Hur många ungar?
Det är säkert superlätt att googla till sig det här svaret, men jag orkar inte. Så mycket lättare att fråga här :D
Hur många ungar brukar marsvin få?
Hur gamla ska dom vara innan man kan para dom?
När får man börja hantera ungarna? När kan man ta upp dom och kela med dom?

2-4 stycken räknar man väl som vanligast.
Jag har alltid hanterat ungarna så fort de kommit ut och blivit torra, alltså efter någon timme. :)
Dom blir ju könsmogna redan vid 5-6veckors tid så separera ungarna så att det ej blir nya bebisar direkt. Det sägs att det är bäst att ge första kullen innan 1 års ålder, men att när det gäller långhåriga så brukar dom tydligen vänta efter ett års ålder. Jag har ingen erfarenhet av långhåriga i avel så jag kan ej säga att detta är 100% sant. Det finns säkert andra här som kan svara på den saken bättre.
Jag tar också upp ungarna direkt efter att de blivit torra för jag vill väga dom för att hålla koll på deras framsteg och hur de växer.
2-4 ungar är som sagt vanligt.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Sera (Sheltie) fick 2 ungar när hon var 1 år och 18 dagar, det gick bra. Jag har läst att man ska låta mamman vara med ungarna åtminstone 1 dygn i lugn och ro, sedan kan man börja hantera de tillsammans. Jag tog de två hanarna ifrån Sera efter 5 veckor och de bodde tillsammans brevid tills de var 7 veckor, då såldes de.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Tack för svaren :)