Kan det vara Sellnic ändå?
Hejsan!
Jag har en marsvinshona som är ganska gammal, minst 4 år, men exakt ålder är svår att veta då vi övertagit henne från en annan familj som i sin tur fått henne.
I alla fall så har hon tappat päls på fläckar över kroppen, på varje sida av magen samt en fläck på ryggen och en på rumpan. Det ser ut som symptomen jag läst om Sellnic, MEN det finns inget mjäll eller avlagrad hud so de säger att det ska vara. Huden är mjuk och len men det finns små sår på de kala fläckarna.
Tror ni det kan vara Sellnic ändå?
Ska jag kolla efter något speciellt som kan visa på att det är Sellnic?
Jag har badat henne idag och går det ej över åker jag såklart till veterinären.
Marsvinet klar sig inte alls (annat än någon enstaka gång) och äter och dricker normalt.

Det är jättesvårt att säga utan bilder, men det behöver inte vara sellnic, särskilt med tanke på att hon inte kliar sig, det "borde" hon göra (om det är sellnic). Det skulle kunna vara så att hon har hormonrubbningar (det hänger ihop med äggstocksproblem som är väldigt vanligt bland äldre honor). Jag hade en hona med det som tappade päls med ojämna mellanrum.
Envishet och drömmar
Jag tycker att det låter väldigt typsikt för hormonrubbningar/äggstockscystor. Om hon hade haft sellnick och det hade gått så långt att hon tappat så mycket päls som du beskriver, då skulle det också klia utav bara sjutton och hon skulle troligen även reagera som om det gjorde ont när du tog i henne.
Hon har tappat hår tidigare på fläckar men då har det inte blivit sår och då har hon kliat sig, men det gick över när jag badade henne två gånger i veckan i några veckor och shamponerade henne. Hon tappar också mycket hår i vanliga fall, helst på rumpan, så som gammla marsvin gör. Men det här var så mycket, och eftersom det inte heller följer med som mjäll med håret hon tappar. Det brukar det väl göra?
Ett av mina marsvin tappade päls just på det sättet du beskriver. Tyvärr visade det sig att hon hade en hel del urinsten. (Trots bra mat och att ingen saltsten fanns.) Det var de enda symtomet, hon hade inget problem med att kissa alls. Pigg, glad och hungrig som vanligt var hon. Jag skulle boka tid till veterinär om jag var du. Min hona dolde att hon troligtvis hade rejält ont.
kan du skicka en bild på hur det ser ut? Jag tror det skulle underlätta…
Hej! Tack för alla era svar!
Jag har tyvärr inte haft tid att sitta vid datorn så mycket på senare tid, så jag har inte kunnat skriva här.
Men den senaste veckan har jag badat marsvinet i Fungoral som jag fick tips på från min syster, och faktiskt så har pälsen börjat växa ut igen på de kala fläckarna. Hon är fortfarande mjuk och len i huden och kliar sig inte ovanligt mycket. Inga sår eller så.
Så det verkar gå över…
Inga tecken på att hon skulle ha ont.
Ska se om jag kan ta en bild i alla fall…