Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 2429 ggr
FeliciaS
0

Odlar du grönsaker åt dina marsvin?

Nu när odlingssäsongen har kommit igång på riktigt kanske det finns några marsvinsägare som odlar grönsaker, örter m.m. åt sina marsvin? Själv har jag (och mamma) sått frön till persilja, stjälkselleri, broccoli, morötter, rotselleri… (och massa annat som inte marsvinen kan äta ^^)

Så här långt hade våran odling inomhus kommit för ett par dagar sedan, nu är alla plantor betydligt större (de växer verkligen rekordsnabbt!). På friland har vi rotfrukterna, mer persilja m.m :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Ireth
0

Jag har satt persilja åt grisarna, basilika kan de väl få smaka lite av också :) Det är på balkongen så det blir ju lite av varje, inga stora mängder. Kanske blir det lite sallad också.

FeliciaS
0

Härligt ;)
Persilja tjänar man ju verkligen på att odla själv, de där små krukorna är inte så väldigt billiga i längden :P

Mvh Felicia

Mari
0

Jag har inte planterat något, var många år sedan man hade tid med det ;)

Men de har börjat få gräs och gröna kvistar utifrån vilket verkligen är uppskattat

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

marsvin2008
0

Ja vi satte, gurka, tomat, paprika, persilja, grönkål, morötter men nästan alla plantor är uttorkade för vi glömmer att vattna. =/

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

trocadero
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kommer inte ihåg allt vi sätter som marsvinen också kan äta men vi odlar bla blekselleri, morötter, persilja, sallad, tomat, grön- och vitkål, rödbetor, mangold, spenat, dill, gurka och squash. Sen har vi olika myntor, salvia, timjan, lavendel, körvel och citronmeiiss som dom får lite av också.

Det jobbiga är bara att det inte alltid blir så mycket morötter till marsvinen som man tänkt sej….

PernillaS
0

Har oxo planterat persilja.

Sen har jag ofriviligt odlat massor av Kirskål i mitt trädgårdsland Glad

Creation
0

Min mormor brukar plantera marsvinsmat i trädgården. ;) Sallad, persilja, dill och morötter blev det förra året. Vet inte riktigt vad det blivit i år.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Caspia
0

# 6. Kirskål är himla tacksamt att odla. Min farfar är fantastisk på att driva upp kers (som det kallas hemmavid) stora som små träd.

Jag har ju varken balkong eller trädgård och förra årets persilja i krukor i fönstret var motsatsen till succé, så jag har inte sått någon marsvinsmat i år. Däremot sår min hyresvärd maskrosor, de är tacksamma, behöver nästan mindre gödning och ompyssling än Kirskål. Det gillar vi.

Envishet och drömmar

Filosofia
0

Persilja blev jag lite sugen på att odla nu. Är det svårt? Hur gör man?

Abico
0

Eftersom sånt där grönt tydligen vissnar och dör om man inte vattnar det så hoppar jag över det i år ;)

Förra året planerade jag en persiljekruka i en större kruka i trädgården, oj vad det växte. Så det hade jag tänkt göra om iår tyvärr, efter bara en knapp månad ute i trädgården, har min parsiljeplanta blivit gul och hängig *s* Jag tänkte göra ett nytt försök när den dött ut ;P

Hanna 

emelie92
0
[Liinda]
0

Det enda jag ska odla åt dom är persilja :)

Berlau
0

Nej, bor i lägenhet utan balkong så det är lite svårt. Men vi har ett miniland här på vår gård där man kanske kan odla något nästa år :)

FeliciaS
0

#5 Härligt :) Vilken kul bild! :P

#11 Om du odlat det, så visst *s* Förresten, du har fått reda på vad Kirskål är nu? ^^

Mvh Felicia

Ebba-A
0

Ska sätta några frön imorgon. Morot, persilja, sallad och sen förhoppningsvis vitkål :)

Värd på Choklad iFokus

emelie92
0

#14 - Nej, men jag märker ju om jag har fel ifall marsvinen dör, eller något. Skämt åsido, jo nu vet jag! :)

FeliciaS
0

#16 Så bra ;)

Mvh Felicia