gå till en annan veterinär! Tycker inte att du ska lita på den du har nu.

Om dom andra har det så skulle jag inte våga chansa på att bara behandla för svamp. Sellnic tex. kan obehandlat leda till döden.

Filosofia
0

#4 Men borde inte vetten ha sett att det var sellnic om hon gjorde ett skrapprov? Det är ju små ohyreskvalster, vilket borde ha synts, eller?

deluxe
0

Kan tillägga att det är vanligt att dom ofta får problem med svamp och parasiter på samma gång, så det kan vara bra att behandla för båda. Men oavsett vad så måste du nog tyvärr gå iväg till vet en gång till.

Har dom andra marsvinen också sårskorpor på ryggen/baken?

[SusannaK]
0

Ja, det får man ju hoppas hon kikade i ett microskåp. Så hon borde sett Ohyra.

deluxe
0

#5 Skrapproven är tyvärr inte speciellt pålitliga. Det är inte ovanilgt att man inte ser något på dom, det enda man kan göra är att gå till en kunnig veterinär som troligtvis väljer att behandla istället för att göra fler skrapprover som bara är smärtsamt för marsvinet ändå.

[SusannaK]
0

Nix inga sårskorpor utan mer torr hud….dom är väldigt pigga men det var ju Tiger också ett par dagar innan. Men han var ju rosslig då och lunginflammation låg ju väldigt nära till hands enligt Blå stjärnan.

Det kostar en jäkla massa pengar att åka in och kolla huden igen när man precis varit där. Det låter kanske illa men det är ett faktum….därför tänkte jag när hon faktiskt sett att han/Tiger hade torr hud att hon kunde skriva ut för att slippa åka igen o lägga hundralappar för att hon  slarvade första gången. Så att behandla för svamp vill jag gärna prova först. Dom kliar sig inte eller något sådant.

[SusannaK]
0

Min uppfödare sa att jag kunde styrka me pevaryl. Men jag tycker det är så kladdigt för dom.

Filosofia
0

#10 Men kolla om du kan få tag i HD Champion. Vet att det är ett svampschampoo som många marsvinsmänniskor föredrar och som dessutom är effektivt.

deluxe
0

#9 Du kan ju höra med henne men jag tycker att det är en onödig risk att ta, att bara behandla för svamp när risken finns att det är något annat. Kan du inte säga till henne att dom andra också har drabbats och att hon måste ha missat nåt? Det är ju egentligen inte mer än rätt att hon bjuder på en ny undersökning eftersom hon friskförklarat ett marsvin som dog strax efteråt.

Filosofia
0

Du kanske kan få henne att skriva ut t.ex. Ivomec också per telefon, om du säger att du misstänker det och det?

deluxe
0

Kan ju tipsa om Coconeem melt + Manuka & Neem shampoo från Gorgeous Guineas som jag behandlar mina med. Det är behandling för svamp men neemolja kan även ha en viss effekt på Ohyra. Den stora förpackningen med 200 ml schampo och 100 g melt kostar ca. 140 kronor, finns en annan som är mindre och billigare. Man använder upp till två teskedar melt per behandlingstillfälle, och behandlar en gång i veckan i tre veckor. Det är som en salva som man smörjer in marsvinen med, låter det verka 20-30 minuter och sedan sköljer ur med det tillhörande schampot.

Annars kan du testa att behandla med vanlig neemolja. Finns att köpa i tex. indiska/asiatiska livsmedelsaffärer, kostar nästan ingenting. Den spär man ut med en del neemolja och nio delar annan olja, smörjer in, låter det sitta i upp till 48 timmar och sedan sköljer man ur det.

deluxe
0

#13 Precis. Det bästa är att bara behandla och se om det blir bättre, dom tar betydligt större skada av att gå omkring med något som inte upptäcks på skrapprover än att genomgå behandling för nåt som dom kanske inte har.

idipidi
0

Precis som du redan fått höra så är ett skrapprov ingen garanti för att det inte är sellnick. Det är relativt vanligt att det inte syns vid skrapprov.

Men jag måste också säga att detta med huden inte kan ha varit det som första marsvinet dog av. För att de ska dö av en hudåkomma så måste det ha gått långt. Sellnick dör de av först när de kliar sig så mycket så att de inte äter eller att de får såna sår att de får infektion.

Däremot kan hudproblem visa sig om marsvinen av någon anledning är nedsatta i kondition.

Var i landet bor du och varifrån kommer marsvinen? Om de kommer från en erfaren uppfödare så ring honom/henne och diskutera. Det är ofta det bästa. Så kan ni gå igenom alla faktorer som kan påverka. Hur de bor, vad de äter, hur de beter sig o.s.v. Samt att uppfödaren ju känner till föräldradjuren och vet om de haft några åkommor. Om uppfödaren finns i närheten så har han/hon troligen ett förslag på en bra veterinär också.

deluxe
0

Säkerligen så var marsvinet som dog nedsatt på något annat sätt också, men det är ju också på dom djuren som sellnic brukar visa sig. Om flera djur som har bott ihop är drabbade så kan man inte heller utesluta att det är sellnic det rör sig om. Eller Ringorm. Oavsett vilket så bör det ju behandlas.

[SusannaK]
0

Tack alleman ni är fantastiska!

Veterinären har fått höra att Tiger dog och att de andra två har sammahudåkomma som Tiger hade. Så jag hade väl hoppats på att hon skulle säga ni kan komma in så kikar jag igen….kanske åtminstonne för en billigare peng. Eftersom hon totalmissade med Tiger :-/. Men hon sa inget tyvärr…

Ok så det är inte alltid det syns på skrap prov det var ju ett skit Rynkar på näsan

Jag bor i ale kommun och marsvinen kommer ifrån Halloweens uppfödning. Har också pratat med henne om Tigers tillstånd….hon hade antibiotika till mig när veterinären inte hittade något när vi förstosd att det var allvarligt när han rosslade vi tänkte som ett sista försök…men vi hann inteRynkar på näsan Pevaryl sa hon till mig om det är svamp så skulle det försvinna med det.

Tusen tack för alla råd och tips! Ska kika på dessa schampoon ni tipsat om. Kommer höra av mig till veterinären igen Dom har ju telefontid med så det är så svårt att nå dom.

Just nu är grisarna ute på grönbete i trädgården…dom äter frenetiskt av det gröna maskrosbladen o gräset man ser hur dom njuter. Dom är så goa de små…får hålla ett noga öga på dom.

Kram o tack!

parsley
0

Bor du Ale så har du ju inte så långt till vare sig Trollhättan elller Göteborg och någonstans borde det ju finnas en bra veterinär som kan smådjur, om du inte har någon på hemmaplan.  PM:at dig.

[SusannaK]
0

Jag har fått utskrivet Stronghold som droppas i nacken och sen har jag beställt neemolja och smörja in med. Jag får börja där och hoppas det ger med sig.

Tusen tack för alla råd ifrån alla!

MVH

Sanna

[Liinda]
0

Ett tips också är att om du ska smörja med pevaryl så kan du raka av pälsen, inte så vackert kanske men huden får andas och det är lättare att smörja överallt :)

[SusannaK]
0

Hej jag tänkte uppdatera!

Jag vill glatt meddela att mina små grisar mår mycket bra! Pälsen har växt ut på det små fnasiga kala fläckarna. Dom har också gått upp i vikt då jag vägt dom regelbundet sen dessa konstigheter började. *SKÖNT*

Det verkar som stronghold tog bort vad det nu var trots allt!

deluxe
0

Då var det troligtvis sellnic då. Vilken tur att du bestämde dig för att behandla! Och vad skönt att höra att dom mår bra. Skrattande

Ruffsen
0

Vad bra att de mår bra nuSkrattande

Filosofia
0

Kul att det slutade lyckligt! :D

[SusannaK]
0

#23…JaSkrattande….jag har ju inte haft marsvin så värst länge men jag tyckte dom hade lite fnasiga öron när dom kom hit….så jag "tvättade" lite försiktigt o smöjde lite….men det blev inte bättre….tänkte att dom kanske ska vara så? *hmm*

Efter behandlingen är det också borta! nu har dom har lena små söta öron! *happy*

[SusannaK]
0

Tack allehop! :-D