Marsvinsgodis.. ok??
Idag har jag köpt osaltade cashewnötter, torkade aprikoser och torkad annanas ring, kan jag ge detta eller något av detta till våra marsvin… ?
Nej, det är inget bra marsvinsgodis. Ut på gräsmattan och plocka maskrosblad istället - det är betydligt mer uppskattat och bättre för de små magarna :)
Hanna
Visserligen kan marsvin äta det, men om de gillar det är en annan sak. De uppskattar garanterat maskrosblad och gräs mer.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#2 Om man ser det så, så kan dom väl äta vad som helst - dom har ju tänder 
Men nötter är för fett och torkad frukt är för sött. Håller med dom andra om att det är bättre att ge dom gräs och maskrosblad…
Tack alla, då vet jag , nu vet inte jag, men en av dem, sita är lite rund om magen, medan Twiggy inte är det.. nu var dom ju dryga 3 månader, hur mycket ska dom väga ungefär… så jag vet om sita är tjock eller om Twiggy är smal ;) men Sita kör ju iväg Twiggy stup i kvarten så det kanske är hon som är tjock ;) Tänkte att Twiggy kanske behövde lite extra …. ?
#3 Jag menade mer att det inte är någon fara att ge det ;P
#4 Det finns ingen vikt som man kan säga att de ska väga vid en viss ålder. Deras kroppsbyggnad är helt individuell. Men de ska inte vara så tunna att du känner ryggraden och revbenen endast om du klappar dem. Magen ska inte heller släpa i marken. Så länge de är pigga och glada och äter som de ska är det ingen fara :)
Mvh Felicia
Är man tre månader så är man absolut inte tjock! :) Marsvin ska kännas ganska runda och ha tyngd när man lyfter dem.
#6 då kanske jag skulle ge Twiggy lite nötter för hullets skull ;)
#5 Känner ryggraden marginellt på Twiggy…men hon har absolut ingen mage…samt revbenen…
Har kännt lite extra på Sitas mage, så det inte blir ett överasknings moment framöver, men har inte kännt något extra där inne ;) Men jag tror att hon är rundare för att hon driver iväg Twiggy många gånger från maten..Twiggy fogar sig efter Sita, hur mycket är det ok att ett svin bossar över ett annat, kan Sita få Twiggy att trivas mindre pga att hon är så bossig ? Har nästan ångrat nu att jag tog Sita istället för Teddyn, men hon å andra sidan var ju mer skräckslagen vid minsta rörelse..det kan ju heller inte vara jätte bra..
#7 För att få upp henne i hull hade jag gett energi- och fiberrik mat som havrekli istället, inte öst på med fett. Ge henne havrekligröt med linfrön och solrosfrön :)
Marsvin är flockdjur, och någon måste vara flockledare. Det är inget att oroa sig för att de styr över och kör med varandra, det är bara deras naturliga beteende. Däremot kan du se till att lägga grönsaker och annan grönkost i flera högar, och ha två matskålar för kraftfodret.
Mvh Felicia
#8 Jag har lagt i en extra matskål häromdagen, tog en av våra höganässkålar så länge, kommer nog köpa en till keramik skål vid tillfälle. Så jag ger mat i båda samtidigt när jag ger dem mat för att försöka ge Twiggy lite mer utrymme. Brukar de gilla havrekligröt ? Låter inte specielt gott i mina ögon 
akta när du äter godis i närheten av ditt marsvn! ler
Idag låg jag i soffan och åt godis helt plötsligt blev jag så inne i tv:n så jag la väl handen med godiset i knät varpå mitt marsvin började tugga på.
som tur var så fick hon inte i sig något speciellt men gott verkade det vara då hon följde godiset sedan.
uch fy ler
#10 hehe,, fick mig ett gott skratt så här på morgonkvisten, på hotell Arlandia ;) Har det gått bra med busan ?