Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 670 ggr
trocadero
0

Handmatning och hälsopåverkan

Tänkte på om det är någon som har märkt att deras uppnappade marsvinsungar (på t.ex. fotimel eller  semper) har påverkas av den artificiella kosten senare i livet. Som problem med ögon, småväxta, storväxta, livslängd och hudproblem?

FeliciaS
0

Intressant fråga! Det vill jag också ha svar på ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Moa-15
0

Nä det tror jag inte på;)

Dom får ju i sig samma näring som andra ungar.

FeliciaS
0

#2 Men modersmjölken är inte likadant fortimel eller semper, det är inte helt och hållet samma näring. Varför tror du det? :)

Mvh Felicia

Moa-15
0

Jo ungefär samma.

Är kanska säker på att det inte är någon skillnad på hur marsvinet "blir.

PernillaS
0

ingen av tilläggen är kompatibla med modersmjölken då den inte är syntetiskt baserad,

Ingen kan komma och påstå att ersättning är likvärdigt med modersmjölk

Moa-15
0

"Ungefär samma"

Caspia
0

Nu kanske jag drar iväg debatten lite långt, men visst finns det även andra aspekter än mjölkens kemiska sammansättning? T ex så har jag läst undersökningar om att människorbebisar som ammas har t ex större chans att gå ut gymnasiet med fullständiga betyg (eller vad det nu var för extremt långsökt koppling) eller har mindre chans att få födoämnesallergier. Hade en vän med en katt som hade nappats upp, den var jättejobbig och bet hela tiden vilket tydligen var vanligt i fall då mammorna inte har möjlighet att "uppfostra" dem.

Nu vet jag inte om det kan ha någon betydelse för marsvin, men med det i ryggen tycker jag att det vore konstigt om de helstödmatade marsvinsungarna blev helt som de skulle blivit om de fötts upp naturligt.

Envishet och drömmar

PernillaS
0

6# inte visste jag att man som 15 åring va expert på ersättningar, inte ens efter 4a barn vet man allt om det.

PernillaS
0

7# bra skrivet man kan inte veta hur det påverkar dom mentalt eller psyksikt. varesig mänskobarn eller marsvin

FeliciaS
0

#7 Haha ;) Min kompis har en katt som miste sin mamma som liten kattunge, hon blev uppfödd av människor. Tydligen blir ofta de katterna "konstiga" som vuxna och inte riktigt vet var gränserna går (just den katten kan få för sig lite konstiga agressiva saker). Marsvin är ju inte samma typ av djur, har inte den rovdjursinstinkten på samma sätt, men nog borde beteendet påverkas. Däremot har man väl ofta ungarna med andra marsvin även fast de får annan mat. Men vana vid människor borde de bli rätt fort.

Mvh Felicia

Caspia
0

# 10. Nä, precis, jag håller med om det. Det var inte meningen att på något sätt sätta likhetstecken mellan katter och marsvin.

Envishet och drömmar

Moa-15
0

#8.

Nä inte lätt att veta vad jag kan inte.

Rafflan
0

Dock inte marsvin men hade en chinchilla som födes och var skit liten och fick handmatas genom sin uppväxt så att man var säker att han fick tillräckligt med mat och han växer nu väldigt långsamt ;)